• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
5

بازدید مجازی و زنده از پایگاه‌های میراث جهانی در نوروز

  • کد خبر : 6981
  • 19 مارس 2022 - 17:14
بازدید مجازی و زنده از پایگاه‌های میراث جهانی در نوروز

گردشگرآنلاین – مدیرکل پایگاه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «پایگاه‌های میراث جهانی در ایام نوروز به شکل زنده به مردم معرفی می‌شوند.»

به گزارش گردشگرآنلاین، گردشگری و صنایع‌دستی، فرهاد عزیزی زلانی گفت: «با همکاری معاونت میراث‌فرهنگی و پلتفرم‌های پخش زنده‌، قرار است پایگاه‌های میراث جهانی تخت جمشید، پاسارگاد، میدان امام اصفهان، باغ فین کاشان، کاخ گلستان، آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، گنبد سلطانیه، تخت سلطانیه، منظر فرهنگی اورامانات و منظر فرهنگی بیستون به شکل زنده به مردم معرفی شوند.»

مدیرکل پایگاه‌ها افزود: «یکی از برنامه‌های معاونت میراث‌فرهنگی توجه به موضوع معرفی آثار فرهنگی و تاریخی است. برهمین اساس در معاونت برنامه‌ای با عنوان “نوروزگاه با میراث جهانی ایران” برای پخش آنلاین و زنده در تلویزیون اینترنتی پیش‌بینی و طراحی شده است.»

عزیزی زلانی تصریح کرد: «از روز یکشنبه اول تا ۱۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ با سفر مجازی به این پایگاه‌های میراث‌ جهانی، تلاش می‌کنیم تا آیین‌های نوروزی و ارزش‌های این آثار را به مردم معرفی کنیم. این کار قرار است با همکاری معاونت میراث‌فرهنگی، پلتفرم‌های فعال و اداره‌کل فناوری اطلاعات برگزار شود.»

میراث جهانی یونسکو (به انگلیسی: World Heritage Sites) به مجموعه مکان‌های فرهنگی یا طبیعی ثبت‌شده در سازمان جهانی یونسکو مانند جنگل، کوه، آبگیر، صحرا، بقعه، ساختمان، مجموعه یا شهر گفته می‌شود که به صورت فهرستی توسط کمیته میراث جهانی یونسکو همه ساله برگزیده شده‌اند.

به گزارش گردشگر آنلاین میراث آریا نوشت:  سایت‌هایی که در این فهرست قرار می‌گیرند بر اساس کنوانسیون حفاظت از میراث جهانی فرهنگی و طبیعی متعلق به تمام انسان‌های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص، محسوب می‌شوند و دولت‌ها موظف به حفظ و نگهداری این آثار هستند.

بر پایه این کنوانسیون کشورهای عضو یونسکو، می‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به‌عنوان میراث جهانی کنند. حفاظت از این آثار پس از ثبت در عین باقی‌ماندن در حیطه حاکمیت کشور مربوط، به عهده تمام کشورهای عضو خواهد بود.

این کنوانسیون از یک دیباچه و ۳۸ ماده در هشت فصل تشکیل شده‌است.

تا ماه ژوئیه سال ۲۰۱۹ میلادی، ۱۱۲۱ اثر، شامل ۸۶۹ اثر فرهنگی، ۲۱۳ اثر طبیعی و ۳۹ اثر مشترک از ۱۶۹ کشور به ثبت رسیده‌است که از این تعداد، ایتالیا و چین هر دو با ۵۵ اثر، اسپانیا با ۴۸ اثر، آلمان با ۴۶ اثر، فرانسه با ۴۵ اثر، هند با ۳۸ اثر و مکزیک با ۳۵ اثر، بیشترین تعداد ثبت‌شده در میراث جهانی یونسکو داشته‌اند.

در حوزه کشورهای زبان فارسی نیز ایران با داشتن ۲۶ اثر، شامل ۲۴ اثر فرهنگی و ۲ اثر طبیعی، افغانستان با ۲ اثر فرهنگی و تاجیکستان با یک اثر فرهنگی و یک اثر طبیعی حضور دارند.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6981

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.