• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4
قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی:

اهمیت یلدا به تکریم بزرگترها و دورهمی خانواده‌هاست

  • کد خبر : 16568
  • 19 دسامبر 2022 - 10:31
اهمیت یلدا به تکریم بزرگترها و دورهمی خانواده‌هاست
گردشگرآنلاین - معاون و قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: یلدا اصولا یک جشن شبانه خانواده‌محور است و این برای ما ایرانیان که به تکریم والدین و بزرگترها و همچنین حفظ میراث‌فرهنگی پای‌بندیم، اهمیت دارد.

به گزارش گردشگرآنلاین، علی دارابی در نشست مشترک معاونت میراث‌فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی با موضوع یلدا در جهان گفت: شورای فرهنگ عمومی کشور به قدمت شورای عالی انقلاب فرهنگی است و تشکیل این شورا در ستاد وزارت کشور و بعد در استان‌ها و شهرستان‌ها پاسخی بود به نیازهای مطرح شده. در این زمینه نیز نام‌گذاری شهرها، خیابان‌ها، اماکن و نظارت بر ساخت و نصب مجسمه‌ها و یادمان‌ها و حفظ و احیای آن اهمیت دارد.

او ادامه داد: حکمرانی‌ موفق خواهد بود که بیشتر بتواند به سمت مشارکت جویی آحاد شهروندان رفته و بتواند با تولید شادی و رضایت اجتماعی، همبستگی اجتماعی را بیشتر کند.

دارابی بیان داشت: قله‌های بزرگی در سنت ما ایرانی‌ها وجود داشته که در کنار مراسم‌های دینی و مذهبی‌مان مثل نوروز و یلدا جایگاه ویژه‌ای دارند. امسال به همت همه دست‌اندرکاران میراث‌فرهنگی و همکارانمان در یونسکو موفق شدیم چهار پرونده مهم را ثبت‌جهانی کنیم. آنهم در سالی که سهمیه‌ای برای ثبت نداشتیم چون سال گذشته ثبت پرونده خوشنویسی را داشتیم.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: ایران تاکنون ۳۵ هزار اثر ثبت شده دارد که به آن افتخار می‌کنیم. ایران کشوری زیبا و شگفت انگیز است و عظمت تاریخی با قدمت ۷ هزار سال دارد.

او با اشاره به آثار ثبتی نیز عنوان داشت: ما تاکنون ۲۶ اثر ملموس را ثبت کردیم، اگر چه در حوزه میراث فرهنگی موضوعی تحت عنوان رقابت وجود ندارد که رتبه ای در دنیا به ما اعطا شود، اما از آنجایی که رابطه معناداری میان ثبت آثار جهانی با جذب توریست وجود دارد باید تلاش کنیم کارهای بیشتری انجام دهیم.

وی اظهار داشت: در میان آثاری که در حوزه میراث ناملموس ثبت جهانی شدند ۱۷ اثر ثبت کردیم و امسال با چهار اثر ثبتی‌مان این تعداد به ۲۱ اثر ثبت جهانی رسید و یک رتبه صعود جهانی داشتیم. نزدیک‌ به ۳۸ پرونده در نشست یونسکو بود که ۴ پرونده برای ایران ثبت شد و توانستیم رتبه ششم را برای ایران در دنیا کسب کنیم.

دارابی در ادامه افزود: جایگاه و اهمیت یلدا و ارتباط آن با طبیعت، روشنایی، آغاز فصل زمستان، شاهنامه، حافظ، تکریم بزرگ ترها و دورهمی خانواده ها بر ما پوشیده نیست. یلدا اصولا یک جشن شبانه خانواده محور است و این برای ما ایرانیان که به تکریم والدین و بزرگترها و همچنین حفظ میراث فرهنگی پای بندیم، اهمیت دارد.

