• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

به مناسبت بارش شهابی کاپا دجاجه‌ انجام می‌شود

  • کد خبر : 10130
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱
به مناسبت بارش شهابی کاپا دجاجه‌ انجام می‌شود
گردشگرآنلاین - معاون گردشگری آذربایجان‌ شرقی از برگزاری رالی تور گردشگری سافاری در مراغه به مناسبت بارش شهابی کاپا دجاجه‌ خبر داد.

به‌گزارش گردشگرآنلاین، علیرضا بایرام زاده ضمن اعلام این خبر گفت: «با توجه به اوج بارش شهابی کاپا دجاجه‌ طی روز پنجشنبه ۲۷ مردادماه کلوپ ملی سافاری کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی آذربایجان شرقی اقدام به برگزاری رالی تور گردشگری سافاری در شهر مراغه کرده است.»

معاون گردشگری آذربایجان‌ شرقی ادامه داد: «این رالی تور گردشگری با هدف اعتلای فرهنگ حفظ محیط‌زیست و گردشگری پایدار، پیوند سافاری با نجوم و ژئوتوریسم برگزار خواهد شد که در برگزاری این رالی و تماشای بارش شهابی، بازدید از سایت فسیلی، موزه فسیل و رصدخانه مراغه با حضور کارشناس نجوم و متخصصان حوزه فسیل‌شناسی نیز انجام خواهد شد.»

بایرام زاده اظهار کرد: «علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام در این رالی تور گردشگری که طی روزهای ۲۷ و ۲۸ مردادماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد، تا روز ۲۵ مردادماه با شماره ۰۹۱۴۵۰۲۳۰۳۳ آقای کریمی راد دبیر کلوپ، تماس حاصل کنند.»

بارش شهابی یک پیش‌آمد آسمانی در آسمان شب است که در هنگام عبور سیارهٔ زمین در پیمودن مسیر مدار خود از میان توده‌ای از ذرات در فضا که شهاب‌واره خوانده می‌شوند رخ می‌دهد. در جریان حادث شدن این رویداد تعداد زیادی شهاب‌واره در جو زمین می‌سوزند. هر بارش شهابی در ناحیهٔ مشخصی از آسمان اتفاق می‌افتد و به این محل کانون بارش گفته می‌شود. جهت حرکت شهاب‌ها متفاوت است ولی امتداد مسیر آن‌ها به کانون بارش آن رویداد منتهی می‌شود. به دلیل دورنمای سه بُعدی، چنین به نظر می‌رسد که تمام شهاب‌هایی که از یک راستا می‌آیند، از یک نقطه گسیل می‌شوند.

از جملهٔ این بارش‌های شهابی، می‌توان از برساوشی‌ها در ماه اوت و جوزائی‌ها در دسامبر نام برد. این نام‌گذاری بر اساس نام برساوش صورت گرفته که آسمان زمین در آن وقت سال در حوالی آن صورت فلکی این رویداد را در بخشی از زمین نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد نقطهٔ گسیل در آن‌جا قرار دارد. به‌طور میانگین، در هر ساعت می‌توان چند شهاب پراکنده را دید. در یک بارش شهابی شدید، حتی تا چند ده شهاب در دقیقه قابل رؤیت است؛ هر چند که نرخ عادی، چند ده شهاب در ساعت است.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10130

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.