• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

تخریب دیوار حائل روستا و محوطه غار علیصدر قانونی بود

  • کد خبر : 8042
  • 21 می 2022 - 12:34
تخریب دیوار حائل روستا و محوطه غار علیصدر قانونی بود
گردشگرآنلاین - عضو شورای اسلامی روستای علیصدر با تأکید بر اینکه غار علیصدر مدیری می‌خواهد که دید گردشگری داشته باشد نه امنیتی، گفت: شرکت سیاحتی علیصدر طی ۳۰ سال به جز ساخت چند سرویس بهداشتی، چه زیرساختی در علیصدر ایجاد کرده است؟

به گردشگرآنلاین به نقل از ابوالحسن سلیمی در پاسخ به اظهارات مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر مبنی بر ناسیونالیسم بودن اهالی این روستای توریستی، اظهار کرد: ما اگر ناسیونالیسم هستیم چرا وی مدیرعامل غار است؟ اگر مشاهدات میدانی از پرسنل علیصدر به عمل آید مشاهده می‌شود ۸۰ درصد کارکنان رسمی شرکت غریبه هستند و تنها برای کارکنان قراردادی فصلی از نیروهای روستا استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه تجمع پرسنل غار در تعطیلات عید فطر صرفاً اعتراض به مدیرعامل بود، افزود: کارگران تاکنون چندین بار به مقامات مختلف اعلام کردند که دو ماه به مدت قراردادشان اضافه شود اما از آنجا که مدیرعامل دید حراستی دارد اعتراض‌ها به نتیجه نرسید.

سلیمی با تأکید بر اینکه غار مدیری می‌خواهد که دید گردشگری داشته باشد نه امنیتی، تصریح کرد: غار علیصدر پادگان نیست که کارکنانش توسط مدیرعامل تهدید شوند، علاوه بر این در زمان مدیریت وی چندین بار اعتراض اتفاق افتاده که حاکی از بی‌کفایتی مدیرعامل است.

وی با اشاره به اینکه علیصدر به مدیر لایقی نیاز دارد تا مانع از تنش شود، شرح داد: دسته‌بندی قرارداد کارگران به ۶، ۱۰ و ۱۲ ماه، بینشان تنش ایجاد کرده همچنین غار در تمام طول سال باز بوده و در فصل‌های مختلف تنها تعداد گردشگران متفاوت است اما مدیریت اظهار می‌کند کارگران فصلی هستند و نمی‌توانیم حقوق آنها را بدهیم.

عضو شورای اسلامی روستای علیصدر اضافه کرد: اگر شرکت واقعاً ضرر می‌کند مدیریت غار را به ما بدهند تا به راحتی آن را مدیریت کرده و حق و حقوق پرسنل را هم به موقع پرداخت کنیم.

وی در ادامه با طرح این سوال که شرکت سیاحتی علیصدر طی ۳۰ سال به جز ساخت چند سرویس بهداشتی، چه زیرساختی در علیصدر ایجاد کرده است؟ توضیح داد: اساسنامه این شرکت چه بوده و چه کارهایی باید انجام می‌داده؟ شرکت هیچ یک از موارد را عملی نکرده و تنها ۳۰ سال کم‌کاری و خلاف را در کارنامه خود دارد.

سلیمی در ادامه به ماجرای تخریب دیوار حائل بین روستا و محوطه غار اشاره کرد و گفت: این دیوار براساس صورتجلسه سال ۹۰ توسط شورا و دهیاری روستا تخریب شده و طبق آن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف به تهیه طرح تفصیلی کوچه فوق‌الذکر در اسرع وقت و اعلام به شرکت و دهیار روستا شده است.

وی ادامه داد: همچنین در بند دیگر این صورتجلسه آمده است طبق نقشه طرح هادی روستا و طرح تفصیلی تهیه شده، منازل و مغازه‌ها و دیوار شرکت سیاحتی که به صورت غیرمجاز احداث شده و مانع اجرای طرح است، تخریب شود.

سلیمی با بیان اینکه علاوه بر این، مسئول اجرای تخریب قسمت روستا به عهده دهیار و شورای اسلامی و قسمت شرکت سیاحتی علیصدر به عهده مدیریت شرکت است، افزود: شش ماه است به هیئت مدیره غار درخواست داده‌ایم اما طبق گفته مدیرعامل پس از گذشت شش ماه هنوز جلسه‌ای برگزار نشده است.

وی با بیان اینکه اظهارات معاون عمرانی استاندار به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره درباره تخریب دیوار حائل روستا و محوطه غار کاملاً بی‌اساس است، مطرح کرد: ما دیوار را براساس مصوبه تخریب کردیم، از طرفی تخریب دیوار باعث می‌شود گردشگر به داخل روستا بیاید و اشتغال پایدار ایجاد شود.

