• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6
معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی خبر داد

بازدید بیش از ۶۵۶ هزار نفر از موزه‌های آستان قدس رضوی طی امسال

  • کد خبر : 19046
  • 14 مارس 2023 - 9:51
بازدید بیش از ۶۵۶ هزار نفر از موزه‌های آستان قدس رضوی طی امسال
گردشگرآنلاین - معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۶۵۶ هزار و ۹۸۳ نفر از موزه‌های آستان قدس رضوی دیدن کردند.

به گزارش گردشگرآنلاین از خراسان رضوی، مهدی قیصری‌نیک در خصوص آمار بازدیدکنندگان از موزه‌های آستان قدس رضوی اظهار کرد: از ابتدا تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد ۶۵۶ هزار و ۹۸۳ نفر از موزه های آستان قدس رضوی بازدید کردند. از این تعداد ۶۳۳ هزار و۹۲۰ نفر بازدیدکننده داخلی و ۲۳ هزار و ۶۳ نفر بازدیدکننده خارجی بودند.

وی افزود: در این ۱۱ ماه ۱۶ نمایشگاه مناسبتی و موضوعی از آثار تاریخی، فرهنگی و هنری در موزه و نگارخانه رضوی برگزار شد. برگزاری ۸ برنامه رونمایی از آثار تاریخی و فرهنگی، ۹ کارگاه و نشست آموزشی تخصصی و معرفی آثار تاریخی و فرهنگی از زبان راویان کوچک موزه رضوی از اقدامات سازمان موزه‌های آستان قدس رضوی بوده است.

قیصری‌نیک در خصوص اقدامات مرمتی در این مدت بیان کرد: بیش از ۷۰ هزار اقدام مرمتی بر روی منابع و آثار موزه‌ای مانند نسخ خطی، چاپ سنگی و اسناد تاریخی انجام گرفته است. این اقدامات شامل آسیب‌شناسی، ضدعفونی، اسیدزدایی، استحکام‌بخشی، گردگیری، مرمت، بازسازی و تجلید آثاری همچون اسناد، کتب خطی و روزنامه‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: آثار موزه‌ای مانند سکه‌ها، ظروف فلزی، فرش‌ها، سفالینه‌ها و کتیبه‌های طلا مرمت شدند. همچنین بناهای تاریخی بررسی و مرمت شدند و مخازن و فضاهای نمایشی از نظر دما، رطوبت و آلودگی محیطی بررسی شد.

قیصری‌نیک در خصوص ثبت میراث ناملموس آستان قدس رضوی گفت: میراث ناملموس آستان قدس رضوی مانند آیین‌های خطبه‌خوانی و صفه در دستور کار قرار گرفته است. پرونده این دو آیین و فیلمی از اجرای مراسم تهیه شده تا در سال ۱۴۰۲ برای ثبت در فهرست آثار ملی ارسال شود.

وی در خصوص ثبت آثار ملموس عنوان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱، تعداد ۳۲ اثر موزه‌ای در فهرست آثار ملی ثبت شدند. ۶ قرآن خطی، جزوات قرآن وقفی، ۲ اسطرلاب برنجی و حلقوی، ساعت آفتابی و قبله‌نمای عبدالائمه بخشی از این آثار است.

معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: پایه شمعدان فلزی، قفل آویز زرین ضریح، قندیل زرین قلمزنی، ۲ کلیددان فولاد، در حرم امام رضا(ع)، گلابدان فولادی، قالیچه‌های تاریخی، ضریح شیر و شکر، منبر خاتم‌کاری و تبر فولاد طلاکوب دوره افشار و قاجار بخش دیگری از این آثار است.

وی عنوان کرد: همزمان با دهه فجر و در سالروز ولادت امام علی(ع) «گنجینه نهج البلاغه و صحیفه سجادیه» در محل موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی افتتاح شد. در این گنجینه، تعداد ۳۳ نسخه نهج‌البلاغه و ۳۱ نسخه صحیفه سجادیه از نفیس‌ترین آثار موجود در گنجینه رضوی گردآوری شده است که از مجموع۶۵۰ نسخه نفیس نهج البلاغه و ۲۶۰ نسخه ارزشمند صحیفه سجادیه موجود در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی منتخب شده‌اند.

بازدید بیش از ۶۵۶ هزار نفر از موزه‌های آستان قدس رضوی طی امسال

بازدید بیش از ۶۵۶ هزار نفر از موزه‌های آستان قدس رضوی طی امسال

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=19046

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.