• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
2

بازدید رایگان از کتابخانه و موزه ملی ملک در دهه کرامت رضوی

  • کد خبر : 8310
  • 01 ژوئن 2022 - 11:11
بازدید رایگان از کتابخانه و موزه ملی ملک در دهه کرامت رضوی
گردشگر آنلاین - کتابخانه و موزه ملی ملک هم‌زمان با آغاز دهه کرامت، ۱۰ روز از دوستداران فرهنگ و هنر و گردشگران به رایگان میزبانی می‌کند.

به گزارش گردشگر آنلاین، کتابخانه و موزه ملی ملک هم‌زمان با آغاز دهه کرامت، ۱۰ روز از دوستداران فرهنگ و هنر و گردشگران به رایگان میزبانی می‌کند.

گردشگران و دوستداران فرهنگ و هنر می‌توانند در دهه کرامت (از چهارشنبه ۱۱ خرداد تا شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ خورشیدی) و آغاز جشن‌های میلاد مبارک حضرت امام رضا (ع) به رایگان از تالارهای موزه‌ای بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران بازدید کنند.

کتابخانه و موزه ملی ملک یادگار کوشش فرهنگی چهره ماندگار وقف حاج حسین آقا ملک به شمار می‌آید که در سال ۱۳۱۶ خورشیدی بر آستان قدس رضوی وقف شده است.

به گزارش گردشگر آنلاین، حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار کتابخانه و موزه ملی‌ملک، این گنجینه را در سال ۱۳۱۶ خورشیدی بر آستان قدس رضوی وقف کرد. کتابخانه و موزه ملی‌ملک اکنون یکی از موسسه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی است که به شیوه غیر دولتی و غیر انتفاعی در چارچوب وقف‌نامه زیر نظر مستقیم آستان قدس رضوی فعالیت می‌کند و برپایه اساس‌نامه هدف‌هایی گوناگون همچون پیشبرد معارف، اجرای وقف‌نامه و گسترش فرهنگ وقف حفاظت از گنجینه، گردآوری به‌هنگام‌سازی و گسترش منابع و بازشناسی آثار تاریخی و فرهنگی روزگاران گذشته دارد.

کتابخانه ملی ملک با داشتن بیش از ۱۹ هزار عنوان نسخه نفیس خطی، یکی از شش مجموعه بزرگ نسخه‌های خطی در ایران است. کتابخانه در کنار نسخه‌های خطی و چاپ سنگی، بیش از یکصد هزار جلد کتاب چاپی به زبان‌های گوناگون، همچنین نشریاتی از دوره قاجار تاکنون، هزاران برگ سند و بیش از صدها عنوان منبع دیداری و شنیداری در خود دارد. کتابخانه ملی ملک با دو تالار مطالعه عمومی آقایان و بانوان و یک تالار ویژه محققان و نشریات، خدمات و امکاناتی گوناگون به پژوهشگران ارایه می‌دهد.

کتابخانه و موزه ملی ملک تا سال ۱۳۷۵ خورشیدی در خانه ملک در بازار بین‌الحرمین تهران برپا بود. ساختمان تازه در محوطه تاریخی باغ ملی (میدان مشق) تهران، به کوشش آستان قدس رضوی در زمینی بنا شد که حاج حسین آقا ملک در سال ۱۳۲۳ خورشیدی برای ساختمان جدید کتابخانه و موزه وقف کرده بود.

منبع: کتابخانه و موزه ملی ملک

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8310

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.