• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5
مدیرکل میراث ‌فرهنگی گیلان خبر داد

برگزاری بیش از ۲۰۰ برنامه در هفته میراث فرهنگی گیلان

  • کد خبر : 20804
  • 20 می 2023 - 9:55
برگزاری بیش از ۲۰۰ برنامه در هفته میراث فرهنگی گیلان
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از برگزاری بیش از ۲۰۰ برنامه فرهنگی در هفته میراث فرهنگی خبر داد و گفت: در این هفته برنامه‌‎های مختلفی از سوی این اداره‌کل به منظور تبیین فرهنگ و میراث گذشته برگزار می‌شود.

به گزارش گردشگرآنلای از گیلان، ولی جهانی در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه هفته میراث فرهنگی از ۲۸ اردیبهشت آغاز و تا سوم خرداد ماه در اکثر شهرستان‌های استان گیلان برگزار می‌شود، افزود: روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی فرصتی برای جلب توجه افکار عمومی نسبت به اهمیت و جایگاه موزه‌ها است، زیرا موزه‌ها به ‌عنوان یکی از مراکز فرهنگی تاثیرگذار در جامعه هستند که باید این مراکز فرهنگی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند و افراد با فرهنگ و تمدن گذشتگان و میراث به جا مانده از آنان آشنا شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان در ادامه با اشاره به شعار ملی این هفته در سال ۱۴۰۲ تحت عنوان «میراث فرهنگی؛ هویت ملی، نشاط اجتماعی» گفت: آماده‌سازی موزه‌ها، پاکسازی بناهای تاریخی و تجلیل از حافظان میراث فرهنگی از جمله برنامه‌هایی است که برای این هفته در نظر گرفته شده است.

وی ضمن تشریح ویژه برنامه‌های هفته بزرگداشت میراث فرهنگی در روز جهانی موزه در استان، گفت: دو اثر تاریخی «تی تی کاروانسرا» و «منظر فرهنگی تاریخی ماسوله» در شهریور ۱۴۰۲ در اجلاس یونسکو در ریاض عربستان ثبت جهانی خواهد شد.

جهانی ادامه داد: درصدد هستیم میدان شهرداری و بافت تاریخی شهر رشت که تلفیق معماری ایرانی و اروپای شرقی است را به زودی به عنوان یک میدان تاریخی کاندید ثبت جهانی کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از راه اندازی «نمایشگاه لمس تاریخ» با همکاری موزه ملی ایران باستان خبر داد و گفت: این نمایشگاه در تابستان امسال برگزار می‌شود و اشیای تاریخی با خط بریل در معرض دید علاقه‌مندان به ویژه نابینایان عزیز قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه سیار موزه‌ها در شهرستان‌های استان گیلان تصریح کرد: به زودی بزرگترین موزه مطالعات باستان شناسی شمال کشور در رودبار افتتاح خواهد شد.

جهانی از در دست چاپ بودن کتاب مجموعه بناهای تاریخی استان گیلان خبر داد و متذکر شد: با همکاری پژوهشگران و تیمی متشکل از کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان ۱۰۰ بنای تاریخی در گیلان تبدیل به فرصت‌های تاریخی شده است که به زودی از این کتاب رونمایی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با اعلام وجود ۲۲۱ بنای ثبتی تاریخی در استان گیلان خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰۰ بنای ثبتی در اختیار دستگاه‌های دولتی استان گیلان است که طبق ماده ۹۸ قانون برنامه ششم توسعه و قانون حمایت از بافت‌های تاریخی، دستگاه‌ها موظف هستند این بناها را یا تبدیل به موزه کنند و یا اینکه به بخش خصوصی انتقال دهند.

برگزاری بیش از ۲۰۰ برنامه در هفته میراث فرهنگی گیلان

برگزاری بیش از ۲۰۰ برنامه در هفته میراث فرهنگی گیلان

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=20804

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.