• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

ترخین آباد با سه آسیاب آبی ثبت ملی شده

  • کد خبر : 4246
  • 02 ژانویه 2022 - 11:18
ترخین آباد با سه آسیاب آبی ثبت ملی شده

گردشگرآنلاین – رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اسدآباد از وجود سه آسیاب آبی ثبت فهرست آثار ملی کشور در روستای گردشگری ترخین آباد این شهرستان خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، کامران اکبری شایگان اظهار کرد: شهرستان اسدآباد دارای ۱۵ آسیاب آبی بوده که از این تعداد  ۱۴آسیاب  به  روستای ترخین آباد  و یک آسیاب به روستای گذرکجین اختصاص داشته است.

وی با بیان اینکه از این تعداد آسیاب  در حال حاضر سه مورد از  آسیاب های آبی روستای ترخین آباد هنوز باقی است، خاطر نشان کرد: در ۱۵آبان سال ۸۴ آسیاب‌های روستای ترخین آباد با شماره ثبتی ۱۳۶۰۵ ثبت فهرست آثار ملی کشور شده اند.

شایگان با اشاره به وجود این سه آسیاب در روستای ترخین آباد در مسیر روستای گردشگری ملحمدره است، خاطرنشان کرد: این آسیاب‌ها مربوط به دوران قاجار بوده و بیشتر روستاهای شهرستان برای آرد کردن گندم خود از آسیاب های این روستا استفاده می کرده اند ضمن اینکه آب این آسیاب ها از آب رودخانه بالادست روستا گردشگری ملحمدره تأمین می شده است.

وی  در پاسخ به این سوال خبرنگار ما مبنی بر عبور خطوط برق و گاز از حریم آسیاب های آبی فوق گفت: در حریم این آسیاب ها در سال ۱۳۶۰ یک مورد تیر برق قرار داده شده که طی مکاتبه  انجام گرفته  با شرکت برق به زودی تیر برق مورد نظر  جابه جا خواهد شد.

آسیاب آبی ثبت ملی شده

آسیاب آبی ثبت ملی شده

اکبری شایگان همچنین با اشاره به  لوله گذاری ۸اینچی  انجام شده شرکت گاز در حریم  این آسیاب ها  در سال ۸۹ نیز یاد آور شد: جابه جایی و انتقال  خطوط گاز  از حریم آسیاب فوق  به دلیل هزینه های هنگفت و بالا برای شرکت گاز امکان پذیر نخواهد بود ضمن اینکه وضعیت آسیاب ها را نیز  تخریب  نکرده است.

به گزارش گردشگر آنلاین، وی  در ادامه با بیان اینکه شهرستان اسدآباد دارای ۱۵۸ آثار تاریخی و باستانی بوده که ۵۸ اثر آن ثبت آثار ملی کشور شده اند، گفت: در سال جاری پیگیری ثبت پنج اثر تاریخی دیگر این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور در دست اقدام قرار دارد که حمام روستای کمک سفلی، حمام شهر آجین، زاغه های دستکند ترخین آباد و دو درخت پیراسماعیل بالا و پایین پنج اثر در دست پیگیری برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور هستند و از این پنج اثر دو درخت پیراسماعیل جزء آثار طبیعی به شمار می رود.

منبع: ایسنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=4246

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.