• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7
معاون اداره میراث فرهنگی کاشان:

تاریخ نساجی کاشان به دوران‌ پیش از میلاد می‌رسد

  • کد خبر : 18607
  • 27 فوریه 2023 - 10:50
تاریخ نساجی کاشان به دوران‌ پیش از میلاد می‌رسد
گردشگرآنلاین - معاون اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان گفت: تاریخ نساجی و بافت منسوجات در این شهرستان به دوران پیش از میلاد بر می‌گردد و این پیشینه غنی باعث شده امروزه در هر شاخه‌ای در کاشان نساجی سنتی داشته باشیم.

به گزارش گردشگرآنلاین از اصفهان، عباس تراب‌زاده اظهار کرد: وجود بافته‌های متنوع نساجی در کاشان باعث شد که این شهر به‌عنوان‌ شهر ملی نساجی معرفی شود و با توجه به ظرفیت‌های این شهرستان و غنای تاریخ و تمدن منطقه کاشان، فرصتی است تا نامزد شهر جهانی نساجی سنتی در یونسکو شود.

وی افزود: مهارت بافت فرش کاشان در فهرست میراث معنوی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است و هنر صنعت مخملبافی، شعربافی، مهارت بافت فرش، قالی‌بافی، زیلوبافی، گیوه‌بافی، رنگرزی سنتی، مهارت بافت فرش جوشقان از  دیگر آثار ثبت شده در فهرست میراث ناملموس کشور مرتبط با نساجی سنتی هستند.

معاون اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان، تصریح کرد: رنگرزی سنتی، یکی از قدیمی‌ترین مشاغل ایران است که قدمت آن به دوران قبل از اسلام نیز می‌رسد که در کارگاه‌های رنگرزی سنتی عموماً از پاتیل‌های بزرگ برای رنگ کردن کالای نساجی با استفاده از مواد رنگزای گیاهی و طبیعی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به دیدار ارزیاب‌های جهانی صنایع‌دستی یونسکو از کارگاه رنگرزی سنتی گلکار، گفت: چند نسل از خانواده گلکار در شغل رنگرزی سنتی فعال بوده‌اند و مراحل دسته‌بندی و شستشو رنگ‌ها، رنگ کردن با محلول طبیعی و خشک‌کردن را با مهارت خاصی انجام می‌دهند.

تراب زاده افزود: زیلوبافی یکی از هنرهای قدیم کاشان است و نقشه‌های زیلوی کاشان‌ مانند نقشه‌های فرش نسبت به دیگر شهرها متفاوت است که در کارگاه زیلوبافی فدوی برای احیا و بافت مجدد این‌ نقشه‌ها تلاش می‌شود.

معاون اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان، اظهار کرد: ارزیاب‌های جهانی صنایع دستی یونسکو از کارگاه سنتی رنگرزی گلکار و کارگاه زیلوبافی فدوی، دیدن کرده و نحوه فعالیت آنها، تعداد افراد مشغول به کار، جایگاه و اهمیت این مهارت‌ها در نساجی سنتی تحقیق می‌کنند.

به گزارش گردشگرآنلاین، گروه ارزیاب‌های جهانی صنایع دستی یونسکو در راستای بررسی شاخص‌های صنعت نساجی کاشان برای معرفی و انتخاب شهر جهانی نساجی سنتی به مدت دو روز از مجموعه‌ها و کارگاه‌های سنتی این شهر بازدید می‌کنند که دیدار از مرکز هنرهای سنتی و صنایع‌دستی کاشان،کارگاه رنگرزی سنتی، کارگاه‌های زیلوبافی و زری‌بافی، پارک علم و فن‌آوری، بازار و کاروانسرای امین‌الدوله، فروشگاه‌های صنایع‌دستی، کارگاه شعربافی و خانه نساجی و افتتاح دبیرخانه شهر ملی در موزه تخصصی نساجی سنتی کاشان از برنامه‌های سفر دو روزه ارزیاب‌های جهانی صنایع‌دستی یونسکو خواهد بود.

تاریخ نساجی کاشان به دوران‌ پیش از میلاد می‌رسد

تاریخ نساجی‌ کاشان به دوران‌ پیش از میلاد می‌رسد

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=18607

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.