• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
4

برج ساعت شمیران به کار افتاد

  • کد خبر : 19855
  • 27 آوریل 2023 - 10:39
برج ساعت شمیران به کار افتاد
گردشگرآنلاین - عقربه‌های تنها برج ساعت شمیران دوباره به حرکت درآمد.

به گزارش گردشگرآنلاین از تهران، بنابر اعلام روابط‌عمومی مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، این برج ساعت که در داخل محوطهٔ مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی) واقع در شمال شرق شهر تهران قرار دارد، با حضور رئیس و معاونان این مرکز دوباره به کار افتاد.

برج ساعت شمیران، در سال ١٣٨٠ هم‌زمان با تغییر نمای ساختمان به آجر قرمز بنا شد و ساعت برج توسط شرکت تیک‌تاک ایران ساخته و نصب شد، اما چند سالی می‌شد از کار افتاده بود که در ماه‌های اخیر بازسازی، راه‌اندازی و دوباره صدای آن در منطقه شنیده شد.

در بازسازی اخیر ساعت، ظاهر آن از شکل مربّعی به شکل دایره‌ای تغییر یافته و در طراحی صفحهٔ ساعت، نشان‌وارۀ مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی با رنگ طلایی بر آن نقش شده است. هم‌چنین زنگ این ساعت طوری تنظیم شده است که هر یک ساعت به تعداد رقم زنگ بزند.

این ساعت، یک متر و ۶۴ سانتی‌متر قطر دارد و ارتفاع برج آن از سطح زمین به ۲۹ متر می‌رسد.

مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی مؤسسه‌ای علمی ـ پژوهشی است که در اسفند ماه ۱۳۶۲ به منظور تدوین و انتشار دانشنامه‌های عمومی و تخصصی و کتب مرجع در ابعاد مختلف معارف بشری به‌ویژه فرهنگ و تمدّن اسلامی و ایرانی بنیاد نهاده شد. برای تحقّق این هدف، پی‌ریزی سازمان علمی توانا و منسجمی ضروری می‌نمود. بدین سبب، طرّاح و بنیان‌گذار این مرکز، سید محمدکاظم موسوی بجنوردی، تعدادی از برجسته‌ترین دانشمندان و محققان ایرانی را به همکاری فرا خواند.

اعضای این گروه که هستۀ اولیۀ سازمان علمی دایره‌المعارف را تشکیل می‌دادند، با بررسی شیوه‌های دانشنامه نگاری، به تبیین راههای وصول به این اهداف و تهیه و اجرای طرحی علمی پرداختند و به عنوان نخستین گام، تألیف دائرهالمعارف بزرگ اسلامی را در دستور کار خود قرار دادند. اجرای طرح عملاً از اواسط سال ۱۳۶۳ آغاز شد. اگرچه در آغاز، دشواریهایی به لحاظ گردآوری ابزارهای تحقیق، به‌ویژه ایجاد کتابخانه‌ای غنی مشتمل بر اصیل‌ترین و معتبرترین منابع تاریخ و فرهنگ اسلامی و ایرانی، وجود داشت، ولی به تدریج به موازات تشکیل و توسعۀ کتابخانه، سازمان علمی مرکز نیز با دعوت از محقّقان شناخته شده و نیز پژوهشگران جوان گسترش یافت و هم اکنون بیش از سیصد نفر از اساتید، مؤلفین و پژوهشگران بصورت پیوسته و وابسته، به تدوین آثار دانشنامه‌‌ای و تحقیقات خاص اشتغال دارند.

تاکنون بیش از ۸۵۰ هزار جلد کتاب و نشریۀ ادواری در کلیۀ زمینه‌های تاریخ و فرهنگ اسلامی به زبانهای مختلف در کتابخانۀ این مرکز گرد آمده است و این کتابخانه را به بزرگ‌ترین کتابخانۀ تخصصی کشور تبدیل کرده است.

برج ساعت شمیران به کار افتاد

برج ساعت شمیران به کار افتاد

منبع: مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=19855

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.