• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
3

برترین کشورهای عربی در جذب گردشگر خارجی کدامند؟

  • کد خبر : 12785
  • 17 اکتبر 2022 - 12:11
برترین کشورهای عربی در جذب گردشگر خارجی کدامند؟
گردشگرآنلاین - براساس آخرین آمار اعلامی سازمان جهانی گردشگری، عربستان سعودی تاکنون در صدر فهرست کشورهای عربی به لحاظ جذب بیشترین گردشگر خارجی در سال ۲۰۲۲ قرار گرفته است.

به گزارش گردشگرآنلاین، براساس آخرین آمار اعلامی سازمان جهانی گردشگری، عربستان سعودی تاکنون در صدر فهرست کشورهای عربی به لحاظ جذب بیشترین گردشگر خارجی در سال ۲۰۲۲ قرار گرفته است.

بر اساس آمار منتشر شده از اول سال جاری تاکنون، بیش از ۱۸ میلیون گردشگر بین‌المللی از این کشور دیدن کرده‌اند. همین امر موجب شده است که این کشور در صدر پربازدیدترین کشورهای عربی در سال ۲۰۲۲ تبدیل شود.

کشور امارات متحده عربی نیز با جذب ۱۴٫۸ میلیون گردشگر خارجی در مقام دوم این فهرست قرار گرفته و مراکش نیز با ثبت آماری برابر با ۱۱ میلیون گردشگر رتبه سوم را از آن خود کرده است.

سوریه با ۸٫۵ میلیون گردشگر در رتبه چهارم و تونس با جذب ۵٫۷ میلیون بازدیدکننده، مصر با ۵٫۲ میلیون نفر، بحرین با ۴٫۳ میلیون نفر، اردن با ۳٫۵ میلیون، قطر ۲٫۹ میلیون و عمان با ۲٫۳ میلیون نفر به ترتیب رتبه‌های پنجم تا دهم را در فهرست پربازدیدترین کشورهای عربی دارند.

پس از آن الجزایر با جذب ۲ میلیون نفر، لبنان با ۱٫۶ میلیون نفر، عراق ۱٫۵ میلیون، یمن یک میلیون، سودان ۸۰۰ هزار نفر و فلسطین با جذب ۴۰۰ هزار نفر در ادامه این فهرست قرار دارند.

گردشگری یکی از ارکان مهم در چشم‌انداز بلندپروازانه ۲۰۳۰ عربستان سعودی است که بر اساس آن این کشور برای جذب ۱۰۰ میلیون گردشگر خارجی تا سال ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی می‌کند.

در ماه اوت سال جاری دولت این کشور در راستای تقویت و توسعه صنعت گردشگری قانون جدید مبنی بر تسهیل مراحل صدور مجوزهای لازم برای کسب‌وکارهای گردشگری تصویب و ابلاغ کرد.

بر اساس این قانون متقاضیان برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود و اخذ مجوز‌های لازم، به وسیله یک پلتفرم طراحی شده تنها با گذراندن یک مرحله، می‌توانند مجوز مربوطه را دریافت کنند.

هدف از این امر، تسهیل در فرآیند دستیابی به استراتژی‌های تبیین شده و افزایش ۱۰ درصدی سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی و ایجاد یک میلیون شغل جدید از قبل صنعت گردشگری است.

احداث پروژه‌های گیگا و ایجاد کلان‌شهر NEOM و دیرینه با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار را می‌توان از جمله اقدامات این کشور در راستای توسعه و گسترش گردشگری نام برد.

چالش‌های پیش‌روی عربستان برای نیل به هدف رویایی خود

به گزارش گردشگر آنلاین، به نظر می‌رسد عربستان سعودی اگرچه در موضوع جذب گردشگر دینی به‌دلیل وجود حرمین شریفین موفق بوده است؛ ولی در جذب گردشگر بنا به دلایلی با چالشی جدی روبه‌رو است و دستیابی به اهداف پیش‌بینی‌ شده با مشکلات فراوانی روبه‌رو خواهد شد.

از جمله موانع دست‌وپاگیر این کشور برای دستیابی به هدف بلندپروازانه خود می‌توان به نبود زیرساخت‌های گردشگری لازم برای حجم تعریف‌شده از گردشگران، وجود قوانین سخت عربستان سعودی در قبال صدور روادید، ورود به کشور، و قوانین جاری حاکم بر عربستان سعودی اشاره کرد.

علاوه بر آن  عربستان سعودی همواره با مشکلات تأمین اعتبار و همچنین ترس از آینده روبه‌رو خواهد بود. اگرچه دولت عربستان سعودی اعلام کرده بخشی از این سرمایه‌گذاری ازطریق دولت انجام خواهد شد ولی بخشی از این سرمایه باید از بخش خصوصی جذب شود و با توجه به برخوردهای اخیر با سرمایه‌گذاران سعودی در موضوع مبارزه با فساد به‌شدت این روند با مشکل روبه‌رو شده است زیرا اگر دولت در بخش‌های زیربنایی سرمایه‌گذاری کند و سرمایه خصوصی لازم در بخش خدمات جذب نشود، این روند جذب گردشگر با مشکلات فراوانی روبه‌رو خواهد شد.

افزون بر موارد مطرح شده، موضوع مباحث امنیتی در این کشور را می‌توان از جمله چالش‌های اساسی در روند جذب گردشگر عنوان کرد؛ چراکه عربستان سعودی به‌دلیل دارا بودن مشکلات امنیتی همچون درگیری در بحران یمن، میزان بالای هواداران گروه‌های تکفیری در عربستان و همچنین تعارضات منطقه‌ای از سطح بالای امنیتی برخوردار است و عموماً امنیتی بودن یک مکان رابطه معکوسی با جذب گردشگر دارد و این امر می‌تواند روند گردشگری این کشور را با اختلال جدی روبه‌رو کند.

برترین کشورهای عربی در جذب گردشگر خارجی کدامند؟

برترین کشورهای عربی در جذب گردشگر خارجی کدامند؟

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=12785

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.