• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

برگزاری ششمین دوره داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی در کرمان

  • کد خبر : 2221
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
برگزاری ششمین دوره داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی در کرمان

گردشگرآنلاین – معاون صنایع‌دستی استان کرمان گفت: ششمین دوره ارزیابی و داوری آثار صنایع‌دستی استان‌های منطقه ۳ کشور شامل کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان از تاریخ ۲۷ تا ۲۹ آذر سال‌جاری به میزبانی کرمان برگزار می‌شود.

به گزارش گردشگرآنلاین از کرمان، کاظم حسین‌زاده از برگزاری مرحله اول داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی در روز پنجشنبه ۴ آذرماه سال‌جاری در کرمان خبر داد و اظهار کرد: این مرحله با حضور داوران استانی اجرا و از بین ۲۰۰ اثر ارسالی ۵۱ اثر برای داوری ملی برگزیده می‌شود.

معاون صنایع‌دستی کرمان به انتشار فراخوان نشان ملی مرغوبیت آثار صنایع‌دستی در ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: برای شرکت در این دوره از هر هنرمند ۲ اثر هنری دریافت شده است.

سوزن دوزی

سوزن دوزی

صنایع دستی هرمزگان

صنایع دستی هرمزگان

وی با بیان اینکه در استان کرمان ۱۰۰ رشته و زیرمجموعه رشته صنایع‌دستی وجود دارد بیان کرد: هنرمندان کرمانی آثار هنری خود را در قالب رشته‌های مصوب صنایع‌دستی این استان تولید و به دبیرخانه نشان ملی مرغوبیت  صنایع دستی ارسال کرده‌اند.

حسین‌زاده اظهار کرد: ۷۰ هزار هنرمند به صورت انفرادی یا کارگاهی در حوزه صنایع‌دستی استان کرمان مشغول به فعالیت هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ششمین دوره داوری نشان ملی صنایع‌دستی استان کرمان با همکاری مشترک کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی این استان برگزار می‌شود.

برای تهیه پته ابتدا عریض را به ابعاد لازم می‌برند سپس باید طرح مورد نظر را روی آن در آورند. معمولا فروشندگان مواد اولیه عریض آماده و طراحی شده در اختیار دارند که به صورت آماده به پته دوزان می‌فروشند.

در مرحله طراحی، ابتدا طرح را روی کاغذ کالک ترسیم می‌کنند سپس خط‌وط طرح را به ط‌ور متناسب با سوزن سوراخ کرده و روی عریض منطبق می‌سازند و روی آن‌ گچ یا خاکهٔ زغال می‌ریزند که به این کار گرته زنی می‌‌گویند. در گرته زنی برای پارچه‌های تیره از خاک گچ و برای پارچه‌های روشن از خاک زغال استفاده می‌شود.

بعد از گرته زنی نقاط مشخص شده را با قلم و مرکب چین روی پارچه مشخص می‌سازند. پس از طراحی نقش باید نوع و رنگ نخ انتخاب شود. برای طرح‌های اصیل‌تر از رنگهای تیره استفاده می‌شود، زیرا معمولا طرح‌های پته نه شلوغ است و نه هندسی بنابراین رنگ‌های روشن نمی‌تواند جاذبه زیادی به آن بدهد و تیره بودن رنگ‌ها ارتباط نقوش را منظم‌تر و زیباتر می‌سازد. البته در سال‌های اخیر  رنگ‌های روشن نیز به پته دوزی راه یافته است.

منبع: فارس 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=2221

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.