• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

برگزاری ورکشاپ زرتشتی‌دوزی در تفت

  • کد خبر : 10091
  • 14 آگوست 2022 - 12:44
برگزاری ورکشاپ زرتشتی‌دوزی در تفت
گردشگرآنلاین - سرپرست معاونت صنایع‌دستی استان یزد از برگزاری ورکشاپ زرتشتی‌دوزی در شهرستان تفت خبر داد.

به‌گزارش گردشگرآنلاین، عبدالمجید عربی گفت: «ورکشاپ زرتشتی‌دوزی یا سوزن‌دوزی اصیل زنان زرتشتی یزد با حضور ۱۵ نفر از علاقه‌مندان برگزار شد.»

سرپرست معاونت صنایع‌دستی استان یزد افزود: «در این ورکشاپ آموزشی که در مجموع به مدت چهار ساعت برگزار شد، هنرجویان با انواع طرح‌ها و نقش‌های این صنعت دستی که پیشینه آن به‌پیش از اسلام بازمی‌گردد، آشنا شدند.»

عربی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این ورکشاپ آموزش، ترویج و توسعه رودوزی‌های سنتی بوده، ادامه داد: «زرتشتی‌دوزی نوعی دوخت با نخ‌های رنگی بسیار ظریف ابریشمی بر روی پارچه‌های ریزبافت است که رنگ‌های مورداستفاده در این هنر دستی، روشن و زنده مانند سرخ، سفید و سبز است.»

به گفته او نقش‌های متنوعی در سوزن‌دوزی زرتشتی به کار می‌رود، نقوش گیاهی مانند درخت زندگی، درخت سرو، سرو خمیده، گل میخک، نقوش حیوانی نظیر طاووس، خروس، مرغ، هدهد و ماهی یا نقوش هندسی مانند مربع و دایره ازجمله نقش‌های آن است، این نقش‌ها بسیار ریز بر روی پارچه دوخته می‌شود، طوری که کوک‌های آن به‌سختی قابل‌مشاهده است.

این ورکشاپ آموزشی دریکی از اقامتگاه‌های بوم گردی شهرستان تفت برگزار شد و در پایان به شرکت‌کنندگان گواهی پایان دوره صنایع‌دستی در رشته زرتشتی­ دوزی اعطا شد.

زرتشتی‌دوزی دربرگیرنده نگاره‌ها و نمادهای ویژه‌ای است که هر یک درون‌مایه‌ی ویژه‌ای در باورهای زرتشتیان و ایرانیان دارد که البته پته‌دوزی کرمان بسیار شبیه به این هنر دوخت است.

زرتشتی‌دوزی با نخ‌های رنگی بسیار ظریف ابریشمی روی پارچه‌های ریزبافت نقش می‌شده است که از ظریف‌ترین انواع سوزن‌دوزی است. اغلب دوخت‌های آن به‌اندازه‌ای ظریف و کوچک هستند که فقط با ذره‌بین می‌توان آن‌ها را از هم تفکیک کرد که این از ویژگی‌های بارز این هنر محسوب می‌شود. در این روش دوخت دوزندگان برای بستر کار از پارچه‌های ریز بافت استفاده می‌کنند و نقوش متنوعی برای سوزن‌دوزی به کار می‌برند. اکنون این هنر نزد زرتشتیان یزد و تهران تا حدودی رواج دارد. پوشاک آنان از پارچه‌هایی به رنگ‌های گوناگون تشکیل شده است. رنگ‌های مورد استفاده در گبردوزی، رنگ‌های روشن و زنده مانند سرخ، سفید و سبز بوده است.

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10091

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.