• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2
مدیرکل میراث‌ فرهنگی کردستان:

بافت تاریخی شهر موچش کامیاران احیا می‌شود

  • کد خبر : 7711
  • 24 آوریل 2022 - 14:14
بافت تاریخی شهر موچش کامیاران احیا می‌شود

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان گفت: احیای بافت تاریخی شهر موچش با هدف هم‌افزایی گردشگری پایدار شهری در دستور کار این اداره ‌کل قرار می‌گیرد.

به گزارش گردشگرآنلاین، یعقوب گویلیان در جمع خبرنگاران در سنندج اظهار کرد: براساس بررسی میدانی گروه تخصصی بافت و بناهای معاونت میراث ‌فرهنگی استان، بافت تاریخی موچش در برگیرنده بناهای متعددی از قرون میانه اسلامی تا دوره قاجار بوده که در نوع خود کم‌نظیر است.

وی افزود: اولین اقدام عملی انجام شده در این بافت تاریخی، برداشت و تهیه طرح مرمت بقایای مسجد تاریخی این شهر بود این مسجد دارای قدمتی بسیار کهن است و جدای از الحاقیات جدید طبقه دوم آن در دوره قاجار، بخش اصلی آن نیز در بررسی اولیه قدمتی مابین دوره ایلخانی تا دوره صفوی را نشان می‌دهد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان ادامه داد: ارائه طرح و نظارت بر اجرای عملیات مرمت و احیای این مسجد – مدرسه با کاربری مسجد و موزه اسناد، به‌ منظور معرفی فرهنگ و تاریخ شهر موچش بر عهده این اداره‌ کل است و اجرای آن توسط مردم و مدیریت شهری موچش خواهد بود.

وی با بیان اینکه طبق کاوش‌های انجام شده، تپه تاریخی این شهر نیز دارای سابقه چند هزار ساله است، یادآور شد: احیای بافت با ارزش تاریخی موچش می‌تواند در جذب توریسم و رونق گردشگری منطقه نقش بسزایی داشته باشد.

موچش از سال ۱۳۷۹ در تقسیمات کشوری به شهر تبدیل شد اما قدمت مدنیت آن به پنج هزار سال هم می‌رسد و سند مهم آن هم قلعه موچش است که به عنوان آثار ملی کشور ثبت شده است.

تاکنون ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول(بناها، محوطه و تپه‌ها)، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7711

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.