• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5
به مناسبتِ سالگردِ گشایشِ موزه‌ استاد فرشچیان

این موزه تحت کنترل محمود فرشچیان است

  • کد خبر : 12819
  • 18 اکتبر 2022 - 9:05
این موزه تحت کنترل محمود فرشچیان است
گردشگرآنلاین - «محمود فرشچیان» را شاید بتوان یکی از بزرگترین نقاشان معاصر ایرانی دانست که آثارش همواره از جانب مردم و مسئولان مورد توجه بوده است. او که عقیده دارد هنر همیشه در ایران زنده خواهد ماند، در تاریخِ ۲۶ مهر ماه سال ۱۳۸۰ موزه‌ای را برای نمایش دائمی آثارش با حضورِ رییس جمهور وقت افتتاح کرد.

به گزارش گردشگرآنلاین، «محمود فرشچیان» هنرمند نقاشی است که آوازه‌یِ آثارش حتی به خارج از ایران نیز رسیده است.
هنرمندِ متولد سال ۱۳۰۸ در اصفهان که در حال حاضر ساکنِ نیوجرسی آمریکا است و سفرهایِ دوره‌ای و فصلی به ایران دارد.

برخی آثار این هنرمند توسط وزاری امور خارجه ایران به عنوانِ هدیه به سفرا و وزاری کشورهای خارجی اهدا شده و به نوعی تبدیل به یک نماد فرهنگی شده‌اند که لزومِ به نمایش گذاشته شدنشان در مکانی مانند موزه احساس شد. البته فلسفه‌یِ تأسیس موزه استاد فرشچیان در مجموعه فرهنگی ـ تاریخی سعدآباد را شاید بتوان در همین گفته‌یِ او هم جست: «هر موزه‌ای که باز شود، درِ یکی از زندان‌ها بسته می‌شود.»

موزه‌یِ فرشچیان؛ از آثار شاخص تا بنایی که ارزش تاریخی دارد

موزه‌یِ فرشچیان که بیش از ۵۰ اثر از این هنرمند را در خود جای داده، زمانی محل زندگی رضا پهلوی با یکی از همسرانش بوده است. بنای این موزه از دوران قاجار به یادگار مانده و بعد از دوران انقلاب اسلامی که مجموعه سعدآباد به کاخ موزه تبدیل شد، این بنا هم در اختیار مردم و هنر ایران زمین قرار گرفت.

عمارتی که موزه فرشچیان در آن قرار دارد، دارای چند بخش است. در ورودی این موزه مجسمه‌ای نیم تنه از استاد فرشچیان قرار دارد که به خوبی چهره هنرمند را به نمایش گذاشته است. علاوه بر آثاری که متعلق به خودِ محمود فرشچیان است، آثاری برای نمایشگاه‌های موقت این موزه نیز در نظر گرفته شده است.
زمان زیادی از افتتاحِ این مکان فرهنگی و هنری سپری نشد که خبری مبنی بر به سرقت رفتنِ تعدادی از طرح‌هایِ متعلق به فرشچیان منتشر شد. علی‌رغم اینکه متهم بلافاصله دستگیر شد اما سرنوشت آثار دزدیده شده هیچگاه مشخص نشد.

موزه‌یِ فرشچیان این روزها چه وضعیتی دارد؟

مهناز اسدالله، مدیر موزه‌یِ استاد فرشچیان درباره آخرین آمار از تعداد آثار نگهداری شده در این موزه می‌گوید: «۵۸ اثر از استاد فرشچیان در موزه وجود دارد و هر از گاهی نشست‌ها و نمایشگاه‌هایی داریم که در آن آثاری از هنرمندان دیگر نیز به نمایش گذاشته می‌شود.»

او با اشاره به این نکته که موزه به طور کلی برای نشان دادنِ آثار استاد فرشچیان است، ادامه می‌دهد: «اقبال مردم از موزه خیلی خوب است. برای مثال روزی که رایگان بود، حدودا ۵ هزار نفر از موزه بازدید کردند ولی در شرایط عادی آمار تغییر می‌کند. پنجشنبه و جمعه و نیمه اول سال بازدید خیلی بیشتر است اما از وقتی مهر ماه آمده بازدید کمتر شده است.»

اسدالله اضافه می‌کند: «خودِ استاد فرشچیان بر کارهای موزه نظارت می‌کنند و ما با هم در تماس هستیم. درباره آینده صحبت کردن کارِ سختی است اما امیدوارم موزه بتواند مسیرِ خودش را طی کند.»

این موزه و آثارش تحت کنترل محمود فرشچیان است

این موزه و آثارش تحت کنترل محمود فرشچیان است

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=12819

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.