• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3

تشریح موارد تفویض‌شده اداره‌کل حفظ و احیای بناها به استان‌ها

  • کد خبر : 6541
  • 02 مارس 2022 - 18:00
تشریح موارد تفویض‌شده اداره‌کل حفظ و احیای بناها به استان‌ها

گردشگرآنلاین – مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی موارد تفویض شده این اداره‌کل به ادارات کل استانی را تشریح کرد.

به گزارش گردشگرآنلاین،  سیدهادی احمدی روئینی درباره موارد تفویض اختیار شده به استان‌ها در حوزه اداره‌کل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی گفت: یکی از مواردهای تفویض اختیار شده شامل تأیید اقدامات انجام شده توسط مالکان آثار تاریخی برای بهره‌مندی از مزایای قانونی است. براساس قانون حمایت از بافت‌های تاریخی مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸، مزایایی برای مالکان و متصرفان قانونی آثار تاریخی مطابق با قانون پیش‌بینی شده است.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی افزود: این مصوبه برای افرادی است که مالک آثار تاریخی هستند و براساس آن از تمام مزایای قانونی بافت فرسوده که شامل تسهیلات و تخفیف‌های مالیاتی است با تأییدیه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهره‌مند می‌شوند و از پرداخت عوارض هرگونه تغییر کاربری به شرط تأیید وزارت میراث‌فرهنگی در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی معاف می‌شوند. با توجه به تفویضی که به استان‌ها انجام شده از این پس این مورد در شورای فنی استان‌ها به تصویب می‌رسد و وزاتخانه تنها نقش نظارت عالیه را دارد.

او تصریح کرد: بر اساس آئین‌نامه هیئت وزیران درباره حمایت از مالکان آثار تاریخی در سال ۱۴۰۰، اگر فردی برای مرمت آثار تاریخی هزینه‌ای کرده باشد و اسنادش را با تاییدیه وزارت میراث‌فرهنگی به اداره مالیات ارائه دهد، از پرداخت مالیات معاف خواهد شد. در گذشته استان‌ها از ستاد وزارتخانه نظر می‌پرسیدند اما الان استان این مسئولیت را دارد.

احمدی روئینی بیان کرد: تخلفاتی که در کمیسیون‌های ماده ۹۹ و ۱۰۰ در محدوده حرایم آثار تاریخی اتفاق می‌افتد را با تفویض اختیاری که انجام شده است از این پس باید استان پیگیری کند. همچنین براساس ماده ۱۷ قانون حمایت از بافت‌های تاریخی، دولت مکلف است بناهای تاریخی را که مالکیت خصوصی دارد، بیمه کند. پیگیری انجام این کار از طریق شورای برنامه‌ریزی استان باید از این به بعد انجام شود.

به گزارش گردشگر آنلاین، مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی به میراث‌آریا گفت: پاسخ به استعلامات شهرداری‌ها (ماده ۱۰۲ قانون شهرداری‌ها) یکی از موارد دیگر تفویض اختیار به استان‌هاست. در گذشته شهرداری‌ها برای ضوابط بافت تاریخی از ستاد وزارتخانه استعلام می‌گرفتند اما اکنون با توجه به اینکه تمامی ضوابط اختصاصی مربوط به بافت‌های تاریخی با همکاری استان‌ها تهیه و به آن‌ها ابلاغ شده است از این پس خود استان تمام موارد استعلامی از سوی شهرداری را پاسخ خواهد داد.

او ادامه داد: همچنین ضوابط اختصاصی بافت‌های تاریخی در تعدادی از محدوده‌های ابلاغی تهیه و ابلاغ شده و در شهرهایی که هنوز این ضوابط ابلاغ نشده، ادارات کل برای جلوگیری از اظهار نظرهای سلیقه‌ای و ایجاد شفافیت در پاسخ‌دهی به استعلامات شهرداری‌ها باید ضوابط اختصاصی حفاظت از بافت را یکجا آماده و در اختیار شهرداری‌ها و ادارات راه و شهرسازی قرار دهند.

احمدی روئینی اظهار کرد: انعقاد تفاهم‌نامه مشترک با مالکان و متصرفان قانونی آثار در زمینه مرمت جزو مجوزهای تفویض اختیار شده به استان‌هاست. این تفاهم‌نامه در قالب اعتبارات ملی و ستادی، تسهیلات بلاعوض و تبصره ۱۸ دیده شده بود، اما الان به استان‌ها این موضوع تفویض شده تا براساس محدودیت بودجه‌ای که دارند اولویت‌بندی انجام دهند.

منبع: مهر 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6541

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.