• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

برگزاری تورهای یک‌روزه در پایگاه‌های میراث‌فرهنگی سیستان و بلوچستان

  • کد خبر : 8130
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
برگزاری تورهای یک‌روزه در پایگاه‌های میراث‌فرهنگی سیستان و بلوچستان
گردشگرآنلاین - معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: «به‌مناسبت هفته میراث‌فرهنگی تورهای یک‌روزه در پایگاه‌های میراث‌فرهنگی سطح استان برگزار شد.»

به‌گزارش گردشگرآنلاین، رضا گنجعلی اظهار کرد: «هم‌زمان با هفته میراث‌فرهنگی تورهای یک‌روزه در پایگاه‌های جهانی میراث‌فرهنگی برگزار شد.»

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با اشاره به اینکه شرکت‌کنندگان در این تورها دانشجویان، پژوهشگران و مسئولان منطقه بودند، افزود: «این تورها با هدف آشنایی شرکت‌کنندگان با اماکن، محوطه‌ها و موزه‌ها و در سه نقطه استان از جمله پایگاه جهانی شهرسوخته، کوه‌خواجه، موزه محلی سراوان و روستای جهانی کلپورگان در شهرستان سراوان برگزار شده است.»

او خاطرنشان کرد: «در پایان این تورها در پایگاه‌های میراث‌فرهنگی روستای کلپورگان بازی محلی اجرا و با اهدای جوایز از نفرات برتر مسابقه تقدیر به‌عمل آمد.»

موزه زنده سفال کلپورگان تنها موزه زنده سفال در جهان است که قدمت آن به ۷ هزار سال پیش بر می‌گردد. آنچه توجه جهانیان را به سفال کلپورگان جلب کرده، ساخت سفال بدون استفاده از چرخ سفالگری است به گونه ای که تمام سفالینه‌ها با روش‌های سنتی ابتدایی و توسط زنان بلوچ انجام می‌شود.

این هنر در طول تاریخ بدون هیچ تغییری در شیوه ساخت و نوع مواد اولیه سینه به سینه به نسل‌های بعد منتقل شده‌است و سفالگران به همان شیوه سنتی قدیمی آثار هنری خلق می‌کنند.

آنچه سفالگری کلپورگان را متمایز کرده ویژگی‌های منحصر به فرد آن است به گونه ای که در ساخت سفال تمام مراحل ظریف سفالگری به وسیله زنان بلوچ و به روش سنتی و دستی انجام می‌گیرد و مردان فقط کارهایی مثل حمل خاک رس از معدن مسکوتان واقع در دو تا سه کیلومتری کارگاه، آماده کردن گل و پختن سفال را انجام می‌دهند.

به گزارش گردشگر آنلاین، طرح‌ها و نقش‌های سفال کلپورگان نیز کاملاً هندسی و تداعی نقش‌های باستانی است، تزیینات روی سفالینه‌ها با نمادهای تجریدی است که از نسلی به نسل دیگر به یادگار مانده و حکایت از راز و رمز و خواهش‌های روحی و درونی هنرمند از محیط اطراف و اعتقادات و باورهای او دارد و اغلب نمادها شبیه به نقوش سفال‌های ماقبل تاریخ و آغاز دوره تاریخی است.

در این سفالینه‌ها لعاب به کار نمی‌رود بلکه برای تزیین و نقاشی از سنگ «تیتوک» استفاده می‌شود، این سنگ در منطقه تپه آچار در کهوران مهرستان یافت می‌شود و رنگ آن معمولاً قهوه ای یا سیاه بوده، این سنگ نوعی سنگ منگنز است و رنگی که از آن به دست می‌آید قهوه‌ای است.

از نکات جالب دربارهٔ این سفال می‌توان به دسته آن‌ها اشاره کرد به طوری که این دسته‌ها بر خلاف سفال‌های امروزی دیرتر از بخش‌های دیگر سفال می‌شکنند.

سفال کلپورگان به شکل کاسه، کوزه، جام، قندان، قدح، پارچ و لیوان، قلک و … ساخته می‌شود و اغلب ظرف‌های ساخته شده آن نیز دارای سرپوش است که گاه خود به عنوان ظرفی مستقل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع: روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8130

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.