• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
5

برپایی سفره “چیلله گئجه سی” در سه موزه شاخص تبریز

  • کد خبر : 16677
  • 21 دسامبر 2022 - 9:23
برپایی سفره “چیلله گئجه سی” در سه موزه شاخص تبریز
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از برپایی «سفره چیلله گئجه سی» در سه موزه شاخص تبریز خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از آذربایجان شرقی، احمد حمزه زاده در جمع خبرنگاران گفت: با ثبت جهانی آیین باستانی شب چله (شب یلدا) بار دیگر شاهد جهانی شدن سنن اصیل ایرانی هستیم که به این وسیله می‌توانیم فرهنگ‌های دیگر را بیشتر با ایران باشکوه آشنا سازیم.

وی ادامه داد: موزه‌ها یکی از عناصر مهم اشاعه فرهنگ و تاریخ هر منطقه هستند که می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت آن‌ها در مناسبت‌هایی همچون شب یلدا، به معرفی آداب و سنن آن رویداد پرداخت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی اظهار کرد: در این راستا به مناسبت شب یلدا در سه موزه شاخص تبریز شامل موزه قاجار، آذربایجان  و مشروطه سفره چیلله گئجه سی شب چله طبق آداب‌ و رسوم مردم آذربایجان برپا می‌شود تا بازدیدکنندگان علاوه بر آشنایی با محتوای موزه، از این سفره‌ها نیز بازدید کنند.

به گزارش گردشگر آنلاین، شب یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود.[۲] شب یلدا به میان غروب آفتاب ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در ۱ دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود. خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، معمولاً شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه و انار را مهیا و دور هم سرو می‌کنند.

در خطهٔ شمال و آذربایجان رسم بر این است که در این شب خوانچه‌ای تزیین شده به خانهٔ تازه‌عروس یا نامزد خانواده بفرستند. مردم آذربایجان در سینی خود هندوانه‌ها را تزئین می‌کنند و شال‌های قرمزی را اطرافش می‌گذارند. درحالی که مردم شمال یک ماهی بزرگ را تزئین می‌کنند و به خانهٔ عروس می‌برند.

«یلدا» برگرفته از واژهٔ سریانی ܝܠܕܐ به‌معنای زایش است ابوریحان بیرونی از این جشن با نام «میلاد اکبر» نام برده و منظور از آن را «میلاد خورشید» دانسته‌است.

برپایی سفره "چیلله گئجه سی" در سه موزه شاخص تبریز

برپایی سفره “چیلله گئجه سی” در سه موزه شاخص تبریز

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16677

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.