• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
3

برزخی به نام بافت تاریخی شیراز

  • کد خبر : 6330
  • 21 فوریه 2022 - 14:29
برزخی به نام بافت تاریخی شیراز

گردشگرآنلاین – هرجا که سخن از تاریخ و پیشینه تمدنی به میان می‌آید، حس غرور در انسان‌ها برانگیخته می‌شود؛ چه برسد به اینجا که شیراز است، شهری با مظاهر تمدنی قبل و بعد از اسلام، شهری که در کوچه باغ‌هایش سعدی و حافظ گام نهاده‌اند و ملاصدرا از اتمسفر و این جغرافیا، اندیشه‌اش را عالم‌گیر کرد.

به گزارش گردشگرآنلاین از استان فارس، اینجاست که نه تنها هر شیرازی، بلکه هر ایرانی روی شیراز و داشته‌های فرهنگی و تاریخی آن غیرت دارد. تاریخی که با اکتشافات اخیر در تپه پوستچی به هفت هزار و پانصد سال قبل دلالت دارد و چه سال‌های نزدیک‌تر در دو سه قرن پیش که شیراز  در دوران زندیه، پایتخت ایران بود و طی‌ این‌ دوره و دوره قاجاریه، بخشی از آثار تاریخی شیراز که نتیجه ذوق و قریحه مردمان این دیار بود، شکل گرفت و تا به امروز به یادگار ماند.
بافت تاریخی شیراز گوهرهای ارزشمند به نام حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) و دیگر فرزندان و نوادگان امامان معصوم (ع) را در خود جای داده است و این آستان‌های مقدس، شمع فروزان و پیونددهنده مردمان این دیار از دیرباز بوده‌اند.
هویت شهر شیراز در بافت تاریخی این شهر است و هنوز در کوچه پس کوچه‌های منطقه تاریخی فرهنگی صدای گام‌های مشاهیر فرهنگی، ادبی و مذهبی شیراز از جمله آیت‌الله سید نورالدین حسینی الهاشمی و آیت‌الله شهید سید عبدالحسین دستغیب به گوش می‌رسد.
منطقه ۸ شهرداری شیراز، منطقه تاریخی فرهنگی نامیده می‌شود و در واقع، شیراز قدیم است که طی فرایندهای رشد و توسعه شهری و افزایش جمعیت به عنوان زیر مجموعه‌ای از کل شهرداری آمده که دارای ویژگی‌های خاص خود است.
وسعت این منطقه، ۳۵۰ هکتار و درصد جمعیت ساکن در منطقه در روز ۵۰۰ هزار نفر و در شب ۱۵۰ هزار نفر است.
توسعه شهرنشینی در شیراز و نوع بافت تاریخی اطراف حرم‌های مطهر که نوع سازه‌ها و طراحی آن با زندگی پرشتاب عصر کنونی چندان سازگار نیست، سبب شد که اهالی شیراز قدیم از این محلات به تدریج، به دیگر نقاط شهر جابجا شوند و با کوچه‌های قهر و آشتی و فضای اصیل، شاید به ناچار، خداحافظی کنند و مهاجران، جایگزین آنها شوند.

 

تخریب‌ها، از واقعیت تا شایعه
بررسی گزارش‌های خبری سالیان گذشته گویای آن است که تخریب خانه های تاریخی در شیراز سابقه ای چندین ساله دارد که البته در دولت سیزدهم گزارش نشده است.
به گفته محققان و متخصصان شهرسازی،  از حدود ۱۰۰ سال پیش بویژه از دوران پهلوی اول تخریب های گسترده شهرهای تاریخی ایران آغاز شد. احداث خیابانهای عریض و طولانی در بیشتر شهرها، آنها را پاره پاره کرد و شیراز نیز از این قاعده مستثنی نبود. با احداث خیابانهای کریمخان زند و لطفعلی خان بخشهای زیادی از بافت تاریخی شیراز تخریب شد. این تخریب ها در دوره پهلوی دوم نیز ادامه داشت و چندین خیابان فرعی بخشهای دیگر بافت را نابود کرد.
تخریب شبانه خانه‌های تاریخی بافت قدیم شیراز خصوصاً در ایام تعطیلات در سالیان دهه ۱۳۹۰ سابقه‌ دارد که در یک نمونه آن دو خانه تاریخی ثبت ملی شده اوایل اسفندماه ۹۶ به صورت شبانه تخریب شد. در آن زمان، خانه های تاریخی سلیمی و منتصری شیراز که هر دو دهم خرداد ۱۳۸۲ ثبت ملی شده بودند، چهارم اسفند ۱۳۹۶ تخریب شدند و به تاریخ پیوستند.
شامگاه ۱۴ خرداد ۹۸ تخریب خانه تاریخی در بافت تاریخی شیراز رقم خورد که فعالان میراث فرهنگی آن را تاریخی، ارزشمند و با ویژگی های منحصر به فرد توصیف کردند.
اما باری دیگر، شایعه تخریب ۲۰۰ خانه تاریخی شیراز این بار در یک ماه گذشته در برخی رسانه‌ها مطرح شد که نگرانی‌هایی را برانگیخت اما مسئولان استان فارس،‌ این مطالب را شایعه‌ و نادرست خواندند.

