• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
0

بهسازی جاده دسترسی به تنگه شیرز

  • کد خبر : 9091
  • 16 جولای 2022 - 13:35
بهسازی جاده دسترسی به تنگه شیرز
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از بهسازی جاده دسترسی به تنگه شیرز در شهرستان کوهدشت خبر داد.

به‌گزارش گردشگرآنلاین، سیدامین قاسمی ضمن بیان خبر فوق، اظهار کرد: «بهسازی مسیر دسترسی گردشگران به تنگه شیرز زیبا و رفع خطر نقاط حادثه‌خیز توسط این اداره‌کل در حال انجام است.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان عنوان کرد: «‌ژئو پارک شیرز به عنوان ظرفیتی بی‌بدیل و خدادادی نقش مهمی در رونق اقتصاد گردشگری در استان لرستان دارد.»

او در پایان خاطرنشان کرد: «تنگه شگفت انگیز و زیبای شیرِز در ۲۶ آذرماه ۱۳۹۳ در فهرست میراث طبیعی ایران، به شماره‌ ۲۱۵ و با نام «ژئوسایت ملی» ثبت شده است.»

تنگه شیرز در شهرستان کوهدشت و منطقه زردلان واقع است و به عنوان ژئو سایت ملی به ثبت رسیده‌است. این منطقه سرسبز در ۵۵ کیلومتری شهر کوهدشت و در نقطه تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان در کنار رود سیمره واقع شده‌است.

دره شیرز در بخش زردلان و در منطقه‌ای به نام اولادقباد قرار دارد و از روستای گدارگه تا کناره رود سیمره کشیده شده‌است. تنگه دره شیزر ۵ کیلومتر طول دارد و در میان آن رودخانه‌ای در جریان است که در دهانه ورودی شیرز به رودخانه سیمره می‌پیوندد.

این مکان با دیواره‌هایی با ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر محصور شده به طوریکه شیب این دیواره‌ها با ارتفاعی کمتر از ده متر در نزدیکی روستای گُدارگَه آغاز می‌شود و در پرتگاه هفت رَک و انتهای دره به اوج خود می‌رسد. چشمه‌های کوچک و بزرگ و یک آبشار به نام شیرز نیز در این تنگه جای گرفته‌است.

در این تنگه محوطه‌هایی باستانی وجود دارد که شامل آثاری از زندگی غارنشینی بوده و این جاذبه طبیعی به ثبت ملی رسیده‌است. همچنین در میان دره شیرز ستونی وجود دارد که به دست طبیعت و در طی میلیون‌ها سال به دست باد و زلزله پدید آمده و ارتفاع این ستون از کف صخره تا راس ۸۰ متر و قطر آن ۱۰ متر است و به مناره سنگی شهرت دارد.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9091

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.