• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
3

بالاخره سکوت «ارجان» شکسته شد

  • کد خبر : 17649
  • 12 ژانویه 2023 - 12:04
بالاخره سکوت «ارجان» شکسته شد
گردشگرآنلاین - سرپرست پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی گفت: خریداری اراضی عرصه مرکزی محوطه باستانی ارجان از کشاورزان در دستور کار اداره میراث فرهنگی بهبهان قرار گرفت.

به گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، احسان شیخ‌بارانی ادامه داد: آسیب‌شناسی در محوطه باستانی در ۲ مرحله صورت گرفت و هم‌اکنون نیز در حال تدوین طرح حفاظتی و مرمتی هستیم تا به محض دریافت اعتبار برنامه‌ها را اجرا کنیم.

او با اشاره به جلسات متعددی که با کشاورزان برای حفاظت از محوطه باستانی ارجان برگزار شده بود گفت: در این جلسه‌ها اهمیت این محوطه باستانی برای کشاورزان بازگو شد و خوشبختانه بعد از حدود ۲۰۰ سال رضایت فروش اراضی این محوطه باستانی به اداره میراث فرهنگی از کشاورزان گرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: عرصه مرکزی ارجان شامل قنات‌ها، پل، حمام، قلعه‌های تاریخی و بناهای مسکونی است که به اندام‌های تاریخی این محوطه باستانی معروف هستند.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی با اظهار اینکه اعتباری برای حفاظت از ارجان در نظر گرفته شده خاطرنشان کرد: مدیر کل امور پایگاه‌های کشور یکی از اولین محوطه‌های باستانی که از آن‌ها بازید کرد ارجان بود.

شیخ‌بارانی با تاکید بر اینکه ارجان یک شهر باستانی بی‌نظیر است که باید بیش از پیش حفاظت شود اضافه کرد: هم‌اکنون فقط باید تخریب‌هایی که در این محوطه صورت می‌گیرد را متوقف کنیم که حداقل این میراث گران‌بها برای آیندگان ما باقی بماند.

وی متذکر شد: وزارت میراث فرهنگی کشور بر اساس قانون در هر محوطه باستانی که تخریب صورت بگیرد برخورد می‌کند.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی با اشاره به اینکه دستگاه‌ قضایی همکاری لازم را برای حفاظت از این محوطه باستانی دارد گفت: ۲ کشاورز که کشت صنعتی عمیق و تخریب انجام داده بودند حکم جلب برای آن‌ها صادر شد.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی با اشاره به اینکه پرونده‌ها و طرح‌های متعددی وجود دارد که پیشنهاد داده شد و اداره میراث‌ فرهنگی با اجرای آن‌ها مخالفت کرد خاطرنشان کرد: شرکت‌های سیمان و آبیاری مارون اگر بخواهند در عرصه محوطه اقدام عمرانی انجام دهند هماهنگی لازم را با اداره میراث ‌فرهنگی انجام می‌دهند.

شیخ‌بارانی با اشاره به اینکه محوطه باستانی ارجان در سال ۱۳۰۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید بیان کرد: اهمیت این شهر به طور اتفاقی توسط شرکت آبیاری مارون و با کشف آرامگاهی که قدمت آن به ایلام نو بازمی‌گردد شناخته شد و بعد از این کشف بود که ارزش این محوطه باستانی دوچندان شد.

بارانی با اشاره به اینکه در سال ۸۳ اولین پایگاه ارجان تاسیس شد گفت: این پایگاه تا سال ۸۶ با مشکلاتی که پیش آمده بود و چون پایگاه در مکان اجاره‌ای قرار داشت مالک پایگاه تمام وسایل را به پشت بام انتقال داد و پایگاه تا سال ۹۵ راکد شد.

او با اشاره به اینکه در سال ۹۵ پایگاه ارجان و چگاسفلی به سرپرستی دکتر عباس مقدم تاسیس شد اضافه کرد: در سال ۹۷ با همکاری مسؤولان وقت ساختمانی را که مربوط به حوزه صنایع دستی بود را مرمت و بازسازی و ساختمان اداری پایگاه ارجان را راه‌اندازی کردیم.

شیخ‌بارانی با بیان اینکه آسیب‌های طبیعی و انسانی متعددی به محوطه باستانی ارجان در سال‌های اخیر وارد شده یادآور شد: در سال‌های گذشته و با هدف حفاظت این محوطه باستانی به راه‌اندازی بانک سفال پرداختیم.

او با بیان اینکه در جنوب غربی ایران برای اولین بار بعد از شوش و چغازنبیل، بانک سفال در محوطه باستانی ارجان راه‌اندازی شد توضیح داد: در بانک سفال، کارشناسان ارجان همواره به کارهای پژوهشی می‌پردازند و نیروهای دیگر نیز به حفاظت مستمر از محوطه مشغول هستند.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی ادامه داد: همچنین به منظور حفاظت بیشتر به تفکیک اراضی ملی، واگذاری شده و… این محوطه باستانی پرداختیم که پرونده آن به وزرات‌خانه و سازمان میراث‌ فرهنگی ارسال شد.

بالاخره سکوت «ارجان» شکسته شد

بالاخره سکوت «ارجان» شکسته شد

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=17649

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.