• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

بلاتکلیفی ثبت مسجد جامع نیشابور در فهرست آثار جهانی

  • کد خبر : 21869
  • 24 می 2023 - 11:51
بلاتکلیفی ثبت مسجد جامع نیشابور در فهرست آثار جهانی
گردشگرآنلاین - رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی نیشابور گفت: تخریبی که برای اضافه کردن مصلا بدون هماهنگی در مسجد جامع نیشابور صورت گرفت، ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار جهانی را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش گردشگرآنلاین از خراسان رضوی، کمال خانی  در نشست خبری خاطرنشان کرد: مسجد جامع تاریخی نیشابور نیازمند توجه جدی مسئولان و مرمت اضطراری است.

وی افزود: تخریبی که برای اضافه کردن مصلا بدون هماهنگی در مسجد جامع نیشابور صورت گرفت، ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار جهانی را با مشکل مواجه کرده و از سویی سنگ‌فرش صحن و وجود قنات در زیر این مسجد تاریخی باعث نفوذ رطوبت به دیواره‌ها شده است.

خانی با تأکید بر اینکه مسجد جامع نیشابور نیازمند مرمت اضطراری است، افزود: نشستی با هیات امنای مسجد جامع برای مرمت اضطراری این بنا برگزار شده و در این رابطه اعتبار مشارکتی از اداره کل میراث فرهنگی و اوقاف درخواست شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور اظهار کرد: در مرحله نخست مرمت احداث یک کانال دفع رطوبت در اولویت قرار دارد زیرا امروز به این نتیجه رسیده‌اند سنگ‌فرش صحن مسجد جامع نیشابور اشتباه بوده چون رطوبت را به دیواره‌ها منتقل می‌کند و وجود قناتی که از زیر مسجد عبور می‌کند باعث ایجاد رطوبت و آسیب به این بنا می‌شود.

وی افزود: برای تعویض کف‌پوش صحن مسجد جامع ۵ میلیارد تومان و برای بازسازی و مرمت کامل صحن و ایوان جنوبی مسجد بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

خانی عنوان کرد: آزادسازی حریم مسجد جامع نیشابور از دیگر برنامه‌های اداره میراث فرهنگی است تا مغازه‌های واقع در ورودی که به این مسجد در سال‌های گذشته الحاق شده تملک شود.

وی با اشاره به اینکه قدمت مسجد جامع نیشابور مربوط به دوره تیموری است، گفت: تخریبی که در بخشی از مسجد جامع برای اضافه کردن مصلا به آن صورت گرفت بدون تأیید میراث فرهنگی انجام شد و ثبت این اثر را در فهرست آثار جهانی با مشکل مواجه کرده و این کار بدون کارشناسی انجام شده است.

شهردار تخلف کرد، دادستان گفت مشکلاتتان را خودتان حل کنید

خانی با اشاره به بازگشایی معبر سواره‌رو باغ امین ‌اسلامی نیشابور بیان کرد: پس از ایجاد خیابان درون باغ تاریخی امین ‌اسلامی و شکایت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از شهردار نیشابور در مرحله نخست شهردار تبرئه شد و پیش از شروع دوباره عملیات عمرانی شهرداری از میراث فرهنگی درخواست معرفی پیمانکار و مشاور نمود که با پیگیری‌های انجام شده، توسط میراث فرهنگی معرفی شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی نیشابور ادامه داد: ۲۶ اسفندماه سال گذشته شهرداری درخواست کرد نوع کف‌پوش‌های مورد تأیید میراث فرهنگی برای اطراف عمارت امین‌اسلامی مشخص شود اما در سوم فروردین سال جاری شهرداری بدون هماهنگی و تأیید میراث فرهنگی اقدام به خاک‌برداری در اطراف عمارت کرد.

وی افزود: با وجود درخواست از شهرداری برای توقف عملیات عمرانی، متأسفانه امتناع کردند و کار را تعطیل نکردند که در این رابطه با فرماندار شهرستان تماس گرفته شد و ایشان قول پیگیری دادند از سویی تماسی هم با دادستان شهرستان داشتم که اعلام شد فعلاً مشکلات‌تان را باید خودتان‌ حل کنید و اگر حل نشد بعداً ما رسیدگی می‌کنیم.

