• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

برف انباری که می تواند سایت گردشگری زمستانه قم شود

  • کد خبر : 5083
  • ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۴
برف انباری که می تواند سایت گردشگری زمستانه قم شود

گردشگرآنلاین – چند سالی است که در شهرهایی مانند قم بارش برف بسیار کاهش پیدا کرده و می‌توان گفت دیگر برفی در این مناطق نمی‌بارد و گردشگری زمستانه تحت تاثیر قرار گرفته است.

به گزارش گردشگرآنلاین از قم، مناطقی همچون روستای فردو به دلیل وجود قله برف انبار که یکی از قله‎‌های برف گیر کشور محسوب می‌شود، دارای آب و هوای به شدت متفاوتی با داخل شهر قم است و همین امر موجب این شده که در فصل زمستان قمی‌ها برای گردشگری زمستانه برای دیدن برف و تفریحات زمستانی برای رفتن به قله برف انبار از روستای فردو عبور کنند که این موضوع اعتراض فردویی‌ها را برانگیخته!

چرا فردویی‌ها نمی‌خواهند قمی‌ها به آنجا بروند؟

مدت‌ها پیش در فصل زمستان جوانی اهل روستای فردو که در قم ساکن بود در این روستا دچار عارضه قلبی می شود که بایستی سریعا به بیمارستان انتقال پیدا می‎‌کرد، اما به دلیل بسته شدن جاده در اثر ترافیک نیروهای امداد با تاخیر خود را به بیمار می‌رسانند و همین امر موجب فوت آن جوان می‌شود. این موضوع خشم مردم فردو را برانگیخته می‌کند و دیگر علاقه‌ای به ورود این چنینی مردم به این منطقه را ندارند زیرا اسباب این رفت و آمد آنچنانی نیست که هر دوی آنها راحت باشند.

اما ماجرا را از آن سوی دیگر هم باید دید. اینکه مردم قم هم نیاز دارند تا از در این فصل به منطقه‌ای نزدیک برای تماشای برف و برف بازی کودکانشان بروند و اوقات فراغت خود را بگذرانند، اما متاسفانه عدم وجود امکانات مناسب در حوزه گردشگری در برف انبار موجب اعتراض همه شده.

مردمی که هنوز کودکانشان برف را ندیده اند و نمی دانند برف چه شکلی است؟! این مردم هم حق دارند از نعمات الهی در اطرافشان استفاده کنند. حال باید دید که این تعارض چگونه شکل گرفته و چگونه باید آن را حل کرد؟!

بر همین اساس تصمیم گرفتیم گفت و گویی با فعال فرهنگی و مدیرعامل مؤسسه قرآن و عترت ندای رحمت رضوان فردو، داشته باشیم تا بیشتر از جزئیات موضوع باخبر شویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین وحید وفایی نکو، با اشاره به اینکه برف انبار به علت داشتن فضای کوه پایه‌ای و برفگیر بودن آن توجه بسیاری از گردشگران و کوهنوردان را به خود جلب کرده است، عنوان کرد: سالهاست که ما درخصوص برف انار روستای فردو با چالش‌های بسیاری مواجه هستیم که در حوزه‌های عمرانی، فرهنگی و اقتصادی نیازمند رسیدگی است. متاسفانه در سطح منطقه هیچ اقدام موثری در زمینه زیرساختی انجام نشده تا بتوانیم پذیرای گردشگران و کوهنوردان باشیم.

وی درخصوص زیرساخت‌های عمرانی روستای فردو و توسعه گردشگری زمستانه ادامه داد: فضای جاده فردو پاسخگوی حضور تعداد بالای خودروها بخصوص در ایام تعطیل نیست و باعث ترافیک شدید در آن منطقه می‌شود که همین موضوع موجب از دست رفتن یکی از اهالی فردو شد، زیرا نتوانستند به موقع او را به بیمارستان برسانند.

مدیرعامل مؤسسه قرآن و عترت ندای رحمت رضوان فردو با بیان اینکه این منطقه نیازمند برنامه ریزی مداوم و مستمر است و با سرکشی‌های موقتی نیروهای امداد و نیروی انتظامی مشکلات از ریشه حل نمی‌شود، اظهار کرد: لازم است که سازمان‌های مربوطه با تعامل و همفکری برنامه ریزی‌های مناسب را انجام دهند تا تمامی حداقل‌هایی که باید رعایت شود و مشکلات اساسی به وجود نیاید.

وی افزود: متاسفانه یکی از مشکلات فرهنگی که بایستی به آن رسیدگی کرد موضوع کشف حجاب برخی از بانوان در این منطقه است که به دلیل ناهمخوانی با فرهنگ و اعتقادات مردم روستا، موجب اعتراض و ناراحتی آنها شده است.

باتوجه به این توضیحات می‌فهمیم که در حوزه گردشگری زمستانه و تفریحی برف انبار تدبیری اتخاذ نشده تا مردم تفرجگاهی در زمستان داشته باشند، بنابراین مردم قم و اهالی روستای فردو هردو به نوعی حق دارند.

استان قم نیازمند یک سایت گردشگری زمستانه است که با ظرفیت‌های روستای فردو همخوانی داشته باشد، پیوست‌هایی عمرانی، فرهنگی و اقتصادی که هم مردم فردو هم قمی‌ها از آن منتفع شوند.

سازمان‌های مربوطه بایستی برای آن منطقه نقشه گردشگری و یک سایت تفریحی مستقل ایجاد کنند تا همه چیز قانون بندی شود و در چارچوب‌های مربوطه نوع گردشگری مشخص شود.

به گزارش گردشگر آنلاین به نقل از ایسنا، قطعا ایجاد سایت گردشگری زمستانی می تواند عواید اقتصادی مختلفی نیز برای مردم داشته باشد ولی پیش از آن باید زیرساخت های عمرانی این منطقه مهیا شود تا مردم با خیال راحت تری از این فضای طبیعی بهره مند شوند و مشکلی نیز برای مردم فردو که شهیدپرورترین روستای کشور است پیش نیاید.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=5083

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.