حرم های مطهر شیراز

حرم های مطهر شیراز

خانه خود را ثبت میراث کنید، ۲۰ میلیون وام بگیرید
به گزارش گردشگر آنلاین، طی دهه‌های گذشته، طرح‌های مختلفی برای ساماندهی و بازآفرینی بافت تاریخی شیراز در معرض نقد بوده و در این میان، برخی نیز اجرا شده‌اند.
یکی از این طرح‌ها، طرح موسوم به طرح توسعه ۵۷ هکتاری حرم مطهر شاهچراغ (ع) است که موافقان و مخالفانی دارد.
توسعه این حرم مطهر در سال ۸۹ با طرحی که به ۵۷ هکتاری معروف است و در شورای عالی شهرسازی و معماری در دولت دهم تصویب شد ادامه یافت اما حدود چهار سال بعد این طرح به دلیل آنچه مغایرت‌ با طرح جامع شهر شیراز اعلام شد، منتفی شد.
یکی از شهروندان شیرازی که موافق طرح توسعه ۵۷ هکتاری است، در این باره به خبرنگار ما گفت:‌ یک منزل آبا و اجدادی در بافت تاریخی شیراز داریم که دو دهه است که رها شده و به محل تجمع معتادان تبدیل شده است و ما بنا بر مقررات موجود قادر به هیچ اقدامی اعم از مرمت،‌ بهسازی و بازسازی در خصوص این خانه نیستیم؛ الان دو دهه است که بی خیال شده‌ایم که اصلا چنین ملکی هم داریم!
وی که خواست نامش اشاره نشود، گفت:  در دهه ۱۳۸۰، سیاست نادرستی در بافت تاریخی شیراز اجرا و اعلام شد که هر کس خانه میراثی داشته باشد از وام  ۲۰ میلیون تومانی که آن زمان مبلغ زیادی بود، برای نگهداری و مرمت بنا  برخوردار می‌شود. در این مقطع زمانی،  بسیاری از مالکان در بافت تاریخی شیراز مبلغ وام را گرفتند و خانه خود را ثبت در میراث کردند، در حالی که واقعا ارزش میراثی چندانی هم نداشت اما دریافت تسهیلات،‌انگیزه آنها برای ثبت میراثی خانه‌هایشان بود.
این شهروند شیرازی گفت: اکنون با شمار زیادی از خانه‌های قدیمی در بافت تاریخی شیراز روبرو هستیم که واقعا ارزش میراثی ندارند، رها شده‌اند و هیچ اقدامی برای بهسازی آن هم نمی‌توان انجام داد چرا که میراث فرهنگی اجازه نمی‌دهد حتی یک میخ به دیوار آنها زده شود.

 

در سال‌های گذشته، در بن بست قرار گرفتن حرم‌های مطهر و نبود راه‌های دسترسی مناسب به آنها سبب شکل‌گیری مطالباتی برای توسعه راه‌های اطراف حرم‌ها بوده است که تخریب خانه‌های اطراف، تنها راه فرارو در این زمینه بوده است. موافقان توسعه مسیرهای ارتباطی اطراف حرم‌های مطهر می‌گویند که این اقدام منجر به توسعه گردشگری زیارتی و جذب زائران داخلی و خارجی به شهر شیراز می‌شود.
تجمع معتادان در بافت تاریخی شیراز و دقیقا در مسیرهایی که گردشگران خارجی در آن مسیرها تردد می کنند، از دیگر تصاویر نازیبای این منطقه طی سالیان گذشته بوده است که این صحنه‌ها، مورد پسند موافقان و مخالفان طرح ۵۷ هکتاری نیست.

