• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
3
رئیس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان خبر داد:

تداوم عملیات مرمت در مدرسه تاریخی حجتیه بروجرد

  • کد خبر : 12770
  • 17 اکتبر 2022 - 11:28
تداوم عملیات مرمت در مدرسه تاریخی حجتیه بروجرد
گردشگرآنلاین - رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بروجرد از تداوم عملیات مرمت در مدرسه تاریخی حجتیه خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از لرستان، حجت اله یارمحمدی اظهار کرد: ‌در سال جاری اقداماتی در بنای مدرسه تاریخی حجتیه بروجرد که شامل مرمت دیوارها، حذف الحاقات، مرمت طاق و تویزه‌ها و اجرای مجدد آجرفرش انجام گرفته و پروژه مذکور به‌صورت ادامه‌دار در حال انجام است.

وی تصریح کرد: مدرسه حجتیه در محله دودانگه واقع شده و بانی این مدرسه علوم دینی، مرحوم مولا اسداله بروجردی از علمای دین در نیمه اول دوران قاجار بوده که سال‌ها در آن به تدریس علوم دینی و زندگی پرداخته است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بروجرد خاطرنشان کرد: این بنا که دارای شاخصه فرهنگی و تاریخی دیرینه‌ای است، در سال ۸۳ با شماره ۱۱۲۶۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

یارمحمدی اضافه کرد: از حیث قدمت بنا، گذشت زمان و آسیب‌های طبیعی و انسانی، این بنا نیازمند انجام اقدامات مرمتی است.

وی بیان کرد: مدرسه حجتیه یکی‌از قدیمی‌ترین مدرسه علمیه غرب کشور است که حدود دو قرن قدمت دارد و یکی‌از عناصر تاریخی ارزشمند شهرستان است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بروجرد ادامه داد: مدرسه علمیه حجتیه یکی از مراکز تدریس علوم دینی بوده که شخص متولی و بانی آن ملاء اسدالله حجتی از علما و بزرگان این شهر بوده و شاگردان و علمای بسیاری را پرورش داده است.

یارمحمدی اظهار کرد: نقل است که ۲۷ نفر از شاگردان ایشان به درجه اجتهاد رسیده‌اند و خود ایشان نیز بعدازاینکه دستور احداث این مدرسه را می‌دهد و سال‌ها در آن تدریس می‌کند در همان مدرسه به خاک سپرده می‌شود.

وی تصریح کرد: بنای این مدرسه یکی از بناهای ثبت‌شده در فهرست آثار ملی کشور بوده که پیش‌ از این در چند فصل مرمت‌هایی روی آن انجام‌شده است.

بنای مدرسه حجتیه بروجرد در اوایل دوره قاجاریه به دستور مرحوم آیت‌الله حاج ملا اسدالله حجت‌الاسلام در بروجرد برای تربیت طلاب علوم دینی احداث شد تا سرآغازی باشد برای حضور نامداران عرصه علم و فقاهت در این شهر عالم پرور.

تداوم عملیات مرمت در مدرسه تاریخی حجتیه بروجرد

تداوم عملیات مرمت در مدرسه تاریخی حجتیه بروجرد

منبع: اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=12770

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.