• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9
فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کرمان:

۱۴ قلم شی تاریخی به یگان حفاظت میراث فرهنگی کرمان اهدا شد

  • کد خبر : 1683
  • 27 اکتبر 2021 - 17:34
۱۴ قلم شی تاریخی به یگان حفاظت میراث فرهنگی کرمان اهدا شد
گردشگرآنلاین - فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان کرمان از اهدای ۱۴ قلم شی تاریخی به یگان حفاظت این اداره کل در شهرستان جیرفت خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از کرمان، سرهنگ سیدعلی حسینی با اشاره به اینکه اشیای اهدایی متعلق به دوره تاریخی و پیش از تاریخ است، اظهار کرد: این اشیا شامل کاسه، درپوش، پیاله کوچک و شیء سفالی و حلقه و شیء مفرغی می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان افزود: این اشیا توسط سه نفر از میراث‌بانان افتخاری منطقه جیرفت و از طریق تمهیدات اطلاعاتی و فرهنگ سازی‌های بومی و محلی اهدا شده است.

وی خواستار مشارکت تمامی مردم استان در اهدای اشیای تاریخی به یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان کرمان شد و گفت: مشارکت مردم در اهدای اشیای تاریخی و فرهنگی در ایجاد و توسعه موزه‌های این استان مؤثر است.

حسینی بیان کرد: خوشبختانه اجرای طرح میراث‌بان افتخاری تأثیری زیادی در کشف و اهدای اشیای تاریخی داشته است که امیدواریم با تداوم این طرح افراد بیشتری در این زمینه همکاری داشته باشند.

به گزارش گردشگرآنلاین، جیرفت از دو کلمه جیر به معنی پست و پایین و افت به معنی افتاده تشکیل شده‌است و به‌طور کلی جیرفت به معنای جلگه پست آبرفتی است. در برخی منابع نام شهر را به معنای کنار رود دانسته‌اند و نظر دیگر اینکه جی مخفف جوی آب نام داشته و رفت فعل ماضی از مصدر رفتن و روییدن و پاک کردن است که گفته می‌شود این شهر در گذشته به وسیله سیل مهیبی از بین رفته که پس از آن گفته شده «جی رفت».[۷]

از جیرفت به عنوان هند کوچک، کالیفرنیای ایران، نگین خاورمیانه، یاد می‌شود؛ که در طول زمان به لقب‌های این شهر درآمدند.[۸]

اقلیم و جغرافیای طبیعی

شهر جیرفت از استان کرمان در ارتفاع ۷۲۰ متر از سطح دریا و در دره‌ای پهن گسترده شده و از موقعیتی دشتی و کوهستانی برخوردار است.

ارتفاع مرکز شهر جیرفت از حداقل ۶۶۱ متر (محلهٔ سرجاز) تا حداکثر ۸۱۹ متر (فرودگاه جیرفت) متغیر است.

ارتفاعات بحرآسمان(ساردوئیه)_شمال جیرفت

این شهر از شمال، مشرق و مغرب بین ارتفاعات ساردوئیه، جبال بارز و اسفندقه محصور می‌باشد. کوه‌های جیرفت دنباله رشته کوه زاگرس جنوبی وارتفاعات مرکزی می‌باشند و این بلندی‌ها شامل بحر آسمان در شمال و شمال‌غرب و جبال بارز در شرق و شمال شرقی هستند. قله نشانه با ارتفاع ۳۸۸۶ متر بلندترین قلّه جیرفت و کوه شاه جبال بارز با ارتفاع ۳۷۴۱ متر از مهم‌ترین قلل جیرفت می‌باشد. کرمان

منبع: مهر

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=1683

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.