• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

برگزاری نمایشگاه رشتی‌دوزی در هشتی وزارتخانه

  • کد خبر : 8685
  • 03 جولای 2022 - 9:13
برگزاری نمایشگاه رشتی‌دوزی در هشتی وزارتخانه
گردشگرآنلاین - یک نمایشگاه موقت از آثار رشتی‌دوزی در محل هشتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شروع به کار کرد.

به گزارش گردشگرآنلاین، در نمایشگاه رشتی‌دوزی آثاری از شیما شهدادی، هنرمند گیلانی، به نمایش درآمده و تا روز چهارشنبه ـ ۱۵ تیر ماه جاری ـ ادامه دارد.

شهدادی هنرمند صنایع‌دستی درباره‌ی این نمایشگاه چنین گفت: «حدود ۱۱ سال در این رشته فعالیت دارم و در نمایشگاه‌های استانی و نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی و گردشگری شرکت کرده‌ام.»

او اضافه کرد: «هدفم از برگزاری نمایشگاه، معرفی این هنر فاخر استان گیلان است.»

این هنرمند گیلانی خاطرنشان کرد: «هنر رشتی‌دوزی در حوزه کارآفرینی در جایگاه ویژه و منحصربه‌فردی قرار دارد و امیدوارم با آموزش و حمایت‌های بیشتر، راه خود را برای صادرات به خارج از کشور نیز باز کند.»

علاقه‌مندان به هنر رشتی‌دوزی می‌توانند در طول ایام این هفته، از ساعت ۸ الی ۱۳، برای بازدید از این نمایشگاه به ساختمان مرکزی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، واقع در خیابان آزادی، تقاطع بزرگراه یادگار امام، مراجعه کنند.

به گزارش گردشگر آنلاین، رشتی دوزی یکی از رودوزی‌های سنتی ایران و از صنایع دستی شهر رشت، استان گیلان است که در فهرست آثار ملی ایران – میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) به ثبت رسیده‌است. در دهه ۸۰ شمسی یونسکو نام این رشته را که قبلاً قلابدوزی رشتی بوده به نام دیرین و بومی رشتی‌دوزی تغییر داده‌است.

رشتی دوزی نوعی از رودوزی‌های سنتی ایرانی است که طی آن زمینه پارچه به وسیله نخ‌های ابریشمین رنگین به گونه‌ای بسیار زیبا و چشم‌نواز تزئین می‌شود. مرکز عمده رشتی دوزی شهر رشت است که به سبب شهرتی که در رشت داشته رشتی دوزی نامیده می‌شود. رشتی دوزی به سه روش ساده، برجسته و معرق دوخته می‌شود کاربرد این هنر از دیر باز تاکنون شامل پرده، فرش، پوشش زین، سجاده، روکش مقابر بزرگان، کلاه، لباس، رومیزی و روتختی است.

رشتی دوزی در حال حاضر برای تزئین سجاده، جا قرآنی، لبه پرده، زیرلیوانی، رویه میز، رویه کوسن، رویه دمپایی زنانه، کفش زنانه، بقچه سوزنی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.[۹]هم اکنون حدود۲۱۲ هنرمند رشتی دوز در سطح استان گیلان فعالیت می‌کنند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8685

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.