• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6

تعرض به محوطه‌های باستانی «اشکفت‌سلمان» و «تپه سلطانپور» در ایذه

  • کد خبر : 19915
  • 27 آوریل 2023 - 12:38
تعرض به محوطه‌های باستانی «اشکفت‌سلمان» و «تپه سلطانپور» در ایذه
گردشگرآنلاین - دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه گفت: در سفر ربیس جمهور و هیات دولت به خوزستان و علی رغم انتظار حضور وزیر میراث فرهنگی در این سفر، محوطه‌های تاریخی شهرستان ایذه همچنان مورد تعرضات شبانه‌روزی قرار می‌گیرند.

به گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، فرامرز خوشاب اظهار کرد: در آخرین پایش انجام شده در شبانه‌روز گذشته به ۲ محوطه اشکفت‌سلمان و تپه موسوم به «تل حاج عیسی سلطانپور» تعرض شد.

خوشاب با تقدیر از مردم فرهنگ دوست ایذه و نگرانی همیشگی آنها در خصوص مواریث فرهنگی افزود: با توجه به نگرانی‌های عمومی در خصوص تعرض شبانه‌روزی به محوطه‌های باستانی و تخریب حریم و عرصه این میراث نیاز بود تا وزیر میراث فرهنگی خود از نزدیک شرایط حاکم بر میراث فرهنگی خوزستان را ببیند و به آمار از راه دور اتکا نکند.

او ادامه داد: گنجینه تاریخی اشکفت‌سلمان و تپه سلطانپور مربوط به دوره ایلام میانه با قدمتی بیش از سه هزار سال و دیگری مربوط به هزاره سوم و چهارم قبل از میلاد است که شوربختانه به دلیل عدم گشت‌زنی مناسب و نظارت یگان حفاظت میراث فرهنگی هر روز شاهد حفاری و ساخت‌وساز در حریم و عرصه این محوطه‌های تاریخی هستیم که به حال خود رها شده‌اند.

خوشاب گفت: امیدواریم بعد از این همه فریاد وامصیبتا و صدای درخواست کمک و نجات‌بخشی که بارها توسط انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی، کارشناسان، مردم و دغدغه‌مندان به این حوزه در رسانه‌های مختلف منعکس گردید یک نفر پیدا شود و صدای تیشه و کلنگ و چکش‌هایی را که ما می‌شنویم او نیز بشنود و به گوش استاندار خوزستان و شخص وزیر میراث فرهنگی برساند.

ایذه شهری در شمال‌شرق استان خوزستان و مرکز شهرستان ایذه است، ایذه در مناطق نیمه کوهستانی قرار دارد. ایذه قطب اکوتوریسم استان خوزستان محسوب می‌شود. مردم ایذه لر بختیاری هستند و به زبان لری بختیاری سخن می‌گویند.

اشکفت سلمان (نیایشگاه تاریشا) بزرگترین خط نوشته میخی ایلام نو را در خود جای داده‌است.اشکفت سلمان در جنوب ایذه واقع شده و شامل چهار نقش برجسته متعلق به دوره ایلامیان و بقایای یک ساختمان متعلق به اتابکان است. این محل پرستشگاه تریشا یکی از خدایان ایلامی بوده‌است.

تعرض به محوطه‌های باستانی «اشکفت‌سلمان» و «تپه سلطانپور» در ایذه

تعرض به محوطه‌های باستانی «اشکفت‌سلمان» و «تپه سلطانپور» در ایذه

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=19915

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.