• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

اهدایِ فرش بافته شده برای جام جهانی عاید که می شود؟

  • کد خبر : 14881
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۴۱
اهدایِ فرش بافته شده برای جام جهانی عاید که می شود؟
گردشگرآنلاین - جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر حدود یک هفته دیگر آغاز خواهد شد و این درحالی است که همزمان با اقدام‌هایی که در حوزه‌ی فرهنگ و هنر برای این رویداد ورزشی صورت گرفته، فرش نیز در کنار صنایع دستی و هنرهای سنتی، به‌عنوان یک هدیه حضور خواهد داشت.

به گزارش گردشگرآنلاین، اهدایِ فرش بافته شده در جریان جام جهانی فوتبال از مواردی است که در ادوار مختلف وجود داشته و گویی اهدای فرش در جریان رویدادهایی از این دست، به نوعی یک کنش فرهنگی محسوب می‌شود؛ کنشی که سعی دارد تا از فرصت جام‌جهانی برای معرفی فرهنگ کشورمان استفاده کند.

اگرچه طرح فرش‌هایی که به مناسبت این رویداد بافته شده‌اند، بیشتر طرح‌های مدرن هستند، اما آنچه علی‌رغم نو بودن این طرح‌ها جلوه‌نمایی می‌کند، هنر دست است. دستی که گره به گره کار بافت فرش را جلو می‌برد و با صبر این کالای فرهنگی را به مرحله‌ی تولید می‌رساند.

پس از تجربه‌ی اهدای فرش‌ در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه که در شهر تبریز از آن رونمایی شد، امسال نیز فرش‌هایی در تبریز بافته شده‌اند که برای اهدا به تیم‌های هم‌گروهی ایران، فدراسیون فوتبال ایران، فدراسیون فوتبال قطر و موزه آستانه‌ی قدس رضوی مشهد در نظر گرفته شده‌اند.

این فرش‌ها که در آن از رنگ فیروزه‌ای و سرمه‌ای استفاده شده، نقوش اصیل ایرانی ـ اسلامی را به رخ می‌کشد که درواقع نمادی از هنر و معماری ایرانی است. همچنین پرچم های کشورهای راه یافته به جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر به ترتیب گروه‌بندی آن‌ها در هشت کتیبه و در حاشیه‌ی فرش به صورت تمام ابریشم بافته شده است.

ضمن اینکه رنگ زرشکی موجود در پرچم کشور میزبان، نیز خصوصا در مرکز فرش ها به وضوح قابل تشخیص است و در کنار آن از المان هایی چون کاپ جام جهانی، لوگوی جام جهانی ۲۰۲۲ و بناهای تاریخی و المان های مهم کشورهایی که تاکنون قهرمان این رویداد ورزشی شده اند همراه با پرچم کشورمان ایران و قطر به عنوان میزبان دیده می شود.

از مواردی دیگری که در طراحی این فرش‌ها جالب می‌نماید، متن آن است که کشورهای قهرمان ادوار گذشته را نشان می‌دهد. آنچه که در این فرش‌های بافته شده اهمیت دارد، استفاده از ابریشم در بافت آن‌ها است. ابریشم ۸۰ درصدی که به گفته‌ی صاحب امتیاز این فرش‌ها مشکلی در تهیه‌ی آن وجود نداشته است.

در کنار خبرهایی که درباره‌ی اقدامات فرهنگی برای جام‌جهانی منتشر می‌شود و بعضا انتقادهایی را مبنی بر همراه نبودن دستگاه‌های مختلف فرهنگی و هنری به همراه داشته، به نظر می‌رسد آنچه تاکنون در حوزه‌ی فرش انجام شده، مبتنی بر برنامه بوده و در آستانه‎‌ی آغاز جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر از فرش‌هایی که قرار است اهدا شوند، رونمایی به عمل آمده است.

اهدایِ فرش بافته شده برای جام جهانی عاید که می شود؟

اهدایِ فرش بافته شده برای جام جهانی عاید که می شود؟

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=14881

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.