فرصتی برای توسعه گردشگری
در نقطه مقابل،  طرح توسعه ۵۷ هکتاری مخالفانی جدی دارد. مخالفان می‌گویند که باید بافت تاریخی شیراز را حفظ کرد و از آن برای توسعه گردشگری و تولید ثروت ملی بهره گرفت.
آنها به سرنوشت تخریب خانه‌های تاریخی در دیگر شهرها اشاره می‌کنند و در این زمینه، هشدار می‌دهند که بافت تاریخی شیراز، فرجام مشابهی با برخی شهرهای ایران و کشورهای منطقه متاثر از توسعه حرم‌ها پیدا نکند.
آنها می‌گویند بافت تاریخی شیراز به همین خانه‌های قدیمی و معبرهای تنگ و باریک به نام کوچه‌های قهر و آشتی زنده است و نباید به بهانه ایجاد دسترسی برای خدمات اضطراری مانند آتش نشانی این معابر را تخریب کرد و از راه‌های دیگری در این زمینه، بهره گرفت.
در این میان، برخی دیگر، طرح‌های جایگزین با عناوینی همچون بازآفرینی بافت تاریخی شیراز را ارائه می‌دهند که به عنوان راه‌حل میانه در دستور کار قرار گیرد، به این صورت که خانه‌هایی که دارای ارزش تاریخی خاصی نیستند، با نگاه متفاوتی نسبت به خانه‌های دارای ارزش تاریخی و میراثی نگاه شوند.
در این میان، برخی فعالان میراث فرهنگی، اجرای طرح‌های استحکام بخشی بناها برای جلوگیری از تخریب های ناشی از زلزله برای همه بافت تاریخی شیراز را خواستار شده‌اند.

تشکیل کمیته سه نفره برای تصمیم‌گیری درباره میراثی بودن یا نبودن خانه‌های واقع در بافت تاریخی شیراز
به گزارش گردشگر آنلاین، در سفر استانی ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ دولت سیزدهم به استان فارس، رسانه‌ها مطلبی در زمینه ماموریت رئیس‌جمهور به وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و استاندار فارس در خصوص طرح توسعه حرم شاهچراغ (ع) گزارش دادند.
شهردار بافت تاریخی فرهنگی شیراز سی‌ام آذرماه‌ ۱۴۰۰ در نشستی خبری در پاسخ به سوالی در خصوص طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ(ع) با توجه به دستور رئیس‌جمهوری در سفر اخیر به استان فارس گفت: کمیته سه نفره‌ای تشکیل شده که در خصوص میراثی بودن یا نبودن خانه‌های تاریخی شیراز تصمیم گیری کند و این پروژه اکنون در سطح ملی پیگیری می شود و هنوز چیزی برای اجرا به شهرداری منطقه بافت تاریخی فرهنگی شیراز ابلاغ نشده است.
علی مصلی نژاد افزود: مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ(ع) فصل الخطاب است و کمیته محلی و ملی با کمک وزارت راه و شهرسازی در حال تهیه طرحی برای توسعه این حرم مطهر است که برای تصویب به این شورا ابلاغ خواهد شد.
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) نامگذاری شده باید اطراف این حرم مطهر بهسازی و فضای شهری این منطقه نیز باتوجه به حفظ آثار تاریخی و میراثی مورد بازنگری و بهسازی قرار گیرد.
شهردار منطقه ۸ شیراز اضافه کرد: مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در طرح توسعه حرم فصل الخطاب است و کمیته محلی و ملی با کمک وزارت راه و شهرسازی در حال تهیه طرحی برای توسعه حرم مطهر است که برای تصویب به این شورا ابلاغ خواهد شد.
وی با بیان اینکه هنوز طرحی به شهرداری شیراز برای اجرا در طرح توسعه حرم احمد ابن موسی (ع) ابلاغ نشده است،گفت: نگاه مینیاتوری و ظریف به بافت تاریخی شیراز مساله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
مصلی نژاد بر اینکه مدیریت خانه‌های تاریخی با میراث فرهنگی است تاکید کرد و افزود:  این آمادگی در مدیریت شهری شیراز وجود دارد که با کمک شهرداری این خانه ها با هدف احیاء به سرمایه گذار واگذار شود.

شهردار بافت تاریخی و فرهنگی شیراز در ادامه بیان کرد: ساکنین، حلقه مفقوده بافت تاریخی شیراز هستند و بسیاری از اهالی این منطقه معتقدند که خانه‌های تاریخی در بافت قدیم این شهر رها و به محلی برای بزه و آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده است که همین مساله مشکلات متعددی برای ساکنین و اهالی ایجاد کرده است.
وی عنوان کرد: خانه های بافت قدیم شیراز اگر تاریخی و ارزشمند است نباید رها و باید توسط میراث فرهنگی یا سرمایه گذار بخش خصوصی احیاء شود.

