• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
مدیر میراث فرهنگی تویسرکان:

بیش از ۹۰ اثر فرهنگی و تاریخی تویسرکان تاکنون ثبت ملی شده است

  • کد خبر : 3410
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۲۸
بیش از ۹۰ اثر فرهنگی و تاریخی تویسرکان تاکنون ثبت ملی شده است

گردشگرآنلاین – مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تویسرکان گفت: تویسرکان دارای ۲۲۰ اثر فرهنگی و تاریخی است که تاکنون ۹۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

به گزارش گردشگرآنلاین، اسحاق ترکاشوندمطرح کرد: در حوزه ثبت ملی در چند فیلد این آثار تویسرکان ثبت ملی می‌شوند که ثبت بناها و آثار غیرمنقول مانند تپه‌های تاریخی، خانه‌های فاقد ارزش، حمام‌ها و غیره است.

وی ادامه داد: گزارش‌ها و مستندات لازم به طور کامل تهیه و در اختیار ارزیابان یونسکو قرار گرفته و به زودی این کاروانسرا به ثبت جهانی خواهد رسید، کاروانسرای شاه عباسی فرسفج یکی از ۹۹۹ کاروانسرا در مسیر مشهد تا عتبات عالیات است که در دوران صفوی بنا شده است.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تویسرکان خاطرنشان کرد: تعداد ۱۵ پرونده در حال حاضر موجود است که در جلسه شورای ملی ثبت مطرح و این آثار به عنوان آثار غیرمنقول ثبت خواهد شد.

ترکاشوند با بیان اینکه آثار طبیعی مانند درخت چنار مسجد باغوار، کمربسته سرکان، روستای قلعه نوروز و آبشار اللو به ثبت میراث طبیعی رسیده است، عنوان کرد: در بخش میراث ناملموس که شامل فرهنگ‌ها، آداب و رسوم‌ها و مهارت‌های پخت غذاهای منحصر به فرد هر منطقه است، تعداد ۱۱ اثر از این شهرستان در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است.

وی بیان کرد: هم اکنون نیز تعداد دو پرونده دیگر در حال بررسی است که شامل مهارت گرده مغزی، آش سماق، ترشی گردو، حلوا گردو، کوکوی گردو، تهیه گل زرد، مراسم گردوتکانی و قنبر خوانی است.

به گزارش گردشگر آنلاین، مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تویسرکان در پایان، با بیان اینکه دو مهارت در حوزه صنایع دستی که شامل مهارت منبت چوب و مهارت بافت فرش به ثبت رسیده است، اظهار کرد: اداره میراث فرهنگی از تمام پیشنهادها، ایده‌ها و خلاقیت‌ها استقبال می‌کند و اگر افرادی از غذای خاص، بازی خاص بازی خاص و شیرینی خاص با خبر بوده و یا در این زمینه مهارت دارند به اداره میراث فرهنگی مراجعه تا اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

منبع: مهر 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=3410

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.