• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
4

بافت تاریخی خوسف قابلیت اقتصادی و معرفی فراملی دارد

  • کد خبر : 5374
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
بافت تاریخی خوسف قابلیت اقتصادی و معرفی فراملی دارد

گردشگرآنلاین – فرماندار شهرستان خوسف گفت: بافت تاریخی خوسف همراه با مقبره ابن حسام خوسفی و دریاچه طبیعی گواب، قابلیت معرفی فراملی دارد و اینکه وارد چرخه اقتصادی منطقه شود.

به گزارش گردشگرآنلاین، محمدعلی آخوندی با اشاره به ثبت ملی بافت تاریخی خوسف از منظر فرهنگی در روزهای اخیر افزود: یکی از ملزومات جهانی شدن داشتن این ویژگی است که این شهرستان را یک گام به هدف نزدیک‌تر می‌کند.

وی بیان کرد: امروز بافت زنده و پویای تاریخی خوسف به وسعت ۲۵ هکتار همراه با باغ‌ها، کشتزارها، دریاچه طبیعی ملی گواب و مقبره ابن حسام خوسفی شاعر ایرانی یک منظره کم‌نظیر گردشگری است که مورد توجه مردم و کارشناسان کشوری قرار گرفته است.

فرماندار خوسف بر لزوم حمایت و سرمایه‌گذاری برای توسعه و مرمت این بافت تاریخی تاکید کرد و گفت: این فرصت بی‌بدیل می‌تواند وارد چرخه اقتصادی منطقه، اشتغالزایی و درآمدزایی شود.

وی اضافه کرد: بافت تاریخی روستای دستکند گارجگان شهرستان خوسف نیز بتازگی در فهرست میراث ملی ثبت شد و آنچه در این روستا بسیار جلب توجه می‌کند ساختار و شکل خانه‌ها که در دل تپه‌های مرتفع ساخته شده‌اند.

آخوندی گفت: در پژوهش اولیه قدمت لون‌های این روستا بیش از ۵۰۰ سال برآورد شده که در صورت حمایت جدی می‌تواند در ردیف روستای جهانی میمند کرمان قرار گیرد.

وی با اشاره به ثبت ۱۰۳ اثر این شهرستان در فهرست ملی افزود: خوسف از این حیث در جایگاه دوم خراسان جنوبی قرار گرفته و نشانگر غنای تاریخی این منطقه است.

فرماندار خوسف بیان کرد: ثبت آثار تاریخی و صنایع دستی باید زمینه توسعه و برون‌رفت از تنگناهای اقتصادی را فراهم کند و درآمد حاصل از آن مستقیم به سفره مردم برگردد.

وی گفت: همچنین در صورت تصویب ساخت جاده خوسف بهاباد علاوه بر تامین امنیت کویر، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و نزدیک شدن به مرکز کشور می توانیم با رونق آبگرم لوت به قطب سلامت شرق کشور تبدیل شویم.

آخوندی اظهار داشت: شهرستان خوسف در نزدیکی مرکز استان با جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و صنایع دستی فعال در آینده نزدیک قطب گردشگری خواهد شد.

وی افزود: آمادگی لازم در منطقه وجود دارد که در صورت شرایط مناسب مدیریت بیماری و موافقت ستاد ملی کرونا، از مسافران نوروزی به نحو مطلوب پذیرایی کنیم.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان خوسف در فاصله ۳۶ کیلومتری بیرجند است.

با ثبت ۱۲ بنا و بافت تاریخی در سال جاری تعداد آثار خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی به ۹۶۷ اثر رسید.

منبع: ایرنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=5374

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.