این عضو شورا در بخش دیگری برخورد بد پرسنل علیصدر با مسافران را رد کرد و آن را حاشیه‌سازی برای اهالی روستا دانست و گفت: سال ۹۹ و زمان مدیرعامل سابق صورتجلسه‌ای مصوب و تعهد شد کارکنانی که بیش از پنج سال سابقه بیمه داشته باشند هر سال دو ماه به بیمه آنها اضافه شود و کارگران دقیقاً این موضوع را مطالبه می‌کنند.

سلیمی اضافه کرد: همچنین شرکت تعهد کرده بود در صورت بازگشایی غار به قرارداد هر یک از پرسنل سه ماه اضافه شود و در صورتجلسه قید شده است و این موضوع ربطی به حضور گردشگر در غار ندارد.

وی با اشاره به اینکه نوع نگاه و مدیریت فعلی غار اشتباه است و به بن‌بست می‌رسد، اظهار کرد: سال‌های قبل بارها مکاتباتی برای تخریب دیوار حائل با مسئولان انجام دادیم اما پاسخی دریافت نکرده بودیم.

وی در پایان بیان کرد: مردم علیصدر از استاندار درخواست دارند نگاه ویژه نسبت به علیصدر داشته باشد چراکه علیصدر در حال حاضر نیاز به نگاه دولتی دارد تا زیرساخت‌های اصلی مثل راه و بستر برای جذب سرمایه‌گذاران را فراهم کند و به پیشرفت منطقه محروم کمک شود.

دیوار حصاری در برابر ورود مسافران به روستا بود

دهیار روستای علیصدر نیز در ادامه در گفت‌وگو با ایسنا، هدف از تخریب دیوار را ایجاد اشتغال پایدار و ورود سرمایه‌گذار به روستا عنوان کرد و یادآور شد: این دیوار حصاری بود که شرکت در برابر ورود مسافران به روستای توریستی علیصدر درست کرده بود.

جلال علیپور با بیان اینکه سیاست‌های اشتباه شرکت علیصدر باعث شده ۵۰ درصد مردم روستا کارگر غار و ۵۰ درصد دیگر مستأجر آن باشند، تصریح کرد: این سیاست‌ سال‌هاست به ضرر اهالی روستای علیصدر تمام شده است.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم زیرساخت‌های اقامتی را در روستا به وجود بیاوریم و مسافر را به داخل روستا هدایت کنیم پس چرا نباید این کار را انجام دهیم، از طرف دیگر اهالی به اشتغال پایدار نیاز دارند.

علیپور با اشاره به اینکه دیوار حائل بین روستا و محوطه غار غیرمجاز و جلوی سرمایه‌گذاری محلی را گرفته بود، بیان کرد: ما خودسرانه عمل نکردیم و روز قبل از تخریب به شرکت اطلاع دادیم همچنین زمستان سال گذشته اظهارنامه از طریق مراجع قضایی به شرکت ارسال شد اما پاسخی دریافت نکردیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت علیصدر ۳۰ سال است در جا می‌زند، خاطرنشان کرد: براساس طرح هادی تخریب دیوار قانونی است، از طرفی یکی از وظایف دهیاری مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز است و دیوار سه متری غیرمجاز در این محدوده دید روستا را گرفته بود.

دهیار علیصدر در ادامه گفت: شرکت علیصدر سال ۷۰ اراضی روستا را به شرط کارآفرینی و سرمایه‌گذاری از پدران ما خریداری کرد و منابع طبیعی ۲۷۰ هکتار از اراضی ملی که متعلق به دامداران و کشاورزان روستاست را ۹۹ ساله به شرکت اجاره داده که هیچ یک عملی نشد.

علیپور با بیان اینکه نمی‌توانیم در حریم غار، چاه آب بزنیم و کشاورزی و دامداری روستا از بین رفته است، افزود: شرکت تاکنون مجوزی برای کشیدن دیوار ارائه نداده و تنها شفاهی اعلام کرده مجوز کشیدن ۶۰ سانتی‌متر دیوار دارد.

به گفته وی، اهالی روستا در حال مهاجرت هستند در حالیکه علیصدر باید مهاجرپذیر باشد و اگر شرکت درست عمل می‌کرد اهالی می‌توانستند از طریق گردشگری پیشرفت کنند، علاوه بر این علیصدر حیاط خلوت شرکت است و می‌خواهد با ایجاد حاشیه‌ جو را متشنج کرده تا دید سرمایه‌گذار به روستا منفی شود.

علیپور با اشاره به اینکه ما تنها بابت خدماتی که به مسافر می‌دهیم سالانه حدود ۲۰۰ میلیون تومان از درآمد میلیاردی غار دریافت می‌کنیم، مطرح کرد: از معاون عمرانی استاندار می‌خواهیم اگر به عنوان هیئت مدیره دلسوز علیصدر است، مدیر لایقی که دید گردشگری داشته باشد، برای غار انتخاب کند، علاوه بر این، وی تا به حال دیوار حائل را از نزدیک دیده یا صورتجلسه را مطالعه کرده است که درباره‌اش اظهارنظر می‌کند؟

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8042

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.