• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

ترک‌های هشدار در خانه تاریخی مرعشی شوشتر

  • کد خبر : 14510
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
ترک‌های هشدار در خانه تاریخی مرعشی شوشتر
گردشگرآنلاین - مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوشتر می‌گوید: ترک‌هایی در سقف خانه تاریخی مرعشی این شهرستان به وجود آمده و این بنای تاریخی را در وضعیت هشدار قرار داده است.

به گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، احمد شمس‌آبادی با اشاره به این‌که در حال حاضر خانه مرعشی، دفتر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر است تصریح کرد: ترک‌های ایجاد شده در سقف این بنای تاریخی برای ساختمان بسیار خطرناک است و اینکه در هر بار صرفا ترک‌های آن را پر کنند کار اساسی برای استحکام‌بخشی نیست.

وی بیان کرد: خانه تاریخی مرعشی در بافت قدیمی شوشتر قرار گرفته و همواره از مقاصد ارزشمند گردشگری ایران بوده و هست.

شمس‌آبادی تاکید کرد: ترک‌های سقف این بنای تاریخی نیاز به مرمت و بررسی کارشناس دارد و این معضل را در سال‌های گذشته بارها تذکر دادم.

به باور وی: استحکام‌بخشی این بنای تاریخی و حفظ آن برای آیندگان کاری ملی و حتی فراملی است.

خانه تاریخی مرعشی یکی از عناصر زیبا و آثار تاریخی به جا مانده از قرن‌ها پیش در شهر شوشتر است که در میان مجموعه آبشارها و آسیاب‌های آبی شوشتر آن را ساخته‌اند و قدمت این بنای بومی و سنتی به دوره قاجار برمی‌گردد.

این اثر روز ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۹۳۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

شوشتر از در دوران پیش از اسلام تاکنون رونق فراوانی داشته و از دوران ساسانی تا ابتدای پهلوی در اغلب زمان‌ها مرکز ایالت خوزستان بوده‌است. از مهم‌ترین دیدنی‌های این شهر ۱۳ سازه آبی تاریخی می‌باشد که در سازمان جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. به علاوه در این شهر تعداد زیادی بنای مذهبی و چند امامزاده از جمله آرامگاه امامزاده عبدالله (معبد آناهیتا) و نیز بنای تاریخی مسجد جامع شوشتر وجود دارد.

به دلیل فراوانی آرامگاههای بزرگان مذهبی، شوشتر با نام «شهرِ چهل پیر» نیز شناخته می‌شود. طبیعت شوشتر بخصوص در اسفندماه و فصل بهار مورد توجه گردشگران است. بیش از نیمی از آثار ملی ثبت شده در استان خوزستان در شوشتر قرار دارد و طبق اعلام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان، در چند سال اخیر شوشتر بیشترین جلب گردشگر را نسبت به سایر شهرهای این استان دارا بوده‌است.

ترک‌های هشدار در خانه تاریخی مرعشی شوشتر

ترک‌های هشدار در خانه تاریخی مرعشی شوشتر

منبع: اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=14510

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.