• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

ایستگاه‌های راه‌آهن میزبان بازارچه‌های صنایع‌دستی

  • کد خبر : 19306
  • 25 مارس 2023 - 10:41
ایستگاه‌های راه‌آهن میزبان بازارچه‌های صنایع‌دستی
گردشگرآنلاین - بازارچه‌های نوروزی صنایع‌دستی همزمان با تعطیلات نوروزی و آغاز سفرها، در ایستگاه‌های راه‌آهن برپا می‌شود.

به‌ گزارش گردشگرآنلاین، بازارچه‌های نوروزی صنایع‌دستی بر اساس توافق‌ها و هماهنگی‌های انجام شده از سوی معاونت صنایع‌دستی و معاونت مسافربری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و با همکاری ادارات‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها برای نخستین‌بار و به صورت متمرکز با بهره‌گیری از ظرفیت اماکن تحت اختیار شرکت راه‌آهن راه‌اندازی می‌شود.

راه‌اندازی بازارچه‌های عرضه و فروش صنایع‌دستی در تعطیلات نوروز با توجه به افزایش تردد مسافران و گردشگران در دستور کار قرار گرفته است.

معاونت صنایع دستی همچنین اعلام کرده بررسی اماکن مورد نظر برای برپایی بازارچه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های صنایع دستی و معرفی هنرمندان برای عرضه و فروش محصولات، با هماهنگی استان‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

صنایع‌دستی یا کاردستی نوعی کار است که در آن لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته می‌شود. معمولاً این کلمه به روش‌های سنتی ساختن کالاها و وسایل مختلف گفته می‌شود. استادکاری مخصوص هر یک از این موارد مهم‌ترین ملاک است. چنین چیزهایی اغلب از لحاظ فرهنگی یا مذهبی فوق‌العاده هستند. لوازمی که به صورت تولید انبوه یا با ماشین آلات مختلف ساخته می‌شوند، جزء صنایع دستی نیستند.

هر اثر یا صنعتی را به راحتی نمی‌توان در زمره صنایع دستی قرار داد. برای آنکه محصولی را جزو صنایع دستی قلمداد کنیم، باید ویژگی‌هایی داشته باشد، از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به نقش فرهنگی و هویت‌بخشی به یک ملت (داشتن بار فرهنگی)، عدم نیاز به سرمایه‌گذاری کلان در مقایسه با دیگر رشته‌های صنعتی، قابلیت ایجاد و توسعه در مناطق مختلف (شهر، روستا و جوامع عشایری)، سهولت در ایجاد مراکز تولید، دارا بودن ارزش افزوده زیاد در مقایسه با صنایع دیگر، خودکفا و متکی به مواد اولیه داخلی، کمک به رشد و توسعه اقتصادی و داشتن زمینه‌های مناسب جهت صادرات اشاره کرد.

آنچه مقولهٔ صنایع‌دستی را از هنر کاردستی متمایز می‌سازد، هدف از ساختن آنهاست. صنایع دستی لوازمی هستند که قرار است مورد استفاده قرار گرفته و کهنه، پوسیده و غیره شوند. موارد استفاده از آن‌ها بیش از یک تزئین ساده‌است.

ایستگاه‌های راه‌آهن میزبان بازارچه‌های صنایع‌دستی

ایستگاه‌های راه‌آهن میزبان بازارچه‌های صنایع‌دستی

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=19306

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.