• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

تشکیل پژوهشکده هنرهای اسلامی در دانشگاه تربیت مدرس

  • کد خبر : 8176
  • ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲
تشکیل پژوهشکده هنرهای اسلامی در دانشگاه تربیت مدرس
گردشگرآنلاین - تشکیل پژوهشکده هنرهای اسلامی در دانشگاه تربیت مدرس برای ارتقای هنرهای ایرانی اسلامی در دیدار معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس مطرح شد.

به گزارش گردسگرآنلاین، پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای اسلامی و سنتی گفت: به‌منظور بررسی موضوعات مشترک برای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری، با منصور یگانه رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس در دفتر خود دیدار و در مورد زمینه‌های این همکاری گفت‌وگو کرد.

استفاده از ظرفیت دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس در حوزه پژوهش هنر، برگزاری سمینار و کارگاه‌های آموزشی، استفاده از توان دانشجویان در تدوین پایان نامه‌های مسئله محور در حوزه صنایع دستی، استفاده از توان علمی اساتید این دانشگاه از جمله موضوعات مورد بحث بود.

همچنین استفاده از «ناحیه نوآور مدرس» که از میدان انقلاب تا بخش قابل توجهی از کارگر شمالی گستره آن است برای ایجاد ناحیه نوآور صنایع‌دستی به‌منظور نمایش ظرفیت‌های این حوزه و «پارک علم و فن‌آوری مدرس» برای تقویت شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان حوزه صنایع‌دستی از دیگر موارد مطرح شده در راستای هم‌افزایی فی‌مابین دو مجموعه بودرضا.

به گزارش گردشگر آنلاین، تشکیل پژوهشکده هنرهای اسلامی در دانشگاه تربیت مدرس برای ارتقای هنرهای ایرانی‌اسلامی و نیز تشکیل مدارس تابستانی هنر از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح کردن.

رضا افهمی معاون پژوهشی دانشکده هنر و معماری، مهدی کشاورز افشار عضو هیئت علمی دانشکده، میثم روشن عضو کارگروه پژوهشکده هنرهای اسلامی و نادر فلاح مدیرکل حمایت از تولید معاونت صنایع‌دستی از دیگر حاضران این نشست بودند.

در هنر اسلامی به عناصر تکرار شونده زیادی برمی‌خوریم مانند استفاده از طرح‌های هندسی یا ترسیمی انتزاعی از گل و گیاه که به اسلیمی معروفند. نقوش اسلیمی در هنر اسلامی اغلب به عنوان نمادی از طبیعت بیکرانی به‌کار می‌رود که مخلوق خداست. گاهی نقوش اسلیمی تکراری عمداً توسط هنرمند با نقص طراحی شده‌اند تا نشان دهند ایجاد کمال تنها خاص خداوند است، هرچند این نظریه مورد قبول همگان نیست.

هنر اسلامی به ویژه معماری اسلامی بر پنج بایهٔ مردم واری، خودبسندگی، پرهیز از بیهودگی، بهره‌گیری از پیمون (مدول) و نیارش و درون‌گرایی نهاده و بی شک هنرمندان مسلمان ایران بیش از از دیگران بدان‌ها پای بند بوده‌اند.

منبع: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8176

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.