• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان خبر داد:

برگزاری آیین جشن ملی نوروزگاه در کردستان

  • کد خبر : 7232
  • ۰۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
برگزاری آیین جشن ملی نوروزگاه در کردستان

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، از برگزاری آیین‌های جشن ملی نوروزگاه در اماکن تاریخی استان با اجرای برنامه‌های متنوع خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، یعقوب گویلیان  در این باره، اظهار کرد: همزمان با فرارسیدن بهار طبیعت، آیین نوروزگاه در خانه کُرد و عمارت خسروآباد سنندج با حضور و استقبال خوب گردشگران، مسافران نوروزی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال برگزاری‌ است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، هدف از برگزاری این آیین را پاسداشت سنت‌های نوروزی و ایجاد شادی و نشاط اجتماعی عنوان کرد و گفت: آیین نوروزگاه با اجرای برنامه‌های شاد و مفرح از دوم فروردین‌ماه به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: در حاشیه این مراسم‌ها، محصولات صنایع‌دستی، سوغات و غذاهای محلی  نیز عرضه می‌شود.

گویلیان، یادآور شد: برپایی آیین جشن نوروزگاه‌ افزایش ماندگاری و ثبت خاطرات خوش برای مسافران و گردشگران را در پی خواهد داشت.

“نوروزگاه” تک کلمه‌ای نوپا و کودکی سه ساله در کشور است که تجربه‌ای متفاوت از همه کودکان دارد، تجربه‌ای از برپایی یک آئین در این مدت که باعث شده براساس هدف‌اش در همین مدت زمانِ کم بتواند جای خود را در یک زمانِ خاص و در همه‌ی کشور باز کند، کلمه‌ای که به مرور می‌تواند به یک آئین تبدیل شود.

نوروز را یکی از مصداق­‌های شاخص میراث ناپدیدار یا به تعبیر و اصطلاح رایج، “میراث ناملموس” و سال جشن کهنِ مردمانی می‌داند که در جغرافیای فرهنگِ ایرانی زندگی کرده­‌اند و با بیان این‌ که نوروز جشنی یادآور صلح و دوستی است، اظهار می‌کند: نوروز ماهیتی پویا داشته و هنوز به این روال به حیات خود ادامه می­‌دهد. در واقع همین ماهیت ذاتی نوروز است که رمز حیات آن تا امروز  بوده است.

به گزارش گردشگر آنلاین ایسنا نوشت: برگزاری این آئین در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کردستان، آذربایجان شرقی،گیلان ، گلستان ، خراسان رضوی،کرمان، فارس،اصفهان و تهران که به واسطه‌ی شرایط اقلیمی و قومیتی انتخاب شدند صورت گرفت. طرحی که قرار شد به اعترافِ آئین‌های فراموش شده یا در حال فراموشی بپردازد و از انحرافات دوری کند.

بنابراین از ابتدا این رویدادِ فرهنگی پایه‌گذاری شد تا به میراث ناملموسِ حوزه‌ی نوروز رسیدگی کند و موارد مغفول مانده و کمتر رسیدگی شده را رفع. از میان صحبت‌های مطرح شده توسط متولیان برگزاری “نوروزگاه” می‌شد به این نتیجه رسید که در سال اول یکی از بهترین قدم‌ها برداشته شد و به چشم‌اندازی که برای نخستین سال توقع می‌رفت، رسیده‌اند.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7232

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.