• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
3
مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد

برگزاری جشن ثبت جهانی نوغان ایران در ۵ شهر گیلان

  • کد خبر : 20242
  • 03 می 2023 - 13:32
برگزاری جشن ثبت جهانی نوغان ایران در ۵ شهر گیلان
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، از ثبت جهانی صنعت پرورش کرم ابریشم ایران خبر داد و گفت: برگزاری جشن ثبت جهانی ابریشم با گستره جغرافیایی در پنج شهرستان گیلان برگزار می شود.

به گزارش گردشگرآنلاین از گیلان، ولی جهانی در گفت وگو با خبرنگاران، از برگزاری مراسم پاسداشت ثبت جهانی صنعت پرورش کرم ابریشم ایران خبر داد و اظهار کرد: برگزاری جشن ثبت جهانی ابریشم در پنج شهرستان استان گیلان برگزار می شود.

وی با اشاره به برگزاری جشن ثبت جهانی نوغان و عنصر میراث ناملموس نوغانداری و تولید سنتی ابریشم ایران در دی ماه ۱۴۰۱ در شهر رباط مراکش، افزود: اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان در نظر دارد به دلیل اهمیت شناخت و آگاهی افزایی در این باره ویژه برنامه هایی را با محوریت نوغان و ابریشم با توجه به گستره جغرافیایی این عنصر میراث ناملموس برگزار کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه مراسم پاسداشت ثبت جهانی نوغان با محوریت شهرستان های لنگرود، شفت، لاهیجان، فومن و صومعه‌سرا برگزار خواهد شد، عنوان کرد: کنگره نوغان و صنعت نوغانداری در ایران ۲۷ اردیبهشت ماه و همزمان با آغاز هفته میراث فرهنگی در لاهیجان برگزار می شود.

جهانی از برگزاری جشن ثبت جهانی نوغانداری و تولید سنتی ابریشم ایران و مراسم نکوداشت آیین کج واچینی(کژچینی) در لنگرود در ۲۵ خرداد ماه خبر داد و اضافه کرد: نمایشگاه اسناد، نسخ خطی و کارگاه آموزشی مهارت دوخت البسه محلی ابریشمی نیز ۲۶ خرداد ماه در شفت برگزار خواهد شد.

وی به برگزاری کنفرانس مهارت سنتی ابریشم کشی گیلان و نقش آن در توسعه صنایع دستی در صومعه سرا در ۲۷ خرداد ماه اشاره کرد و متذکر شد: منطقه فومنات میزبان نشست علمی – تخصصی بررسی تحولات تاریخی تجارت ابریشم همزمان با ۶ تیر ماه خواهد بود.

نوغان‌داری پروش کرم ابریشم به منظور تولید ابریشم است. گرچه گونه‌های تجاری متعددی از کرم ابریشم موجودند، استفاده از کرم ابریشم و مطالعهٔ آن بیش از همه صورت می‌گیرد. ابریشم نخستین بار در چین در دوران نوسنگی تولید شد.

برگزاری جشن ثبت جهانی نوغان ایران در ۵ شهر گیلان

برگزاری جشن ثبت جهانی نوغان ایران در ۵ شهر گیلان

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=20242

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.