• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7

تحلیل میراث مکتوب و کمک به بازتولید دانش در جهان اسلام

  • کد خبر : 3126
  • 13 دسامبر 2021 - 4:35
تحلیل میراث مکتوب و کمک به بازتولید دانش در جهان اسلام

گردشگرآنلاین – مدیر مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، تحلیل میراث مکتوب موجود در نسخ خطی را راهی برای بازتولید دانش در جهان اسلام برشمرد.

به گزارش گردشگرآنلاین از خراسان رضوی، ابوالفضل حسن‌آبادی بر لزوم استفاده از نسخ خطی جهان اسلام در پژوهش‌های مختلف تاکید و اظهار کرد: بسیاری از میراث گذشته ما در قالب نسخ خطی و میراث مکتوب به ما رسیده و جا دارد پژوهشگران و محققان ما در پژوهش‌های خود استفاده از این میراث را به ‌عنوان یکی از منابع مطالعاتی خود مد نظر قرار دهند.

وی ضمن اشاره به ارتباط اندک مراکز علمی و دانشگاهی با مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: با توجه به تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی در بحث بازمعرفی این میراث اسلامی با تکیه بر نفایسی که در مجموعه است، ظرفیت خوبی برای استفاده از دانش اساتیدی که با این کتابخانه ارتباط خوبی دارند فراهم شده است.

مدیر مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی همچنین به برگزاری ادامه مجموعه نشست‌های «نقش کتابخانه آستان قدس در بازتولید دانش در جهان اسلام» در سال آینده اشاره و عنوان کرد:  امید است این حرکت در آینده تبدیل به یک جریان فرهنگی قوی در ایران، مراکز نسخ خطی و مراکز دانشگاهی برای تولید دانش در جهان اسلام باشد.

جعفر آقایی چاووشی، استاد فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، در ادامه خاطرنشان کرد: ما ایرانیان آنطور که باید و شاید بزرگان علمی و فلسفی خودمان را عموما و ابن سینا را خصوصا نشناخته‌ایم .

آثار جهان اسلام

آثار جهان اسلام

وی گفت: این نبود شناخت موجب شده تا نتوانیم متناسب با جایگاه این دانشمندان آنان را به دنیا معرفی کنیم، در حالی که غربی‌ها در این زمینه به شدت از ما پیشی گرفته‌اند.

این استاد فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف ضمن تبیین تحلیل تاریخی و علمی گزارش گذر زهره از آثار ابن سینا، تصریح کرد: اگر ما خودمان تلاش نکنیم دشمن تاریخ علم ما را با انبوهی از تحریفات خواهد نگاشت.

به گزارش گردشگر آنلاین از خراسان رضوی، فاطمه بهار، کارشناس مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی نیز با توجه به رونمایی از کتاب «پژوهش‌هایی در آثار علمی و فلسفی ابن سینا» به معرفی برخی آثار بوعلی سینا موجود در مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی پرداخت.

وی آثار قطعی منتسب به ابن سینا را ۱۳۱ عنوان و آثار منسوب به وی را ۱۱۰ اثر برشمرد و گفت: در گنجینه رضوی ۱۶۰ عنوان از آثار قطعی و منسوب به ایشان در ۴۵۰ نسخه وجود دارد که به همراه آثار وابسته این تعداد به بیش از ۷۵۰ نسخه می‌رسد.

بر اساس گزارش روابط‌ عمومی گنجینه رضوی کارشناس مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی  گفت: کتاب «التعلیقات» مربوط به سال ۵۰۰ هجری یکی از قدیمی‌ترین آثار این دانشمند است که در این مرکز نگهداری می‌شود.

منبع: ایسنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=3126

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.