• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

باغ دیدنی و زیبای چشمه بلقیس چرام که نباید از دست بدهید

  • کد خبر : 19092
  • 15 مارس 2023 - 9:22
باغ دیدنی و زیبای چشمه بلقیس چرام که نباید از دست بدهید
گردشگرآنلاین - باغ چشمه بلقیس چرام را بیشتر از آن‌که به چشمه اش بشناسند به باغ متنوع و طبیعت دل انگیز اطرافش می‌شناسند. درختان سربلند و سرسبز، این باغ را به یکی از زیباترین مناطق گردشگری ایران و استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کرده است.

به گزارش گردشگرآنلاین از کهگیلویه و بویراحمد، در اینکه سرتاسر ایران ما زیباست شکی نیست؛ اما استان‌هایی در کشورمان وجود دارند که زیبایی‌ها و جذابیت‌های آن‌ها از چشم سفر دوستان دور مانده است و به دلیل محرومیت، نتوانسته‌اند در بین مقاصد اصلی سفر جای پایی برای خود را باز کنند.

یکی از این استان‌های زیبا اما مهجور، استان کهگیلویه و بویراحمد است که طبیعت و تاریخ جذابی دارد اما چندان بین گردشگران و سفر دوستان شناخته شده نیست. موضوعی که باعث شد به سراغ این استان زیبا برویم و شما را با یکی از جاذبه‌های طبیعی این استان آشنا کنیم؛ “باغ چشمه بلقیس” مقصد این سفر ماست، می‌خواهیم در آستانه تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ با زیبایی‌های چشمه بلقیس آشنا شویم، از زیبایی‌های آن برای‌تان بگوییم با ما همراه شوید.

چشمه بلقیس کجاست و چرا به این نام خوانده می‌شود؟

باغ چشمه بلقیس جایی در نزدیکی شهر چرام، در کنار روستای شهرک قلعه کره شهبازی، در میانه راه “چرام به گچساران” جای خوش کرده است. داستانی در میان محلی‌ها وجود دارد که می‌گوید در دوره ساسانیان زنی به نام بلقیس دستور ساخت این باغ را داده است و به همین دلیل به نام باغ چشمه بلقیس شناخته می‌شود. برخی هم بر این باور هستند که در زمان‌های گذشته، از آنجایی که بلقیس در اساطیر ایران باستان نمادی از زیبایی به حساب می‌آمد و هر جای زیبایی که وجود داشت، بلقیس نامیده می‌شد، این باغ هم به دلیل زیبایی که داشت بلقیس نام گرفت.

مکانی که این روزها به عنوان باغ چشمه بلقیس در دامنه کوه‌های چرام جای خوش کرده است؛ اما داستان متفاوتی دارد. تاریخ ساخت این باغ به سال ۱۳۲۳ و دوره پهلوی اول باز می‌گردد. زمانی که چیزی به نام باغ چشمه بلقیس به شکل امروزی‌اش وجود نداشت و تنها بیشه‌زاری با درختان ون یا زبان گنجشک در این مکان به چشم می‌خورد.

بر اساس آن چیزی که در ذهن محلی‌ها باقی مانده‌، گفته می‌شود مردم در همان سال‌های ۱۳۲۰ شروع به ساخت باغ‌های کوچکی در این منطقه می‌کنند و سپس فردی به نام اسکندرخان چرامی این باغ‌ها را از مردم می‌خرد و آن را گسترش می‌دهد. او حوضی در میان باغ می‌سازد، درختان جدیدی در باغ می‌کارد، جویبارهایی داخل باغ ایجاد و بخش‌های مختلف آن را سنگ‌فرش می‌کند تا حال‌وهوای جدیدی به آن بدهد. این باغ بسیار معروف می‌شود، تا حدی که از آن به عنوان باغ اسکندریه هم یاد می‌کنند.

