• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خبر داد

تخریب سازه غیرمجاز در حریم مسجد آقابزرگ کاشان

  • کد خبر : 10604
  • 25 آگوست 2022 - 13:36
تخریب سازه غیرمجاز در حریم مسجد آقابزرگ کاشان
گردشگرآنلاین - رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان از تخریب یک سازه غیرمجاز در حریم مسجد تاریخی آقابزرگ خبر داد.

به‌گزارش گردشگرآنلاین، احمد دانایی‌نیا با اعلام این خبر گفت: «یکی از ساختمان‌های حریم مسجد و مدرسه آقابزرگ کاشان در طرح توسعه این ساختمان، با ساخت سازه‌ای غیرمجاز در پشت‌بام، به حریم بافت تاریخی و آثار تاریخی منطقه تجاوز کرده بود.»

او ادامه داد: «با پیگیری و شکایت قضایی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان و با حکم قضایی مبنی بر رفع تخلف، این سازه غیرمجاز در بافت تاریخی شهرستان تخریب شد.»

مسجد آقابزرگ مسجد و مدرسه‌ای بزرگ، منسوب به ملا احمد نراقی ملقب به آقابزرگ که به هزینه مردی نیکوکار به نام محمدتقی خانبان و پسرش در نیمه قرن ۱۳ق، مقارن با دوران پادشاهی محمد شاه قاجار (متوفی ۱۲۶۴ق) ساخته شده‌است.

این مسجد و مدرسه در محدوده تاریخی و بافت قدیمی شهر، مجاور بقعه خواجه تاج‌الدین و در محله‌ای به همین نام بنا گردیده و در خیابان آقابزرگ، منشعب از خیابان فاضل نراقی واقع است و از نظر استواری هنوز وضع مطلوبی دارد.

ساختمان این بنا در روزگار پادشاهی محمدشاه قاجار آغاز گردید و در سال‌های نخستین سلطنت ناصرالدین‌شاه (۱۲۶۴–۱۳۱۳ق)، به پایان رسید.

به نظر می‌رسد که این مجموعه، بر روی آثار به جای مانده پس از زلزله ۱۱۹۲ق یا دوره‌های گذشته ساخته شده باشد، به خصوص شبستان ۴۰ ستون شمالی مسجد که احتمالاً پیش از احداث گنبدخانه بر روی بقایای خانقاه، مسجد، مقبره و مدرسه خواجه تاج الدین (متعلق به اواسط سده ۹ق) ساخته شده‌است.

تلفیق این شبستان با مسجد و مدرسه‌ای که بعداً در کنار آن ایجاد گردید، یکی از نمونه‌های ایجاد هماهنگی و اتصال دو بنا در کنار هم است.

مسجد و مدرسه آقابزرگ مجموعه نفیسی است از عناصر معماری و تزییناتی، و ترکیبی از این حجم‌ها و اندام‌های متناسب به هم تنیده، شامل: سردر و هشتی ورودی، صحن مرکزی، مقصوره و شبستان‌ها. همچنین مدرسه آقا بزرگ کاشان با طرح گودال باغچه و بادگیرهای که نمایانگر استفادهٔ هوشمندانه از عناصر اقلیمی است.

استفاده از خاک بستر ساختمان، بدون باقی گذاشتن آثار یا ضایعات در محل استخراج، برای ایجاد مصالح موجب شده‌است تا با حداقل مصرف انرژی و افزودنی‌های غیر محلی، درصد عمدهٔ مصالح مورد نیاز از درون محل کارگاه ساختمان تأمین شود.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10604

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.