خانی ادامه داد: هر چند در جلسه انجمن‌ میراث فرهنگی قرار شد عملیات شهرداری متوقف شود و نظر اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی بر استفاده از سنگ‌ و قلوه برای کف پوش بود اما مورد قبول شهرداری قرار نگرفت و همین‌ موضوع باعث شد عده‌ای از حامیان میراث فرهنگی از شهرداری این شهر به دیوان عدالت اداری شکایت کنند که دیوان عدالت اداری هم رأی به توقف عملیات داده است.

شهرک فیروزه عرصه تاریخی مربوط به عصر مفرغ

به گزارش گردشگر آنلاین، خانی با اشاره به اینکه شهرک فیروزه یک‌ محوطه تاریخی مربوط به عصر مفرغ است، بیان کرد: در سال ۱۳۸۷ طی ساخت‌ و سازهایی که برای احداث مجتمع‌های مسکونی فولاد خراسان در آنجا انجام می‌شد آثار و شواهدی در زیر لایه‌های رسوبی کشف شد.

وی در همین خصوص اظهار کرد: پس از گمانه‌زنی و کاوش‌های باستانی انجام شده محوطه شهرک فیروزه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و از آن زمان هرگونه ساخت‌ و ساز در آن محدوده ممنوع اعلام شد، اما شهرداری نیشابور بدون استعلام از اداره میراث فرهنگی در مواردی اقدام به صدور مجوز کرده بود.

وی ادامه داد: برای شرکت تعاونی ایران‌خودرو هم‌ نامه درخواستی داده شد و به دلیل پیگیری‌هایی که از سوی فرمانداری و دادستانی صورت گرفت، شهرداری پروانه احداث شرکت تعاونی ایران‌خودرو را صادر کرد و ما هم بر اساس وظیفه ذاتی اداره میراث فرهنگی، شکایت کردیم با این حال و با وجود ممنوعیت‌ها، عملیات احداث این ساختمان در حال انجام است.

خانی با اشاره به اینکه محدوده عرصه تاریخی شهرک فیروزه حدود ۲۰ هکتار است و احتمال می‌دهیم که محوطه اصلی در بالادست باشد و اشیاء کشف شده به وسیله سیلاب به این قسمت منتقل شده است، گفت: چندین مرتبه برای ساخت‌وسازهایی که در منطقه بالادست مانند دانشگاه‌های نیشابور، علوم پزشکی و پیام نور انجام شده هشدار داده‌ایم و گفته‌ایم هر آن امکان دارد دوباره در حین خاک‌برداری‌ها با آثار تاریخی مواجه شویم.

کمبود نیرو و تجهیزات برای حفاظت از ۴۶۰۰ هکتار عرصه تاریخی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور گفت: طی چند سال گذشته با توجه به شیوع کرونا اعتبارات حوزه میراث فرهنگی هم کاهش داشت، اما امسال با پیگیری‌های انجام شده مصوبه ۷.۵ میلیارد تومان اعتبار برای آرامگاه‌های خیام، عطار و سایت تاریخی شادیاخ گرفته شد.

وی افزود: مجوز ادامه کاوش‌ها در سایت تاریخی شادیاخ گرفته شده و حفاظت و پوشش این سایت موزه هم در دستور کار قرار دارد.

خانی با اشاره به اینکه ۴۶۰۰ هکتار از شهرستان نیشابور جزء عرصه و حریم تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است و ۲۱ روستای نیشابور روی این عرصه قرار دارد، عنوان کرد: حدود ۳۰۰ هکتار از شهر نیشابور مربوط به دوره تیموری است و برای نظارت و حفاظت از این عرصه و حریم تاریخی از لحاظ تعداد نیرو و تجهیزات با کمبود مواجه هستیم‌.

این مقام مسئول درباره تغییرات ساختاری در مدیریت مجموعه‌های خیام و عطار گفت: پیشنهاد ما این است که مجموعه خیام و عطار به صورت هیات امنایی اداره شود تا درآمدزایی آن تسهیل و در همان‌جا هزینه شود.

بلاتکلیفی ثبت مسجد جامع نیشابور در فهرست آثار جهانی

بلاتکلیفی ثبت مسجد جامع نیشابور در فهرست آثار جهانی

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=21869

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.