رستوران، کافی شاپ و هتل، تنها نیاز بافت تاریخی نیست
این مقام شهری ادامه داد: روشی در مورد احیاء بافت قدیم شیراز و خانه های تاریخی این شهر در پیش گرفته شده که اغلب خانه ها به واحدهای اقامتی بومگردی یا روستوران و کافی شاپ تبدیل می شود در صورتیکه نیاز این منطقه تنها این موارد نیست و ضرری است این منطقه مانند شکل قدیم احیاء شود که شامل فضای آموزشی و مکتب خانه ،مسجد، بانک و … بوده است.
مصلی نژاد با بیان اینکه شکل گیری کاربری ها در بافت تاریخی شیراز باید توجیه فرهنگی هم داشته باشد،گفت: مجموعه های چند عملکردی شامل فضاهای اقامتی ،رستورانی ،آموزشی ،فرهنگی ،خدماتی در بافت باید دنبال شود.

تخریب یا ترمیم بافت شیراز

تخریب یا ترمیم بافت شیراز

گزارش‌های تخریب خانه‌ها بعد از هر بارندگی
شهردار منطقه ۸ شیراز در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا بررسی در خصوص تعداد خانه‌های تاریخی ثبتی در معرض تخریب بافت قدیم شیراز صورت گرفته است؟، گفت: آمار دقیقی در این خصوص در دست نیست و بصورت مداوم در پی هر بارندگی گزارش‌های مردمی مبنی بر آسیب بعضی از این اماکن تاریخی اعلام می شود.

زمینه بازگشت شهروندان به بافت تاریخی فراهم شود
در این پیوند، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی ۲۵ دی‌ماه ۱۴۰۰ با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی در بافت تاریخی فرهنگی شیراز وجود دارد، گفت: زمینه بازگشت و سکونت شهروندان در این بافت تاریخی باید فراهم شود.
علیرضا پاک فطرت در دیدار از بافت تاریخی  و بازدید میدانی از منطقه تاریخی فرهنگی شیراز با بیان اینکه منطقه ۸ هویت این شهر است، اظهار کرد: ارزش بافت تاریخی فرهنگی شهر شیراز به همین گذرها و کوچه پس‌کوچه‌های این منطقه است و تک‌دانه‌ها، جداره‌ها، گذرها و بدنه‌های بافت تاریخی فرهنگی باید با کمک مردم و میراث فرهنگی حفظ شود.
شهردار اسبق شیراز با تاکید بر اینکه برگشت مردم به بافت تاریخی فرهنگی شیراز اهمیت دارد، بیان داشت: اگر مردم به بافت تاریخی فرهنگی برگردند ۵۰ درصد مشکلات حل خواهد شد.

