• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
5

بازی‌های محلی قزوین ثبت ملی شدند

  • کد خبر : 8470
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱
بازی‌های محلی قزوین ثبت ملی شدند
گردشگرآنلاین - قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در دو نامه جداگانه مراتب ثبت ملی هفت میراث‌فرهنگی ناملموس را به استاندار قزوین ابلاغ کرد.

به گزارش گردشگرآنلاین، در یکی از نامه‌های علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور به محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین آمده است:

«در اجرای مواد ۱۱ و ۱۲ از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنواسیون حراست از میراث‌فرهنگی ناملموس مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و مواد ۲ و ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب ۱۳۸۷ هیئت وزیران و همچنین آئین‌نامه مشارکت در پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس شهرها و روستاها مصوب ۱۴۰۰ هیئت وزیران، مراتب ثبت عناصر به شرح زیر، در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس ایران اعلام می‌شود.

هرگونه اقدام که موجب حراست و پاسداری این میراث شود. مورد تأکید است.

فهرست معرف:
۱. بازی محلی دارکلی (چوکلی) /الک دولک/ چلک مسه/ جلیک ماره/ چی چیلیک/هلک ملک/چاچولک، قوله زنه و کلیلینک آغاج (ارجاع به شماره ثبت‌های ۲۳۵۲و۱۸۸۷.۱۹۷۷، ۲۳۳۲) (منطقه‌ای به پیشنهاد خوزستان) به شماره ۲۵۷۳ در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
۲. مهارت ساخت عروسک قولچاق روستای آتش انبار به شماره ۲۶۵۰ در تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
۳. مهارت پخت خام آشی روستای کلج به شماره ۲۶۵۱ در تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷.»

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در نامه مشابه دیگری به استاندار قزوین، مراتب ثبت ملی چهار میراث‌فرهنگی ناملموس را با عنوان «مهارت بافت و ساخت قلاب‌سنگ (قلاق‌سنگ)» به شماره ۲۵۳۲، «رسم‌الخط عمادالکتاب» به شماره ۲۵۳۳، «آیین سماق‌چینی روستای زناسوج الموت غربی» به شماره ۲۵۳۴، و «مهارت تهیه گله ترشی روستای نیاق» به شماره ۲۵۳۵ در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸، ابلاغ کرد.

استان قزوین یکی از ۳۱ استان ایران است و در بخش شمال غربی این کشور واقع شده‌است. این استان با دارا بودن تنها ۱ درصد از مساحت کشور نزدیک به ۸ درصد در اقتصاد و تولیدات ایران نقش دارد. مساحت این استان حدود ۱۵٬۸۲۰ کیلومتر مربع است و با استان‌های مازندران، گیلان، همدان، زنجان، مرکزی و البرز همسایه‌است. این استان از استان‌های لرزه‌خیز ایران است.
جمعیت استان قزوین بر پایه آمار سال ۱۳۹۵ برابر ۱٫۳ میلیون نفر است که از این شمار ۶۰۰٬۰۰۰ نفر ساکن شهرستان قزوین هستند.

منبع: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8470

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.