• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

تخریب بخش هایی از «باغ تاریخی فواره» در بجنورد

  • کد خبر : 16755
  • ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۹:۱۲
تخریب بخش هایی از «باغ تاریخی فواره» در بجنورد
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: بخش هایی از باغ فواره در بجنورد توسط ارتش تخریب شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از خراسان شمالی، علی مستوفیان اظهار کرد: آثار تاریخی باقیمانده در سطح شهر اعم از آثار ثبتی و آثار واجد ارزش که هنوز در فهرست آثار ملی کشور ثبت نشده‌اند، تک‌دانه‌هایی هستند که به شهرهای ما هویت می‌بخشند.

وی  ادامه داد: یکی از موضوعاتی که از گذشته تاکنون در حال پیگیری آن بوده ایم، موضوع پادگان تاریخی «منطقه» است که در حال حاضر در اختیار ارتش است. این پادگان تاریخی در یک باغ ایرانی به نام باغ فواره قرار دارد.

مستوفیان تصریح کرد: باغ فواره متعلق به دوره قاجاریه است که در آن یک ساختمان تاریخی و مقابل ساختمان یک حوض قرار دارد.

وی گفت: در این باغ درخت های چنار خیلی قدیمی وجود دارد که البته تعدادی از این چنارها به هر دلیلی در گذشته خشک شده و تعدادی از آن ها نیز دوباره رشد کرده اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه مساحت این باغ حدود ۱۰ هکتار است، افزود: حوض موجود در این باغ پابرجا بوده و فقط قسمت شمالی آن در گذشته تخریب شده که باید مرمت می شد و ساختمان موجود در آن نیز وجود داشته که طی چند روز اخیر بخش هایی از آن تخریب شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اهمیت باغ‌های ایرانی و ثبت آن‌ها در فهرست جهانی یونسکو، افزود: وظیفه ذاتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی توجه و حفاظت از عناصر باقیمانده این باغ های ایرانی است.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل ارتش برای تخریب این ساختمان چه چیزی بوده است؟ گفت: ارتش نه اجاره برداشت، نه حفاظت را به میراث فرهنگی داده و نه پاسخی می دهد و ما نیز علت این تخریب را نمی دانیم.

مستوفیان تاکید کرد: مکاتبات لازم به ارتش انجام شده بود که تا تعیین تکلیف موضوع مداخله ای انجام نشود اما حال متوجه شده ایم که بخشی از ساختمان تخریب شده است.

وی بیان کرد: ساختمان باغ فواره در دوره قاجار ساخته شده و ساختمان دیگر در دوره های مختلف ساخته شده است؛ در این محیط، باغ ارزشمندی از درختان چنار وجود دارد که می تواند به عنوان فضای فرهنگی برای عموم مردم استفاده شود.

تخریب ساختمان باید با مجوز کمیسیون ماده ۵ صورت می گرفت

رشیدی معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی نیز در ادامه اظهار کرد: ارتش هنوز دلیلی برای تخریب بخشی از ساختمان مورد نظر اعلام نکرده و البته باید دلایل بر مبنای قانون باشد.

وی خاطرنشان کرد: اما موضوع اصلی، این است که برای تخریب هیچ مجوزی گرفته نشده؛ چراکه برای تخریب ساختمان این مکان باید مجوز کمیسیون ماده ۵ اخذ می شد.

رشیدی تاکید کرد: تاکنون جلسات متعددی برگزار شده که ساختمان ها و باغ تخریب نشود اما متوجه شده ایم که بخشی از ساختمان تخریب شده است.

وی تصریح کرد: پیگیری ها در حال انجام است که تخریب بیشتری در این محل صورت نگیرد.

این مقام مسئول گفت: امروز بازدیدی از محل صورت می گیرد تا از آخرین وضعیت تخریب اطلاعات لازم کسب شود.

به گزارش گردشگر آنلاین، پیگیری ها برای مصاحبه با سرپرست فرماندهی ارتش در خراسان شمالی انجام شد اما تا کنون به نتیجه نرسید.

تخریب بخش هایی از «باغ تاریخی فواره» در بجنورد

تخریب بخش هایی از «باغ تاریخی فواره» در بجنورد

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16755

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.