• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

تدوین نظام فنی احیا و مرمت بناهای تاریخی

  • کد خبر : 20802
  • 20 می 2023 - 9:50
تدوین نظام فنی احیا و مرمت بناهای تاریخی
گردشگرآنلاین - مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از تدوین نظام فنی احیا و مرمت بناهای تاریخی در استان خبر داد و با اشاره تعیین شش ماه حبس برای تخریب بناهای تاریخی براساس قوانین جدید، گفت: پیگیر تصویب طرح پرداخت تسهیلات برای مرمت در بافت‌های تاریخی به شرط سکونت هستیم.

به گزارش گردشگرآنلاین از یزد، «احمد آخوندی» در جمع خبرنگاران با اشاره به روز جهانی موزه‌ها و آغاز هفته میراث فرهنگی، اظهار کرد: مهمترین چالش سال گذشته میراث فرهنگی وقوع سیل در شهر یزد بود که به رغم آثار مثبتی همچون همدلی بین فعالان میراث در جهت پایش بافت تاریخی، منجر به تخریب اساسی ۲۰۰ بنا و تخریب جزئی ۴۰۰ مورد دیگر شد.

وی با بیان این که طی یک‌ سال گذشته ۴۸ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی در حوزه میراث فرهنگی هزینه شده است، گفت: در جریان بحران سیل نیز هشت میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی و پنج میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برای مدیریت اثرات ناشی از سیل هزینه شد.

این مسئول با اشاره به این که ۱۹۰ مورد از ۳۲۹ بنای مرمت شده در شهرستان یزد مربوط به خسارات ناشی از سیل بوده است، اظهار کرد: طی یکسال گذشته جمعاً ۴۲۵ بنا و محوطه تاریخی مورد مرمت قرار گرفته و هفت خانه ایرانی نیز به صورت مشارکتی با مالکین مرمت شده است.

وی براساس مفاد پرونده ثبت جهانی یزد هر گونه ساخت و ساز در بافت تاریخی یزد تنها با مجوز شورای فنی ممکن است و از این لحاظ بیشترین نشست‌های شورای فنی میراث فرهنگی را در استان یزد داریم،‌ گفت: متاسفانه بسیاری از اهالی بافت تاریخی، آشنایی لازم در مورد فرایند مرمت خانه‌های تاریخی خود را ندارند و برخی سودجویان با ورود به این حوزه منجر به تخریب معماری اصیل می‌شوند و این در حالیست که براساس قوانین جدید تخریب بناهای تاریخی تا شش ماه حبس دارد.

آخوندی با بیان این که مرمت بدون مجوز در بافت‌های تاریخی جرم تلقی می‌شود،‌ عنوان کرد: با هماهنگی دادستانی، بی‌توجهی به یک مورد اخطار صادره درخصوص مرمت غیرمجاز در بافت تاریخی و حریم آن، در مراجعه دوم می‌تواند منجر به دستگیری متخلف شود.

وی گفت: در همین راستا میراث فرهنگی آماده مشاوره رایگان به متقاضیان مرمت خانه‎های تاریخی است و در صورت نیاز به مرمت اضطراری نیز اقدام لازم صورت می‌گیرد.

این مسئول عنوان کرد: میراث فرهنگی استان یزد با جدیت پرداخت تسهیلات برای مرمت در بافت‌های تاریخی را به شرط سکونت دنبال می‌کند و امیدواریم با تصویب کشوری، آن را مورد اجرا قرار دهیم و آمادگی داریم هزار مورد را تسهیلات را در سال اول جذب اعتبار کنیم.

وی از اختصاص یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان برای قنوات جهانی استان خبر داد و گفت: بعد از ۴۰ سال آب قنات جهانی خشکده زارج را در هفته دولت امسال به مظهر خواهیم رساند و در این رابطه نیز از امروز به مدت سه روز میزبان مدیران پایگاه‌های قناتهای جهانی کشور در یزد هستیم.

وی در ادامه با اشاره به ۵ اثر ثبت جهانی شده در استان یزد، خاطرنشان کرد: از مجموع ۱۹۸۵ اثر ثبت ملی شده استان تاکنون، ۳۴ در سال جاری ثبت ملی شده و پرونده ۲۰ اثر دیگر برای ثبت ملی در حال اماده سازی است.

آخوندی به اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان برای مرمت و تجهیز موزه‌های استان از محل اعتبارات ملی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۳۶ موزه در استان داریم که شش مورد موزه خصوصی و ۱۷ موزه وابسته با سایر ارگانها و ۱۳ موزه متعلق به میراث فرهنگی در شهرستانهای یزد است.