در زمان کار البته بقایایی از یک حوض بسیار قدیمی و باقی‌مانده‌هایی از یک قلعه در آن پیدا می‌شود که با توجه به قدمت‌شان به نظر می‌رسد داستان باغی در زمان ساسانی در اینجا واقعی باشد. بعدها در سال ۱۳۹۳ بخش‌های مختلف باغ مرمت شد و به شکل امروزی‌اش درآمد.

باغ چشمه بلقیس با مساحت ۵۵ هزار و ۴۰۰ مترمربع در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و در این سال‌ها به یکی از تفرجگاه‌های اصلی شهر چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده است.

باغ چشمه بلقیس در کنار زمین‌های کشاورزی در پای کوه‌های چرام قرار گرفته است. مهم‌ترین بخش آن چشمه‌ای است که در میان درختان سربلند و سرسبز این باغ خودنمایی می‌کند و به نوعی به عنوان قلب این باغ شناخته می‌شود. چشمه‌ای با جزیره‌ای کوچک در میان، که دورتادور آن را درختان کاج و نخل گرفته‌اند و صندلی‌هایی برای استراحت در اطراف آن قرار داده شده است.

اگر در فصل پر مسافر به اینجا سر بزنید، احتمالا بچه‌هایی را داخل استخر می‌بینید که با وجود هشدار شنا ممنوع تنی به آب زده‌اند یا اینکه دوستانی سوار بر قایق‌های پدالی در حال قایق‌سواری روی آب این حوض هستند. دورتادور این چشمه پر از درخت است، درختانی که مانند محافظی برای چشمه عمل می‌کنند و سایه‌ای خنک روی سر مسافران می‌اندازند.

به گزارش گردشگر آنلاین، باغ پر است از درختان متنوع، از درختان میوه مانند سیب، گردو، انجیر، گلابی، لیموترش بگیرید تا درختانی تزئینی مانند سرو و کاج. داخل باغ که قدم می‌زنید، متوجه جویبارهای متعددی می‌شوید که آب به زیبایی در آن‌ها جریان دارد و درختان را سیراب می‌کنند. سرچشمه این جویبارها چشمه‌های کوچک و بزرگی است که در اطراف باغ قرار گرفته است؛ این جویبارها در نهایت دست در دست هم می‌دهند و پس از ریختن به حوض داخل باغ، به رودخانه فشیان چرام می‌ریزند.

در گوشه‌ای از باغ هم یک آبشار مصنوعی ایجاد کرده‌اند که در زمان‌های پرآبی، آب از بالای آن به داخل یکی از حوضچه‌ها می‌ریزد و منظره جالبی ایجاد می‌کند. شب باغ چشمه بلقیس هم زیباست، چرا که در بعضی از بخش‌های آن مانند باغ سیب، نورپردازی‌هایی انجام شده و اینجا را به عنوان یک گزینه خوب برای گشت‌وگذار شبانه تبدیل کرده است.

باغ چشمه‌ بلقیس، متفاوت از باغ‌های ایرانی

اگر با باغ‌های ایرانی مانند باغ چهلستون اصفهان، باغ دولت آباد یزد، باغ شازده ماهان و بسیاری دیگر آشنا باشید، می‌دانید که تمام اینها روی یک نظم خاصی ساخته شده‌اند؛ اما باغ چشمه بلقیس متفاوت از این باغ‌هاست و نظم خاصی در ساخت آن به چشم نمی‌خورد. با وجود اینکه اینجا مانند تمام باغ‌های ایرانی حوض دارد اما ترتیب قرارگیری چشمه بلقیس در میان باغ متفاوت از دیگر باغ‌های ایرانی است. درختان نیز در اینجا روی یک نظم خاصی ساخته نشده‌اند و چینش آن‌ها حس‌وحالی از یک باغ خانگی را به شما می‌دهد تا یک باغ از پیش طراحی شده ایرانی.

