• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

با صدور مجوز احداث واحدهای اقامتی مقابله شود

  • کد خبر : 4828
  • ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
با صدور مجوز احداث واحدهای اقامتی مقابله شود

گردشگرآنلاین – مدیرعامل جامعه هتلداران خراسان رضوی ضمن انتقاد از ساخت و ساز بی‌رویه واحدهای اقامتی در مشهد خواستار، توقف صدور مجوز احداث واحدهای اقامتی به خصوص واحدهای دولتی در مشهد شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از مشهد، مرجان شاه‌ولایتی در خصوص اشباع‌ هتل‌سازی در مشهد اظهار کرد: با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهیم شد تعداد واحدهای اقامتی مشهد در مقایسه با هر یک از استان‌های پر مسافر کشور به شکل معنادار و قابل‌ توجهی بیشتر است. در واقع بیش از ۵۰ درصد کل واحدهای اقامتی کشور در مشهد احداث شده است. سوال اینجاست که آیا بیش از ۵۰ درصد کل مسافران ایران وارد مشهد می‌شوند؟

وی افزود: بنابراین تعادل عرضه و تقاضا سال‌هاست که در مشهد بر هم خورده است. همین موضوع باعث شده ورودی مسافر با تعداد واحدهای اقامتی نامتناسب باشد. این موضوع باعث ایجاد یک رقابت منفی میان واحدهای اقامتی در مشهد شده است. در واقع این واحدها نمی‌توانند واحد خود را به نرخی که باید به مسافر عرضه کنند و مجبور به ارزان‌فروشی می‌شوند.

ارزان‌فروشی واحدهای اقامتی باعث افت کیفیت خدمات آن می‌شود

مدیر عامل جامعه هتلداران خراسان رضوی ادامه داد: ارزان‌فروشی باعث می‌شود سطح کیفیت خدمات افت پیدا کند. موارد گفته شده عوارض و تبعات افزایش بی‌رویه واحدهای اقامتی در مشهد است. متاسفانه بخش زیادی از واحدهای اقامتی، دولتی است. زائرسراها، هتل‌های دولتی و هتل‌های مربوط به نهادهای مختلف و متفاوت با تعداد واحدهای اقامتی در مشهد متعدد است. هتل‌های چهار و پنج ستاره هر روز با ۱۰۰ و ۲۰۰ اتاق احداث می‌شود و از قدیم هم بوده‌ است. این‌ها همه تبدیل به مساله‌ای پیچیده‌ شده و نمی‌توان برای آن کاری انجام داد.

شاه‌ولایتی در خصوص فرایند صدور مجوز احداث واحدهای اقامتی در مشهد یادآور شد: صدور مجوز ساز و کاری مشخص دارد. بخشی از واحدهای اقامتی دولتی و زائرسراها بدون مجوز ساخته می‌شود و چون این اتفاق در ساختار دولتی رخ داده، از سازمان میراث فرهنگی برای بهره‌برداری مجوزی دریافت نمی‌شود. البته اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی نیز ساز و کارهای خاص خود را دارد.

نبود اجازه قانون‌گذار به سازمان میراث فرهنگی برای مقابله با صدور مجوزهای احداث چنین واحدهایی

وی تاکید کرد: البته قانون‌گذار به سازمان میراث فرهنگی نیز اجازه نمی‌دهد با مجوزها مقابله کند. اگر کسی درخواست مجوز دهد و منعی از سوی ادارات میراث و محیط زیست نباشد، سازمان میراث فرهنگی مجبور است مجوز مربوطه را صادر کند. متاسفانه بخش زیادی از سرمایه‌گذاران دولتی پشت این قضیه قرار دارند.

هتل ایرانی - هتلداری

هتل ایرانی – هتلداری

مدیر عامل جامعه هتلداران خراسان رضوی اضافه کرد: در برخی موارد نیز سرمایه‌گذار از شهرداری مجوز می‌گیرد، ساختمانی می‌سازد و سپس برای دریافت مجوز سراغ سازمان میراث فرهنگی می‌آید. زمانی که ساختمانی ساخته و سازه‌ای ایجاد شده، فایده‌ای ندارد. سرمایه صرف شده و مجموعه ایجاد شده است. متاسفانه بخش تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در این شهر دچار مشکل است.

