• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
3

برپایی ۵۸ غرفه صنایع‌دستی و سوغات در خراسان شمالی

  • کد خبر : 6907
  • 17 مارس 2022 - 12:17
برپایی ۵۸ غرفه صنایع‌دستی و سوغات در خراسان شمالی

گردشگرآنلاین – معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از برپایی ۵۸ غرفه صنایع‌دستی و سوغات در این استان طی تعطیلات نوروز خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، محمدرضا قهرمانیان اظهار کرد: ۵۸ غرفه عرضه و فروش محصولات صنایع‌دستی و سوغات و ۷ سیاه‌چادر در سراسر استان برپا می‌شود.

وی افزود: صنعتگران در بازارچه‌های موقت شهرستان‌های بجنورد، شیروان، فاروج، جاجرم، گرمه، اسفراین، مانه و سملقان و راز و جرگلان به عرضه و فروش محصولات صنایع‌دستی، سوغات و غذاهای محلی می‌پردازند.

قهرمانیان با تاکید بر اینکه ۱۷ هزار صنعتگر در خراسان شمالی در ۶۱ رشته مشغول به فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: رشته‌های شاخص صنایع‌دستی این استان شامل گلیم، سفره کردی، چرم، سفال و سرامیک، نساجی سنتی، چوب، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و…. می‌شود.

گلیم، نوعی فرش پرزدار است که با درگیری تار و پود به یکدیگر ایجاد می‌شود و از جمله قدیمی‌ترین زیرانداز‌ها است که محققان سابقه هفت هزار ساله برای آن تخمین می‌زنند.

الیاف استفاده شده در این زیرانداز عمدتا از نوع طبیعی بوده و بیشتر برای زیر انداز یا تزئین به کار می‌رود.

طرح گلیم‌های تولیدی در این خطه متاثر از فرهنگ سنتی و محیط جغرافیایی طبیعی بافندگان است و در بیشتر روستا‌های استان هنگام بافت از نقشه استفاده نمی‌شود و از نقوش ذهنی که دارای تنوع بیشتری هستند، استفاده می‌شود.

گلیم‌های تولیدی این خطه دارای بافت یک رو و دورو هستند و کاربری آن‌ها به عنوان روفرشی، رومیزی، جوال، خورجین، پادری، کناره، گلیم زیرانداز، گلیم تزیینی مانند تابلو، رختخواب بند، کوله پشتی، رومبلی، کفش و کیف زنانه، جوراب، دستکش و چاروق و زانو بند مرسوم است.

سفره کردی، رایج‌ترین هنر عشایر کرد، بافت نوعی گلیم به نام سفره کردی است که بازگو کننده داستان زندگی بافنده است.

این هنر مختص به خراسان شمالی و از بافته‌های منحصر به فرد زنان کرد عشایر این خطه است که در شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان، شیروان، فاروج و اسفراین رواج دارد.

سفره کردی در ابعاد مختلف به نقش‌های بسیار زیبا و با مضامین و مفاهیم عمیق که ریشه در باور‌های این منطقه دارد، از جنس پشم بافته می‌شود.

نقش‌های به کار رفته در این دست بافته‌ها نیز دارای تنوع بسیاری بوده که عمدتا شامل نقش‌های انتزاعی گیاهی، حیوانی و نقوش هندسی و بر اساس سه شکل مربع، مثلث و دایره است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6907

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.