• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

بوشهر غنی‌‎ترین گنجینه اسناد ایرانشناسی جنوب کشور را دارد

  • کد خبر : 16864
  • 24 دسامبر 2022 - 11:09
بوشهر غنی‌‎ترین گنجینه اسناد ایرانشناسی جنوب کشور را دارد
گردشگرآنلاین - مدیر بنیاد ایرانشناسی شعبه بوشهر گفت: بیش از ۴ هزار سند تاریخی در این شعبه نگهداری می‌شود که یکی از غنی‌ترین گنجینه‌های کشور در جنوب محسوب می‌شود و در این چارچوب چندین کنگره بوشهرشناسی نیز برگزار شده است.

به گزارش گردشگرآنلاین از بوشهر، عبدالکریم مشایخی اظهار داشت: در بنیاد ایرانشناسی شعبه بوشهر ۷۴ کتاب در زمینه فرهنگ، تاریخ، فولکلور و آداب و رسوم مردم این استان در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری و تاریخی چاپ شده که رتبه نخست را در میان شعبه‌های بنیاد دارد.

وی همچنین از تدوین و تالیف ۴۲ کتاب در زمینه خلیج فارس شناسی خبر داد و از جمله این کتاب‌ها به «نامی برای همیشه» اشاره کرد که مختص جوانان بوده و توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ شده است. کتاب دیگر به نام «خلیج فارس و بوشهر» و چند کتاب دیگر نیز راجع به اسناد خلیج فارس منتشر شده است.

مشایخی در عین حال به نگهداری حدود ۵۰ هزار جلد کتاب عمدتا اهدایی از سوی مشاهیر، مفاخر و نویسندگان استان بوشهر در بنیاد ایرانشناسی شعبه بوشهر اشاره کرد و افزود: سید احمد حمیدی استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز یک ماه پیش کتابخانه خود را به بنیاد اهدا کرد.

وی گفت: احمد مدرسی‌زاده از استانداران اسبق هم تاکنون هزار و ۸۰۰ جلد کتاب به بنیاد اهدا کرده که این رقم تا ۵ هزار جلد نیز برآورد می‌شود.

به گفته مشایخی، بنیاد ایرانشناسی کنونی بوشهر در یک ساختمان قدیمی در بافت تاریخی این شهر با قدمت ۱۰۳ سال مستقر است که یکی از زیباترین بناهای تاریخی ایران محسوب می‌شود.

مدیر بنیاد ایرانشناسی شعبه بوشهر همچنین از راه‌اندازی مرکز اسنادی اعم از گنجینه اسناد ایرانشناسی اهدایی اشخاص، خانواده‌های قدیمی و خوانین بوشهر به این بنیاد خبر داد که اسکن شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

وی به جمع‌آوری تصاویری از بناهای تاریخی، رجل تاریخی، شخصیت‌ها و مشاهیر بوشهر اشاره کرد و افزود: آرشیو عکس بنیاد با ۶ هزار سند مورد استفاده خیلی از کسانی است که در زمینه‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی پژوهش می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به کمبود فضا در ساختمان کنونی بنیاد و شرایط سخت نگهداری برخی کتب اهدایی به آن گفت: به همت استانداری بوشهر دو هزار متر زمین برای احداث ساختمان جدید بنیاد گرفته شده است. شعبه بوشهر بنیاد سعی کرده علاوه حمایت‌های بنیاد در تهران که همیشگی و دائمی بوده از حمایت‌های استانداری، فرمانداری، شهرداری، میراث فرهنگی و ارشاد هم بهره‌مند شود.

بوشهر غنی‌‎ترین گنجینه اسناد ایرانشناسی جنوب کشور را دارد

بوشهر غنی‌‎ترین گنجینه اسناد ایرانشناسی جنوب کشور را دارد

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16864

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.