ساخت واحد اقامتی در مشهد اشباع شده است

شاه‌ولایتی بیان کرد: مشخص نیست به چه دلیل سرمایه‌گذاری برای ساخت واحد اقامتی در این شهر ادامه دارد. این در صورتی است که بسیاری از شهرها هنوز نیاز به ساخت واحد اقامتی دارند و سرمایه‌گذاری به صورت درست برای گردشگری در تمام استان‌ها انجام نمی‌شود؛ در حالی که ظرفیت احداث واحدهای اقامتی در مشهد اشباع شده است.

وی گفت: رسانه‌ها باید سرمایه‌گذاری واحدهای اقامتی دولتی را از مدیران‌ متولی این حوزه مطالبه کنند که چرا هنوز در مشهد زائرسرا و هتل ساخته می‌شود. بخشی از بودجه‌های دولتی که صرف ساخت مجموعه‌های اقامتی در مشهد می‌شود، با منع‌های قانونی بهتر است صرف بودجه‌های رفاهی شود و یا اینکه سرمایه‌گذاری در شهرهایی که از داشتن هتل و واحد اقامتی محروم هستند، انجام شود؛ نه در شهری که مملو از هتل‌های چهار و پنج ستاره با ظرفیت‌های خالی است. در شهری که بیش از ۱۰ هتل پنج ستاره وجود دارد، با هزینه‌های سرسام‌آور امروزی ساخت هتل پنج ستاره دیگری سودده نخواهد بود.

به گزارش گردشگر آنلاین به نقل از ایسنا، مدیر عامل جامعه هتلداران خراسان رضوی عنوان کرد: شهری که یک هتل پنج ستاره داشته باشد، هر قیمتی که خدمات بفرشد، مسافر مجبور است قبول کند اما در شهری که ۱۰ هتل پنج ستاره دارد، هتل‌ها چاره‌ای ندارند جز اینکه با نرخ پایین و با ارائه خدمات با کیفیت بالا با یکدیگر رقابت داشته باشند تا مسافر جذب کنند.

شاه‌ولایتی بیان کرد: در زمان‌های پیک و شلوغی نیز نباید به افزایش درصد اشغال واحدهای اقامتی توجه شود. اگر نگاه کارشناسی به این موضوع شود، مدت‌زمانی که درصد اشغال در هتل‌ها بالا می‌رود، محدود است. همچنین نرخی که هتل‌ها در مشهد با آن فعالیت می‌کنند، نسبت به افزایش هزینه‌ها و متوسط نرخ هتل‌ها در سراسر کشور پایین است. برخی‌ها تصور می‌کنند هتل‌ها نیز پابه‌پای افزایش سایر هزینه‌ها نرخ خود را افزایش داده‌اند؛ در حالی که به هیچ وجه اینگونه نبوده است.

وی ضمن بیان مطالبه خود از دولت تصریح کرد: از علی‌اصغر مونسان، وزیر سابق میراث فرهنگی، طی مکاتباتی درخواست کرده بودیم که مجوزها در خراسان رضوی در حوزه واحدهای اقامتی متوقف شود اما در پاسخ با جمله «به دلیل محدودیت‌های قانونی نمی‌توانیم مقابل مجوز واحدهای اقامتی را بگیریم» رو به رو شدیم.

شاه‌ولایتی ادامه داد: در حال حاضر افزایش سطح آگاهی سرمایه‌گذاران موج ساخت واحدهای اقامتی در مشهد را با کندی رو به‌ رو کرده اما هنوز هم واحدهای اقامتی دولتی ساخت و سازهای خود را انجام می‌دهد. حداقل درخواست ما این است که دولتی‌ها به هیچ عنوان نباید واحد اقامتی جدیدی بسازند و واحدهای اقامتی قدیمی خود را هم مطابق قانون به بخش خصوصی واگذار کنند.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=4828

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.