وی با بیان این که در سال گذشته دو موزه فرخی و موزه تشریفات و هدایای شهرداری یزد افتتاح شد، اعلام کرد: امسال ایجاد سه موزه بزرگ در استان شامل موزه شیرینی یزدی در دو شهرستان یزد و تفت، موزه بزرگ فرش خاورمیانه و موزه بزرگ یزد در مجموعه صدرالعلما که پارسال ۲۵ میلیارد تومان برای آن هزینه شده و امسال نیز از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری ۳۵ میلیارد تومان دیگر به ان اختصاص داده شده را دنبال می‌کنیم.

وی آمار بازدید از موزه‌های استان در سال گذشته را یک میلیون و ۲۵۳ هزار و ۵۵۱ نفر اعلام کرد که در مقایسه با سال قبل آن با امار بازدید ۸۸۹ هزار و ۸۷۰ نفر، ۲۰ درصد رشد داشته است.

آخوندی گفت: استان یزد دارای واحد تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک آسیب‌رسان به بافت‌ها و بناهای تاریخی کشور است که در زمینه شناسایی حشرات و آفات آسیب رسان به بناهای تاریخی و رفع آنها فعالیت دارد.

وی برگزاری جشن ثبت جهانی یزد، جشن خشتانه و جشنواره تولیدات رسانه ای میراث فرهنگی را دیگر برنامه‌های میراث فرهنگی در یکسال اخیر ذکر کرد و افزود: در سال گذشته ۷ سکه اصل و ۲۱ سکه تقلبی، هشت دستگاه فلز یاب و ۲۰۴ جنس قاچاق و عتیقه کشف و از ۹ مورد حفاری غیرمجاز جلوگیری شده است.

به گزارش گردشگرآنلاین، مدیر کل میراث فرهنگی یزد برنامه کلان میراث فرهنگی در سال جاری را تدوین نظام فنی احیا و مرمت بناهای تاریخی خواند و گفت: نظام نامه تدوین نظام فنی احیا و مرمت بناهای تاریخی، طی یکی دو ماه آینده در شورای فنی مصوب و ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

وی رسیدگی و ساماندهی املاک کثیرالمالک، مجهول المالک، وقفی و به عمد رها شده را از دیگز برنامه‌های در دستور کار امسال ذکر کرد و گفت:‌ موضوع تخریب‌های موردی در بافت تاریخی یزد و خروج آن از ثبت جهانی به هیچ وجه صحت ندارد.

آخوندی گفت: امسال مجوز سرشماری در بافت تاریخی یزد دریافت شده و امیدواریم بتوانیم آمار مورد نیاز برای برنامه ریزی دستگاه‌های مختلف در مورد بافت تاریخی را تهیه کنیم.

«الهه خاکباز الوندیان» مسئول موزه های استان نیز در مورد برنامه‌های روز جهانی موزه‌ها به خبرنگاران گفت: با توجه به همراهی‌های صورت گرفته به این قدرت رسیدیم که در حوزه جامعه سازی گامهای موثری را برداریم و موزه ها را در شورای فنی گردشگری استانداری راه دهیم.

وی مهمترین مطالبه موزه‌دارن استان را درخواست قراردان اعتبارات مورد نیازشان در ردیف بودجه‌های استانی ذکر کرد که با جدیت در حال پیگیری است.

الوندیان شعار امسال موزه‌ها را پایداری و حال خوب ذکر کرد و ضمن تشریح برنامه‌های تدارک دیده شده در این مورد از ۲۸اردیبهشت تا چهارم خردادماه از جمله برگزاری فم تور یک روزه موزه‌ها برای فعالان حوزه گردشگری و مهمانان منتخب از رسانه ها و مسئولان استان برای آشنایی با موزه ها و مطالبات موزه‌داران، اکران فیلم و رونمایی از مسیر گردشگری هوشمند،‌گفت: فردا بازدید از تمام موزه‌های استان برای عموم مردم رایگان خواهد بود و بناهای متعلق به میراث فرهنگی نیز بجز نارین قلعه و باغ جهانی پهلوانپور تا ساعت ۱۱ شب پذیرای علاقمندان هستند.

تدوین نظام فنی احیا و مرمت بناهای تاریخی

تدوین نظام فنی احیا و مرمت بناهای تاریخی

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=20802

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.