وی گفت: در کشور نزدیک به ۱۵۰ پایگاه میراث جهانی و ملی داریم و از ۸۰۰ موزه‌ای که در کشور وجود دارد، ۳۰۰ موزه تحت مالکیت وزارت میراث‌فرهنگی است و مابقی بخش‌خصوصی است. این ظرفیت بزرگ برای این است که بتوانیم رخدادهای بزرگ و مردمی را برگزار کنیم. در ۱۰ روز اخیر تبلیغات محیطی به همت شهرداری تهران درباره بناهای شاخص ایران، باعث شده تا سواد میراثی مردم نسبت به آثار تاریخی و جاذبه تاریخی شان بالا رود و باید این مورد در استان‌ها هم به راه بیفتد تا مردم در استان ها نیز با جاذبه‌های ایران بیشتر آشنا شوند.

قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی همچنین افزود: ما رسانه‌های پر قدرتی داریم که می توانند با انعکاس رخدادهای موجود به همبستگی و حال خوب مردم جامعه کمک کنند.

وی درباره برگزاری جشنی برای پاسداشت نوروز نیز گفت: همانطور که می دانید سال گذشته تعداد بسیاری مردم در حافظیه شیراز سال خود را تحویل کردند. ما نیز بر همین اساس برنامه ریزی کردیم تا ان شاء الله برای نوروز سال آینده برنامه ویژه‌ای تدارک ببینیم چراکه وظیفه داریم از این فرصت‌ها برای پاسداشت میراث فرهنگی کشور بهره ببریم.

او افزود: ان شاء الله این نشست سرآغاز نشست های مستمر و ادواری باشد. ارشاد و میراث‌فرهنگی همسایه دیوار به دیوار هستند و ان شاء الله بتوانیم با همکاری و همدلی با یکدیگر خدمتگزار خوبی برای مردم باشیم.

دارابی ادامه داد: یکی از نکاتی که یونسکو به کشورها یادآوری می‌کند این است که شما آثارتان را ثبت کنید، حفظ و نگهداری شان چه خواهد شد؟ از دوستان می خواهم از این به بعد برنامه های عملیاتی تدارک دیده تا بتوانیم در وزارت خانه و همچنین وزارت ارشاد و در همه شهرها و روستاها جشن باشکوهی به مناسبت ثبت جهانی یلدا برگزار کنیم.

کنوانسیون میراث فرهنگی ناملموس مکانی برای رقابت و برتری بین کشورها نیست

در ادامه این نشست، مصطفی پورعلی مدیر کل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی، در سخنانی گفت: ایران برای اولین بار در سالی که هیچ سهمیه ملی نداشت موفق به ثبت پرونده چند ملیتی شد و ما موفق شدیم بیشترین تعداد پرونده را در یک نشست به ثبت برسانیم. یعنی بین ۱۸۰ کشوری که عضو کنوانسیون هستند ایران، ترکیه و آذربایجان هر کدام توانستند چهار عنصر را به ثبت‌جهانی برسانند.

او درباره حواشی بوجود آمده درباره ثبت پرونده کشتی پهلوانی در یونسکو نیز گفت: فارغ از اینکه ۱۲ سال پیش این پرونده را در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رساندیم و تائیدی است بر ریشه و اهمیت تاریخی این پرونده برای ما ایرانیان، اما این توضیح لازم است که کنوانسیون میراث فرهنگی ناملموس موضوع رقابت و برتری بین کشورها نیست.

او ادامه داد: اگر خودمان را هم جای یونسکو قرار دهیم باید از همین منظر به موضوع نگاه کنیم. برای مثال عزاداری امام حسین (ع) از کربلا و عراق شروع شده است، اما امروزه عزاداری‌های باشکوهی هم در یزد و سایر شهرهای ایران برپا می شود. بنابراین یونسکو نمی تواند بگوید هیچ عزاداری را ثبت نمی کند و فقط عزاداری های امام حسین (ع) درعراق و کربلا را ثبت می کند.

پورعلی افزود: اساسا اینکه از یونسکو انتظار ثبت عنصر فرهنگی ناملموس توسط یک کشور را داشته باشیم، انتظار غیرکارشناسی است.
همچنین در این نشست تخصصی، بابائی دبیر قرارگاه نشاط اجتماعی شورای فرهنگ عمومی نیز صحبت هایی ارائه داشت.

اهمیت یلدا به تکریم بزرگترها و دورهمی خانواده‌هاست

اهمیت یلدا به تکریم بزرگترها و دورهمی خانواده‌هاست

منبع: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16568

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.