• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
2

بناهای تاریخی استان کرمان به احترام زمین خاموش می‌شوند

  • کد خبر : 7188
  • ۰۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴
بناهای تاریخی استان کرمان به احترام زمین خاموش می‌شوند

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: بناهای تاریخی استان کرمان با خاموش کردن چراغ‌ها و وسایل برقی غیرضروری از ساعت ۲۰:۳۰ الی ۲۱:۳۰ روز ششم فروردین ماه ۱۴۰۱ به رویداد بین المللی “ساعت زمین” می‌پیوندند.

به گزارش سرویس خبری گردشگرآنلاین، فریدون فعالی اظهار کرد: حرکت جهانی ساعت زمین اقدامی نمادین برای احترام گذاشتن به زمین و اهمیت استفاده صحیح از انرژی برق و گرمایش زمین است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با بیان اینکه بناهای تاریخی این استان نیز به احترام زمین به این رویداد زیست محیطی می‌پیوندند افزود: چراغ همه اماکن تاریخی، موزه‌ای، اداری، عملیاتی و انبارهای این اداره‌کل از ساعت ۲۰:۳۰ الی ۲۱:۳۰ (امشب) ششم فروردین ماه ۱۴۰۱ به مدت یکساعت خاموش می‌شود.
فعالی خاطرنشان کرد: صرفا باغ شاهزاده ماهان به سبب حضور گسترده گردشگران و مسافران نوروزی از مشارکت در این رویداد بین‌المللی مستثنی شده است.

روز «ساعت زمین» رویدادی است که از یک ایده ساده و نخستین بار توسط روزنامه «سیدنی مورنینگ هرالد» در سال ۲۰۰۷ مطرح شد در زمان مطرح شدن این موضوع ۲.۲ میلیون نفر از ساکنان سیدنی اقدام به خاموش کردن چراغ‌های غیرضروری کردند و به دنبال این اقدام سیدنی، بسیاری از شهرهای دیگر جهان این رویداد را به تصویب رساندند که اکنون به بزرگترین کمپین محیط زیستی جهان تبدیل شده است.

این رویداد همه ساله در آخرین شنبه ماه مارچ میلادی از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ به وقت محلی برگزار می‌شود، در این روز با خاموش کردن نورپردازی المان‌ها و نمادهای شهرهای بزرگ مانند خانه اپرای سیدنی یا برج ایفل به مدت یک ساعت سعی شده است تا این پرسش در ذهن مردم شکل بگیرد که علت این خاموشی چیست و برای یافتن پاسخ جست‌وجو کنند و نسبت به بحران‌هایی که متوجه کره زمین است آگاه شوند.

همچنین صندوق جهانی طبیعت به‌منظور آگاهی‌بخشی نسبت به بحران تغییرات اقلیم و گرمایش جهانی اقدام نمادین ساعت زمین را طراحی و اجرا کرده است و اکنون در بیش از هزار شهر دنیا در این روز نورپردازی المان‌های شهری به مدت یک ساعت خاموش می‌شود و برنامه‌هایی از سوی رادیو و تلویزیون در این زمینه پخش می‌شود.

در حال حاضر صندوق جهانی طبیعت (WWF) به عنوان بزرگترین سازمان غیردولتی زیست محیطی جهان مجری اصلی این برنامه بوده و امکانات خود در سراسر جهان را در اختیار این طرح گذاشته است، هر چند که این طرح غیرانتفاعی زیست محیطی در انحصار هیچ گروهی نیست و هر شخص و سازمانی می‌تواند در این برنامه مشارکت داشته باشد.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7188

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.