• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
7
ظرفیت‌های گردشگری نهفته‌ای که شکوفا شد

شادی مردم کردستان از ثبت جهانی اورامان

  • کد خبر : 29
  • 27 جولای 2021 - 17:12
شادی مردم کردستان از ثبت جهانی اورامان
گروه استان‌ها - مراسم جشن مردم و مسئولان استان کردستان به‌مناسبت ثبت جهانی اورامان در سنندج برگزار شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از کردستان، هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان‌های روانسر، پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه را شامل می‌شود. بخش اصلی منظر فرهنگی اورامان شامل دره‌های ژاوه رود، اورامان تخت و لهون است و ثبت جهانی اورامان نقش مهمی در حفاظت از آن دارد.

منظر فرهنگی اورامان در استان‌های کرمانشاه و کردستان با حدود ۴۰۹ هزار هکتار عرصه و حریم قرار دارد که ۱۰۶ هزار هکتار آن مربوط به عرصه و ۳۰۳ هزار هکتار نیز جزو حریم است.

اورامان منطقه‌ای فرهنگی در غرب کشور بین دو استان کردستان و کرمانشاه واقع شده که دارای کوه‌های سربه فلک کشیده و رود‌های خروشان است، این منطقه دارای قدمت تاریخی با پیشینه‌ای کهن فرهنگی، آداب و رسوم و نماد‌های فرهنگی ویژه‌ای است که هر کدام از این نماد‌ها روشنگر گوشه‌هایی از زوایای فرهنگ غنی و پربار این منطقه را نمایان می‌کند.

پرونده ثبت جهانی اورامان از چندسال گذشته مطرح و در جریان است که امروز در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو مورد تأیید اعضا قرار گرفت و مطالبه و آرزوی دیرینه مردم محقق شد.

در همین راستا؛ مراسم جشن و سرور مردم امشب به مناسبت ثبت جهانی اوارامان با حضور استاندار، مسئولان استانی و اقشار مختلف مردم در عمارت خسروآباد سنندج برگزار شد.

بیشتر بخوانید:
مروری بر سفر ضرغامی به کردستان و کرمانشاه
مراسم جشن ثبت جهانی اورامان در سنندج از دریچه دوربین
موزه مسجد و موزه کلیسا در سنندج راه‌اندازی می‌شود
توسعه گردشگری غرب کشور اولویت وزارت میراث‌فرهنگی است
فرصت‌هایی که در دل روستاها نهفته است

یعقوب گویلیان؛ مدیرکل پیراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان در این مراسم با بیان اینکه ثبت جهانی اورامان اتفاقی است که برای سالیان سال در این منطقه و استان ماندگار خواهد شد، اظهار داشت: امیدواریم این رویداد باعث ترقی و پیشرفت منطقه و استان شود.

وی افزود: از این به بعد ثبت جهانی اورامان باعث انعکاس هنر، عرفان، زبان سنت و …هورامان و منطقه به جهان می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی کردستان یادآور شد: روش‌های زندگی مردم اورامان و ارتباط آنها با طبیعت در سالیان سال حفظ شده و همین عامل اصلی برای ثبت جهانی هورامان شد‌اما باید شرایط کافی برای حفظ این شرایط زندگی فراهم شود.

وی بیان کرد: سازمان جهانی گردشگری با انجام تبلیغات، ظرفیت‌های اورامان را به مردم جهان معرفی می‌کند و همین باعث ترویج گردشگری در استان و منطقه هورامان خواهد شد.

گویلیان در پایان سخنان خود گفت: ثبت جهانی اورامان مشترک بین استان‌های کردستان و کرمانشاه است و باید با دید مشارکت به این مهم نگاه کنیم.

گفتنی است؛ پیشینه سکونت در منطقه اورامان به پیش از تاریخ برمی‌گردد که کشف قباله‌های اورامان وجود حاکمیت آشوریان، مادها، هخامنشیان و یونانیان را تأیید کرده است.

باستان شناسی - پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان - اورامانات

باستان شناسی – پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان – اورامانات

ثبت جهانی هورامان اورامان کردستان

ثبت جهانی هورامان اورامان کردستان

ثبت جهانی هورامان اورامان کردستان

هورامان کردستان

ثبت جهانی هورامان اورامان کردستان

هورامان کردستان

ثبت جهانی هورامان اورامان کردستان

هورامان کردستان

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=29

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.