بهترین زمان سفر به باغ بلقیس چه زمانی است؟

بهترین زمانی که برای سفر به چشمه بلقیس می‌توانید انتخاب کنید، اواخر زمستان تا اواسط بهار است. این سال‌ها به دلیل خشکسالی، تابستان‌ها چمن زار اطراف چشمه بلقیس خشک می‌شد و دیگر جذابیتی آنچنانی برای گردشگری نداشت.

چطور به چشمه بلقیس برویم؟

برای رسیدن به باغ چشمه بلقیس باید خود را به استان کهگیلویه و بویراحمد رساند، یک راه از سمت یاسوج مرکز این استان سه راه وجود دارد یک مسیر شماره ۱ یاسوج- بابامیدان – باشت – چرام به طول حدود ۱۷۰ کیلومتر، مسیر شماره ۲ یاسوج – سپیدار- سرفاریاب – چرام به طول حدود ۱۶۰ کیلومتر و مسیر شماره ۳ یاسوج- پاتاوه – مارگون- دهدشت – چرام به طول ۱۹۵ کیلومتر است.

آدرس چشمه‌ بلقیس
جاده “چرام-گچساران”، ۵ کیلومتری شهر چرام

در اطراف باغ چشمه بلقیس، آلاچیق‌هایی برای شب‌مانی تعبیه شده است؛ بهتر است برای اقامت به یکی از شهرهای اطراف مانندچرام، باشت، گچساران و دهدشت مراجعه کنید.

چشمه بلقیس چه امکاناتی دارد؟

یک بوفه کوچک، سرویس بهداشتی و تعدادی آلاچیق از جمله امکاناتی است که در چشمه بلقیس به آن دسترسی دارید. بهتر است وسایل لازم را برای یک پیک‌نیک کوچک با خود بیاورید تا در باغ گرسنه یا تشنه نمانید.

“فرشید کرمی”، معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص این باغ گفت: این باغ از شمال به جاده “چرام -گچساران”، از جنوب به اراضی کشاورزی، از غرب به باغ جهاد کشاورزی(باغ عمران) و از شرق به اراضی کشاورزی و کوه‌های همجوار محدود می شود.

وی افزود: چندین نهر فصلی و دایمی در اطراف این باغ جریان دارد و محصولات غلات چون گندم، جو و برنج در این منطقه کشت می ‎ شود.

کرمی اظهارکرد: باغ چشمه بلقیس بنا به گفته اهل منطقه توسط زنی به نام “بلقیس” حدود اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی احداث شد. در سال ۱۳۲۷ مردم محل در اطراف آن به احداث چند باغ کوچک اقدام کردند و در سال ۱۳۳۸ شخصی به نام اسکندر خان چرامی آن را خریداری و به گسترش آن اقدام کرد.مدتی نیز این باغ و یک آبادی کوچک نزدیک آن در مکاتبات و اسناد و بعضی از سفرنامه ها به نام اسکندریه شهرت گرفته است… به نظر می‌رسد این باغ مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی می‌باشد.

وی ادامه داد: این باغ شامل فضاهایی چون ۴برج به ابعاد ۷۰ *۱۵۰ متر در ضلع غربی باغ، چشمه، استخر و در قسمت شرقی آن صخره‌ای بزرگ به ارتفاع ۲۰ متر تشکیل شده است. این باغ زیبا دارای کمپینگ، سرویس بهداشتی، حمام و آلاچیق می باشد و در حال حاضر در تملک شهرداری است.

کرمی بیان کرد: باغ “چشمه بلقیس” در استان کهگیلویه و بویراحمد، در دشتی هموار معروف به شهرک “قلعه کره شهبازی” از توابع شهرستان چرام و در ۹کیلومتری شرق شهر چرام و یک کیلومتری روستای شهرک در میان تپه ماهورها و کوه‌ها واقع شده است.

باغ دیدنی و زیبای چشمه بلقیس چرام که نباید از دست بدهید

باغ دیدنی و زیبای چشمه بلقیس چرام که نباید از دست بدهید

منبع: ایسنا

 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=19092

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.