• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2

تخریب آب‌انبار ملا محمد اِوَز تکذیب شد

  • کد خبر : 9388
  • 27 جولای 2022 - 9:35
تخریب آب‌انبار ملا محمد اِوَز تکذیب شد
گردشگرآنلاین - مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لارستان، تخریب آب‌انبار "ملا محمد" شهرستان اِوَز را تکذیب کرد.

به گزارش گردشگرآنلاین، به دنبال انتشار کلیپی حاوی تصاویری از تخریب یک آب‌انبار و مرتبط کردن آن با شهرستان اِوَز، محمدابراهیم کیان در گفت و گو با خبرنگاران فیلم یاد شده را مربوط به سنوات گذشته دانست و تاکید کرد که این آب‌انبار کاملا سالم است.

کیان گفت: کلیپی که اخیرا در فضای مجازی پخش‌شده مربوط به سال ۱۳۹۶ است که گنبد این آب‌انبار به دلیل فرسایش تخریب و در همان سال به‌صورت عین به‌عین بازسازی و مرمت‌ شد.

مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لار گفت: گنبد این آب‌انبار طی سالیان گذشته چندین بار تخریب و مجدداً بازسازی‌شده است.

کیان خاطرنشان کرد: در سال‌های ۱۳۳۶ و ۱۳۸۲ و همچنین سال ۱۳۹۶ گنبد این آب‌انبار تخریب و توسط خیرین به شکل عین به عینف بازسازی و مرمت شده است.

به گزارش گردشگرآنلاین؛ آب‌انبار “ملا محمد اوز” از بناهای تاریخی و مربوط به دوره افشار است؛ این بنای تاریخی ۳۰ خرداد ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.

اِوَز شهری در جنوب استان فارس و مرکز شهرستان اوز است. اوز در ۴۰ کیلومتری شمال غربی لار و ۳۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز در دشتی میان دو رشته کوه از دنبالهٔ کوه‌های زاگرس جنوبی واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا ۹۸۶ متر است.

زمان شکل‌گیری اوز به دقت مشخص نیست اما شواهدی وجود دارند که بر اساس آن‌ها می‌توان قدمت اوز را تا دوره ساسانی به عقب برد. از جمله این شواهد وجود بناهای تاریخی در راه اوز به کوره است. گِرد گرُپ، باستان‌شناس آلمانی در سفر خود به منطقه خبر از وجود تپه‌ای با آثار دیوار سوخته می‌دهد و به مشاهده تکه سفال‌های سیاه مربوط به دوران ساسانی در نزدیکی روستای قلعه‌تنگ کوره و روستای کهنه اشاره می‌کند. گرُپ در گزارش خود به کوره و نواحی اطراف آن به عنوان محدوده حاصلخیزی که در دوران پیش از اسلام‌آباد و مسکونی بوده اشاره دارد. علاوه بر آن وجود بنای قلعه پرویز (که در گویش محلی پَروِدَ تلفظ می‌شود) در اطراف اوز که به لحاظ معماری به دژهای دوران ساسانی شباهت دارد، این نظریه که منطقه اوز پیش از اسلام وجود داشته را تقویت می‌کند.

قدیمی‌ترین بنای شناخته شده در اوز با تاریخ مکتوب به گفته حمیرا کمال، پژوهشگر معماری و باستان‌شناسی اوز، آب‌انباری است که در اوز به آن برکه سَلَفی می‌گویند. تاریخ ساخت آب‌انبار ۸۹۱ هجری قمری (برابر با حدود ۱۴۸۶ میلادی) است یعنی اواخر دوره تیموریان.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9388

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.