​درخواست تشکل دانشجویی برای شفاف سازی و پاسخ اداره کل راه و شهرسازی
پیش از این، مجمع دانشجویی آرمان (عدالت‌خواه) دانشگاه شیراز در نامه‌ای به مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان فارس خواستار توضیحات مفصل و با ذکر جزئیات در رابطه با مصوبات تصویب شده در خصوص تعیین تکلیف طرح پیرامون حرم های مطهر حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت سید علاءالدین حسین (ع) در سفر هیأت دولت شده بود.
مشخص شدن محدوده دقیق تمامی طرح‌ها و همچنین شفاف سازی در رابطه با تعداد ملک شخصی و تعداد خانه‌های تاریخیِ دارای ارزش و ثبتی که مشمول این طرح می‌شوند از دیگر مطالبات این مجمع دانشجویی بود.
مدیرکل وقت راه و شهرسازی فارس ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۰ در پاسخ به این نامه اعلام کرد که در طرح توسعه حرم‌های مطهر شاهچراغ (ع) و سید علاالدین حسین (ع)، هیچگونه پیشنهادی برای تخریب خانه‌های تاریخی واجد ارزش و یا ثبتی وجود ندارد.
جعفر زاهدی یادآور شد: با توجه به موقعیت خاص شهر شیراز و شهرت جهانی آن که مرهون وجود آثار، ابنیه و بقاع مذهبی در سراسر این استان است فرایند بررسی طرح از سطوح ملی به سطح استانی و محلی یعنی کمیته فنی و کمسیون ماده پنج ارجاع شده است.
وی ادامه داد: طرح مورد اشاره تحت عنوان طرح تفصیلی اجرایی حرم شاهچراغ (ع) و بافت پیرامونی آن با پیشنهاد میدانگاه بین دو حرم مطهر و هشت بهشت از گذشته از طرف آستان مطرح شده و به بخش مهمی از بافت تاریخی در محدوده بین حرم شاهچراغ (ع) و سیدعلاء‌الدین حسین (ع) گفته می‌شود.
او اظهار داشت: اجرای طرح توسعه حرم های مطهر، احیای ابنیه تاریخی رها شده با الگوی گردشگری مذهبی میان بافتی حرمین یاد شده و نیز ساماندهی هشت امامزاده موجود به عنوان محرک حفاظت فعال برای بافت تاریخی را شامل خواهد شد.
مدیرکل وقت راه و شهرسازی فارس بیان کرد: تحقق این هدف با بکارگیری پتانسیل‌های محدوده از جمله وجود امامزادگان، بقاع و ابنیه تاریخی در ارتقای پیوستگی بافت تاریخی و حرم های مطهر واجد اهمیت است و در طی زمان با فعال و پویانمایی زمینه‌های اقامتی، پذیرایی، صنایع دستی بومی، خدمات گردشگری، فرهنگی و مذهبی باعث ایجاد سرزندگی، رونق و ارتقای اقتصادی بافت خواهد بود.
زاهدی گفت: طرح در مراحل بررسی و تصویب است و اعتبارات لازم و محل تامین آنها نیز متعاقبا مشخص می شود و تخصیص خواهد یافت.
وی بیان کرد: همچنین محدوده طرح از شمال خیابان لطفعلی خان زند، از شرق خیابان روزبهان، از جنوب مجموعه بین الحرمین و از غرب خیابان ۹ دی در محدوده تقریبی ۵۷ هکتار شامل خواهد شد.
او افزود: پیرو مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی ایران تحت شماره ۳۰۰/ ۲۲۳۲۴ مورخ ۲۹ تیرماه ۱۳۹۴، کل محدوده پروژه ۵۷ هکتاری جزو بافت فرهنگی تاریخی شیراز بوده که در بافت موصوف تعداد ۳۳۵ پلاک تاریخی پیش بینی و مساحتی افزون بر یک سوم کل مساحت محدوده را به خود اختصاص خواهد داد.
وی بیان کرد: در طرح در دست بررسی توسعه حرم‌های مطهر (ع)، هیچگونه پیشنهادی جهت تخریب خانه‌های تاریخی واجد ارزش و یا ثبتی وجود ندارد.
این پاسخ‌ها، مجمع دانشجویی آرمان را قانع نکرد و مجمع دانشجویی آرمان در نامه سرگشاده دیگری به اداره کل راه و شهرسازی فارس نوشت: چه تضمینی وجود دارد و چگونه بناست که هیچ بنای تاریخی ارزشمند و ثبتی نه تنها تخریب نشده، که هیچ آسیبی هم نبیند؟ مجری طرح باید به مردم فهیم و دغدغه مند شیراز تضمین دهد که اگر کوچکترین آسیب یا تخریب به هرگونه ابنیه و آثار ثبتی و ارزشمند وارد شد به مسئول ذی ربط فورا گزارش داده شده و شدیدترین برخورد با خاطی صورت بگیرد و دستگاه های متولی مربوطه نیز در این مورد هیچ گونه چشم پوشی را نداشته باشند.
مجمع دانشجویی آرمان در نامه خود اعلام کرد: ما دانشجویان عدالتخواه این نوع مخفی کاری و محافظه کاری  را محکوم میکنیم. همچنین امیدواریم لااقل مسئول بعدی اداره کل راه و شهرسازی، که منتخب دولت انقلابی جناب آقای رئیسی هستند، ضمن اصلاح این رویه، این « حق » را برای مردم قائل شده و به آن جامه عمل بپوشانند.
این پرسش‌ها همزمان با آن مطرح شد که محمودرضا طالبان یکشنبه ۱۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ با حکم صادره از سوی وزیر راه و شهرسازی سکاندار اداره کل راه و شهرسازی فارس شد.

