• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
5

تحصیلکرده‌ترین کشورهای جهان

  • کد خبر : 18536
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۱۶
تحصیلکرده‌ترین کشورهای جهان
گردشگرآنلاین - تحصیلکرده‌ترین کشورهای جهان شامل کانادا، ژاپن، لوکزامبورگ، کره جنوبی، آمریکا، استرالیا، ایرلند و فنلاند می‌شود.

به گزارش گردشگرآنلاین، یکی از نشانه‌های کشورهای توسعه‌یافته این است که مردم آن تحصیل‌کرده باشند. در واقع داشتن تحصیلات دانشگاهی، برای مردم جهان یک امتیاز تلقی می‌شود و بعضی از کشورها، بیشترین تعداد افراد تحصیل‌کرده را به خود اختصاص می‌دهند. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، یک چارچوب متعارف با نام طبقه‌بندی استاندارد بین‌المللی آموزش (ISCED) را به عنوان معیاری برای مقایسه آمار آموزش در کشورهای جهان مشخص کرده است. این سازمان، کشورهایی که پس از گذراندن دوران دبیرستان، بالاترین درصد تحصیلات عالی را دریافت می‌کنند، به عنوان درس‌خوان‌ترین کشورها در نظر می‌گیرد. در ادامه شما را با تحصیلکرده‌ترین کشورهای جهان آشنا می‌کنیم:

کانادا
در کشور کانادا تعداد افرادی که پس از دوران متوسطه، موفق به دریافت تحصیلات دانشگاهی شدند از ۵۶ درصد در سال ۲۰۱۸ به حدود ۶۰ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. آموزش اولیه در این کشور، اجباری و رایگان است، اما الزامی برای آموزش عالی وجود ندارد. سیاست مؤثر دولت برای افزایش تعداد افراد تحصیلکرده، ارائه کمک‌های مالی و وام دانشجویی است که آن‌ها را تشویق به ادامه تحصیل می‌کند. دانشگاه‌های تورنتو و دانشگاه مک گیل، در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS سال ۲۰۲۲، جایگاه‌های ۲۶ و ۲۷ را از آن خود کرده‌اند. همچنین نخستین کشور تحصیلکرده جهان، دارای مدارس حرفه‌ای عالی است و دانش‌آموزان می‌توانند پس از پایان دوران دبیرستان، مهارت‌های مورد نیاز خود را در آن‌ها بیاموزند.

ژاپن
از سال ۱۸۶۸، ژاپن از سیستم آموزشی سه سطحی ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی پیروی کرد. اکثر دانش‌آموزان این کشور تمایل دارند به دانشگاه بروند. بنابراین آن‌ها زمان زیادی را صرف مطالعه برای پذیرفته شدن در امتحانات ورودی می‌کنند، زیرا تصمیم‌گیری برای قبولی دانش آموزان به میزان موفقیت آن‌ها بستگی دارد. اغلب پسران ژاپنی، رشته‌های علوم و مهندسی و دختران ژاپنی، رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. دانشگاه‌های دولتی ژاپن، در مقایسه با دانشگاه‌های خصوصی آن، رتبه بالاتری دارند. دانشگاه توکیو در جایگاه بیست‌وسوم و دانشگاه کیوتو در جایگاه سی‌وسوم رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS قرار دارند.

لوکزامبورگ
در لوکزامبورگ، کودکان تا ۱۱ سالگی آموزش ابتدایی دریافت می‌کنند و دو نوع مدرسه متوسطه عادی و فنی برای آن‌ها وجود دارد. تحصیلات اجباری در لوکزامبورگ، در سال نهم به پایان می‌رسد. پس از آن جویندگان علم و دانش می‌توانند چهار سال دیگر تحصیل و در صورت داشتن صلاحیت، مدرک دانشگاهی کسب کنند. دانشگاه لوکزامبورگ، اولین و تنها دانشگاه سنتی این کشور است و قبل از ساخت آن در سال ۲۰۰۳، دانشجویان برای تحصیلات عالی به خارج از کشور می‌رفتند. این کشور توانسته است از رتبه دهم در سال ۲۰۱۸ به رتبه سوم تحصیلکرده‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۲ صعود کند.

کره جنوبی
طبق گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، کره جنوبی در جایگاه چهارم کشورهای تحصیل‌کرده جهان قرار دارد و تقریباً ۵۰ درصد جمعیت این کشور به تحصیلات عالی دست می‌یابند. در کره جنوبی، والدین فرزندان خود را تشویق می‌کنند تا دوران راهنمایی و دبیرستان را با نمرات عالی به پایان برسانند. همچنین آن‌ها پول زیادی برای تدریس خصوصی می‌پردازند تا فرزندانشان بتوانند وارد دانشگاه‌های خوب شوند و در نهایت فرصت‌های شغلی مناسب با درآمدهای خوب پیدا کنند. دانشگاه ملی سئول در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS ، جایگاه ششم را به خود اختصاص داده است، اما بسیاری از مردم کره جنوبی برای ادامه تحصیلات دانشگاهی به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند.

آمریکا
دانشگاه‌های آمریکا، پنج رتبه از ۱۰ جایگاه برتر رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS را به خود اختصاص داده‌اند و مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) در رأس این فهرست قرار دارد. هر یک از ایالت‌های این کشور، چندین گزینه برای افرادی دارد که می‌خواهند تحصیلات عالی خود را ادامه دهند. دانشجویان زیادی از سراسر جهان برای ساختن آینده روشن به این کشور می‌روند و تحصیلات خود را در مؤسسات عالی آن ادامه می‌دهند.

ایرلند
تحصیل برای کودکان ایرلندی، اجباری و رایگان است. دانش‌آموزان می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی از مقطع دبیرستان، تحصیلات سطح سوم یا دانشگاهی را انتخاب کنند. این کشور دارای هفت دانشگاه دولتی است که پنج عدد از آن‌ها در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند. بنابراین جای تعجب نیست که ایرلند در مقایسه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا، بالاترین درصد افراد فارغ‌التحصیل را داشته باشد. بر اساس گزارش OECD، تقریباً ۵۰ درصد از بزرگسالان این کشور دارای مدرک دانشگاهی هستند.

استرالیا
در استرالیا پس از طی دوران متوسطه، دو انتخاب برای دانش‌آموزان وجود دارد. آن‌ها می‌توانند در دوره‌های فنی و حرفه‌ای (VET) شرکت کنند یا اینکه به دانشگاه بروند. دانشگاه‌های استرالیا به‌طور عمده دولتی هستند و دانشجویان می‌توانند وام دانشجویی درخواست و پس از کسب درآمد مشخص، شروع به بازپرداخت آن کنند. دولت این کشور روی دانش‌آموزان خود سرمایه‌گذاری می‌کند و بسیاری از دانشجویان دیگر کشورهای جهان نیز برای ادامه تحصیل به استرالیا مهاجرت می‌کنند.

فنلاند
دانش‌آموزان فنلاندی از هفت سالگی به مدرسه می‌روند. برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه را دارند، تنها یک آزمون ورودی وجود دارد و سایر افراد می‌توانند آموزش‌های حرفه‌ای را انتخاب کنند. هزینه دانشگاه در این کشور رایگان است و دانشجویان تنها باید رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند. به گفته کارشناسان، اگرچه فنلاند در جایگاه دهم کشورهای تحصیلکرده جهان قرار دارد، اما رویکرد آموزشی آن درست است و سایر کشورها باید موارد زیادی از مردم آن یاد بگیرند.

تحصیلکرده‌ترین کشورهای جهان

تحصیلکرده‌ترین کشورهای جهان

منبع: ایمنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=18536

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.