• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

بررسی تمهیدات جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی فجر

  • کد خبر : 16629
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
بررسی تمهیدات جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی فجر
گردشگرآنلاین - معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: صنایع‌دستی دارای اهمیت است و حوزه‌های مختلف و گوناگونی را در برمی‌گیرد. اعتقاد من این است که باید یک ادبیات جدید در حوزه صنایع‌دستی با توجه به این جشنواره ایجاد شود.

به‌گزارش گردشگرآنلاین از تهران، گردشگری و صنایع دستی، شورای سیاستگذاری جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر، بعداز ظهر امروز دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ در محل ساختمان تاریخی کوشک تهران و با حضور رئیس و اعضای شورا برگزار شد.

در این نشست که به ریاست مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، مهمترین موضوعات مرتبط با برگزاری و مدل اجرای جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر با حضور اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره بررسی شد.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این نشست در سخنانی گفت: صنایع‌دستی دارای اهمیت است و حوزه‌های مختلف و گوناگونی را در برمی‌گیرد. اعتقاد من این است که باید یک ادبیات جدید در حوزه صنایع‌دستی با توجه به این جشنواره ایجاد شود. این جلسه برای هم‌فکری و سیاستگذاری است و ان‌شاءالله باید بتوانیم درباره شکل برگزاری و مدل اجرایی جشنواره، شورای سیاستگذاری به ما کمک کند.

جلالی اظهار کرد: صنایع‌دستی باید بتواند سهم خود را از بخش‌های مخالف بگیرید. یعنی سهم صنایع‌دستی از حوزه تسهیل‌گری، سهم صنایع‌دستی از حوزه‌های مختلف رسانه‌ای، سهم‌ این صنعت از صادرات و … را باید بتوانیم بگیریم. با همگرایی و هماهنگی با سایر دستگاه‌ها این مهم امکان‌پذیر است و می‌تواند ما را در رسیدن به آرمان‌ها، اهداف و نتایج کمک کند.

وی به برگزاری دوره‌های گذشته این جشنواره اشاره کرد و یادآور شد: ما پیش از این هفت دوره جشنواره فجر را برگزار کردیم. در ادبیات و در فرهنگ ما، هفت عدد مقدسی است و امیدواریم این دوره از جشنواره به شکل هرچه بهتر انجام شود. با برنامه‌ریزی‌هایی که داریم راهبردها را به نقشه‌ها و نقشه‌ها را به اجرا تبدیل خواهیم کرد و با توجه به نزدیکی نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی شاهد تبلور و حضور پررنگ این حوزه در این دوره از نمایشگاه باشیم تا به معرفی این هنرصنعت بیش از پیش کمک کند.

جلالی با اشاره به ثبت جهانی چهار عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس ایرانی در ماه گذشته گفت: این پرونده‌ها یه صورت مستقیم با صنایع‌دستی نیز در ارتباط است و باهم پیوند دارند. از این هم پیوندی باید بتوانیم به بهترین شکل استفاده کنیم و شاهد رونق هرچه بهتر صنایع‌دستی باشیم.

سید مرتضی عمادی دبیر اجرایی این جشنواره نیز در سخنانی با اشاره به نقش بانوان و خانواده در حوزه صنایع‌دستی گفت: هر جشنواره یک رنگ و یک صدای مشخص دارد. این جشنواره باید بتواند به نقش بانوان و خانواده توجه بیشتری داشته باشد.

او به اهمیت نقش رسانه‌ها در برگزاری جشنواره اشاره و اضافه کرد: به طور حتم رسانه‌ها بازوی ما در برگزاری این جشنواره هستند و در معرفی و تبلیغ این جشنواره می‌توانند به ما کمک کنند.

علیرضا تابش مشاور معاونت میراث‌فرهنگی و عضو شورای سیاستگذاری این جشنواره نیز در این نشست گفت: بسیاری از پرونده‌های میراث‌ ناملموس ثبت جهانی شده ایران با صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هم‌خانواده است. از این رو این پیوند در این دوره از جشنواره باید ملموس‌تر باشد تا مردم بیش از پیش با این افتخارهای جهانی آشنا شوند.

شهرام گیل‌آبادی عضو شورای سیاستگذاری این جشنواره نیز در سخنانی گفت: با توجه به اهمیت برگزاری این جشنواره، تهیه یک دایره‌المعارف در حوزه صنایع‌دستی و ثبت رشته‌های هنرهای سنتی و صنایع‌دستی می‌تواند به معرفی هنرهای سنتی ایرانی بیش از پیش کمک کند.

او اضافه کرد: تهیه اطلس صنایع‌دستی نیز اهمیت فراوانی دارد. با تهیه اطلس، موضوعات و مسائل مرتبط با صنایع‌دستی به شکل بهتری ثبت خواهد شد.

طیبه عزت‌الهی‌نژاد انسان‌شناس و عضو شورای سیاستگذاری این جشنواره نیز در سخنانی با اشاره به اهمیت حضور فراگیر افراد و هنرمندان در جشنواره صنایع‌دستی فجر، گفت: سازوکار و برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد تا شرایط حضور همه افراد به شکل بسیار مناسبی فراهم شود.

در ادامه این جلسه رئیس و اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر درباره مدل‌های مختلف برگزاری این دوره از جشنواره با یکدیگر گفت و گو و راهکارهای اجرایی را بررسی کردند.

بررسی تمهیدات جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی فجر

بررسی تمهیدات جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی فجر

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16629

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.