 

شایعه تخریب که بهانه تخریب دولت شد
طی ماه‌های گذشته تصویر نامه‌ای دو صفحه‌ای به امضای مسئولان و برخی نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس‌جمهور در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد که در آن مقطع زمانی، این نامه با تایید یا تکذیب خاصی همراه نشد. مدیرکل وقت میراث فرهنگی فارس در آن زمان، از تایید یا تکذیب این نامه خودداری و ابراز بی‌اطلاعی کرد.
یکی دو ماه بعد در بهمن‌ماه ۱۴۰۰، روایت نگران‌کننده‌ای درباره این نامه منتشر شد که به گفته استاندار فارس، روایت منتشر شده در فضای مجازی برخلاف مضمون و محتوای نامه نگاشته شده به رئیس‌جمهور بوده است.

استاندار فارس: نامه به رئیس‌جمهور برای احیای بافت تاریخی بود نه تخریب
استاندار فارس در روشنگری هدف این نامه به رئیس‌جمهور به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت:  یک نامه با همفکری آیت الله لطف‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و چند تن از نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و شهردار شیراز طی ماه‌های اخیر خطاب به ریاست جمهوری نوشته و در آن قید شده که به هیچ وجه نه تنها خانه تاریخی تخریب نخواهد شد بلکه خانه‌های تاریخی باید احیاء شود.
وی ادامه داد: بسیاری از خانه‌های قدیمی و ارزشمند شیراز نیازمند مرمت و احیا است که این کار باید به جد در دستورکار دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های متولی قرار گیرد.

اجازه تخریب حتی یک خانه تاریخی در شیراز را نخواهیم داد 
استاندار فارس صریحا در این باره گفت: اجازه تخریب حتی یک خانه تاریخی را در شیراز نخواهیم داد و در صورت بروز چنین رخدادی با اشد مجازات با خاطیان برخورد می شود.
ایمانیه با بیان اینکه هیچ یک از دوستداران میراث فرهنگی و تاریخی شیراز نباید در این خصوص نگرانی و دغدغه‌ای داشته باشند،گفت: در این دوره اجازه تخریب حتی یک خانه تاریخی و ثبت ملی در این شهر داده نخواهد شد.
وی تاکید کرد: در صورت بروز تخریب خانه تاریخی و یا میراث فرهنگی شیراز و استان فارس با خاطیان اشد مجازات صورت خواهد گرفت و این اشخاص تعقیب قضایی خواهند شد.

جایگزینی مجتمع‌های تجاری به جای خانه‌های تاریخی شیراز صحت ندارد
به گزارش گردشگرآنلاین ایرنا نوشت: رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز در روزهای اخیر برخی خبرها در فضای مجازی و رسانه‌ها درباره تخریب بیش از ۲۰۰ خانه تاریخی در شیراز و ساخت مجتمع‌های تجاری به جای آن را رد کرد.
مصیب امیری درباره طرح اتصال دو حرم مطهر شاهچراغ (ع) و سید علاء‌الدین حسین (ع)  در بافت تاریخی‌فرهنگی شیراز، گفت: این طرح در خرداد امسال از سوی وزارت راه و شهرسازی تحت عنوان سامان‌دهی و اتصال این دو حرم به مشاور واگذار شد.
امیری که پیش‌تر مسئولیت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس را برعهده داشت و از این منظر، شناخت کاملی نسبت به وضعیت میراث فرهنگی استان دارد، افزود: طرح مزبور هم‌چنان در مراحل کارشناسی است و طی این مدت بررسی‌های مختلفی انجام و در هر یک از این بررسی‌ها چندین گزینه پیشنهاد شده است که هر یک چگونگی اتصال این دو حرم را مشخص می‌کند.
امیری افزود: آنچه از این طرح بر می‌آید و البته هنوز مراحل نهایی را طی نکرده است، بیشتر بحث مرمت، بازسازی و جداره‌سازی و حتی فضاهایی که در گذشته تخریب شده و همچنین سامان‌دهی مسیر به شکلی است که رفت و آمد بین این دو مسیر تسهیل شود. در ضمن محدودیت ارتفاعی همچون کل بافت تاریخی شیراز در این محور هم وجود دارد، اما این به معنای ساخت مجتمع تجاری در این مسیر نیست.
وی با بیان اینکه این طرح هنوز در مراحل اولیه و کارشناسی قرار دارد و مراحل تصویب استانی را هم طی نکرده است، ادامه داد: این طرح بعد از تصویب استانی به وزارت راه و شهرسازی خواهد رسید و باید منتظر بمانیم که مشاور نظر نهایی را بدهد. وزارت میراث‌فرهنگی نیز بر اساس کارشناسی‌های انجام شده در گذشته و حال، نظر خود را اعلام خواهد کرد.

 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6330

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.