• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
3

بازدید ۶ هزار نفر از کاخ گلستان در روز جمعه

  • کد خبر : 12277
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۹:۳۸
بازدید ۶ هزار نفر از کاخ گلستان در روز جمعه
گردشگرآنلاین - بیش از ۶ هزار نفر از مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان در روز جمعه ۸ مهر به‌ مناسبت هفته گردشگری بازدید کردند.

‌به گزارش گردشگرآنلاین از گلستان، به‌مناسبت هفته گردشگری، دو روز پنجشنبه هفتم و جمعه هشتم مهرماه، ورود به موزه‌های تحت پوشش وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به صورت رایگان امکان‌پذیر بود، بر این اساس استقبال قابل توجهی از این مجموعه میراث جهانی انجام شد. در روز جمعه هشتم مهر ۶ هزار و ۲۲۲ ایرانی به همراه ۱۰۲ گردشگر خارجی از مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان بازدید کردند و تعداد بازدیدهای کل این مجموعه جهانی در این روز به ۵۰ هزار و ۵۹۲ نفر_موزه رسید.

“کاخ گلستان” یا “قصر گلستان” نامی است اطلاق شده به بخشی از محوطه‌ای تاریخی که بعدها با عنوان “ارگ سلطنتی تهران” بازشناخته شده‌است. این نام برگرفته از تالاری در محدوده کاخ گلستان فعلی و متعلق به عهد فتحعلی‌شاه قاجار بود که در دوره ناصرالدین‌شاه با عنوان “عمارات مبارکه گلستان” روایی پیدا کرد و در عهد مظفرالدین‌شاه با نام “قصر گلستان” و به شیوه ای رسمی مورد استفاده قرار گرفت.

کاخ­ گلستان نیز مانند تمامی خانه­ های سنتی ایران بعد از مدتی که از بنیان آن گذشت بر پایه دو بخش بیرونی و اندرونی شکل گرفته و برای ورود به آن­ها سردرها و کانال های ارتباطی تعبیه گردیده بود که دسترسی به آن بخش­ ها را ممکن می­ ساخت. بخش اندرونی (تا حدودی در مکان فعلی وزارت دارائی ) در جبهه شمالی، در زمان توسعه آن مشتمل بر حیاطی بزرگ با عمارت خوابگاه شاهی در میانه آن و منازل کوچک و بزرگ در اطراف آن بود

فصل مشترک و کانال ارتباطی عرصه­ های بیرونی و اندرونی منزلگاه سلطنتی، بنائی با حیاط مرکزی به نام خلوتخانه کریمخانی بود که نقش هشتی را بین این فضاها ایفا می­ کرده است و مخاطب را از طریق دالان­ هائی به اندرون و دو فضای بیرونی دارالحکومه و باغ گلستان هدایت می ­نمود.
بازدید ۶ هزار نفر از کاخ گلستان در روز جمعه

بازدید ۶ هزار نفر از کاخ گلستان در روز جمعه

منبع: مهر
لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=12277

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.